Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor paardenfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens voor paardenfotografie

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een goede lens, vooral bedoeld voor paardenfotografie.
    Met name voor dressuur, losse bewegingsfoto's en jumping. Dit vooral om buiten te fotograferen, maar wel bij elke weersconditie.

Voor indoorevenementen ga ik voor de winter op zoek naar een goede binnenlens.

Ik neem geen foto's van echte evenementen, maar ik ga vaak met mijn stalgenoten mee op wedstrijd, en maak voornamelijk foto's van hen, ook thuis in onze buitenpiste.

Naar welke lens kan ik hier het beste uitkijken?
    Mijn camera is een Nikon D50 en momenteel gebruik ik de 18-55 kitlens.

Ik had graag een lens gehad die toch een beetje zoombereik heeft (hoeft daarom geen superzoom te zijn), maar toch scherp blijft, en darenboven lichtsterk genoeg is, om met bewolking scherpe foto's te kunnen maken.

Zou ik voor buiten een aparte zoomlens kunnen kopen (omdat op wedstrijd vaak de hindernissen op een afstand staan) en voor het indoorseizoen een andere?
    Of is het beter om meteen één lichtsterke lens te kopen, die het haalt in een binnenpiste?

Alvast bedankt voor de tips.

Aeris

Re: Lens voor paardenfotografie

Je kunt in de gegevens van je foto's zien welke brandpunten je gebruikt. Ik kan me zo voorstellen dat je indoor goed uit de voeten kunt met bijv. een 50 mm F/1.8 (2e hands waarschijnlijk niet eens zo duur) en voor buiten bijvoorbeeld een 70-200 mm of een 55-200 mm. Deze beginnen in hun zoombereik gelijk tot iets voorbij waar je huidige lens nu eindigt. De 55-200 is meer eenbudgetoplossing, de 70-200 (of vergelijkbaar bereik) is in de F/2.8 uitvoering optisch heel goed, maar een stuk duurder.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Bedankt voor de tip.
      Ik heb eens kort gezocht (zit hier op het werk ) en ik ben deze lens tegengekomen:
      Sigma EX 70-200mm f/2,8 DG Macro HSM Nikon AF

Zou dit een geschikte kunnen zijn (voor de buitenfotografie dan)?

Comment

Een 70-200 2.8 is een lens die je zowel buiten als binnen (mits goeie verlichting en in hoge ISO) kan gebruiken. Met 300 mm zit je tekort op de hindernissen, dus 200mm volstaat. Zelf gebruik ik de Sigma 70-200 2.8 EX : snel scherp en lichtsterk.
        50 mm is binnen doorgaans wat kort, tenzij je in de piste mag, een lichtsterke 85mm 1.8 is binnen zeer handig. In de piste zelf wordt er ook veel gewerkt met een 24-70 2.8, maar doorgaans door de pro's die in de piste zelf kunnen.
        Maak je geen illusies : binnen is het altijd een ramp qua licht.
        Voor buiten moet je met die 70-200 2.8 zowat 90 % van de hindernissen kunnen nemen, een goeie aanvulling hier is een Sigma 24-70 2.8.
        Laat je geen superzoom 18-200 aanpraten : niet snel genoeg en niet lichtsterk genoeg.
        Last edited by elsan; 24 januari 2008, 21:31.
        fotosite

Comment

Hey,

Ik heb even rondgekeken en dit zou ze dan moeten zijn :

Ligt deze nog makkelijk in de hand qua lengte en gewicht?
          Ik maak de foto's liefst uit de hand, of is dit niet aan te raden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeris Bekijk bericht
            Hey,

Ik heb even rondgekeken en dit zou ze dan moeten zijn :

Ligt deze nog makkelijk in de hand qua lengte en gewicht?
            Ik maak de foto's liefst uit de hand, of is dit niet aan te raden?
            Zeker buiten kun je gerust snelle sluitertijden gebruiken en dan is fotograferen op 200mm uit de hand niet echt een probleem.
            fotosite

Comment

Ik gebruik ook de sigma 70-200 2,8 ex(op een canonà en dat is een heel goede lens voor oa jumping,....

Comment

Voor buiten is een 70-200, bij dressuur goed te doen, maar bij springen ga ik zelf toch wel verder naar max. 400 mm. De ringen bij springen zijn over het algemeen groter.
                Bij indoor wedstrijden, hangt het er geheel vanaf hoe dicht bij je kunt staan, en flitsen is over het algemeen niet toegestaan, dus kom je weer in de duurdere lenzen terecht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kisja Bekijk bericht
                  Voor buiten is een 70-200, bij dressuur goed te doen, maar bij springen ga ik zelf toch wel verder naar max. 400 mm. De ringen bij springen zijn over het algemeen groter.
                  Bij indoor wedstrijden, hangt het er geheel vanaf hoe dicht bij je kunt staan, en flitsen is over het algemeen niet toegestaan, dus kom je weer in de duurdere lenzen terecht.
                  Zo zie je maar dat iedereen anders werkt. Voor jumping gebruik ik mijn 17-35...
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Ik ben nu rustig aan het rondkijken naar de 70-200 f2.8.
                    Op digitalstreet.nl kwam ik deze lens ook tegen:

De nieuwe versie hiervan.

Wat raden jullie aan? De oudere versie (http://www.digitalstreet.nl/product_...u609ktfnf4ves6) of meteen de nieuwere versie kopen?

En iemand ervaringen met digitalstreet? Ik sta nog een beetje wantrouwig tegenover dure spullen kopen op het internet (dan vooral ivm garanties)

Comment

Om indoor foto's te nemen van paarden en paardenshows moet je alles uit je "fotografische" kast halen wat mogelijk is.
                      Heb dit zelf ondervonden tijdens een paarden kerstshow.
                      Minstens een F2.0 objectief is noodzakelijk (prime dus), maar ook ISO3200.
                      Dan nog kon ik maar aan 1/90s sluitertijd geraken (met een 50mm F1.8), wat nipt voldoende is voor bewegende objecten (wat paarden toch meestal zijn).
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

Comment

Working...
                      X