Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensbescherming

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lensbescherming

Op deze nachtfoto, na een storm op strand vergeten het filter eraf te halen, zie je duidelijk de effecten van een B&W UV filter, dit gebeurd natuurlijk overdag ook, je zal het niet zo uittgesproken zien misschien, maar tis er wel.

Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
      Skylight of UV filter. Voor de kostprijs moet je het echt niet laten, verlies in licht heb je er amper van. Hoe voorzichtig je ook bent als je er geen filter op hebt, er gebeurt altijd wel iets onverwachts, da's nu eenmal de wet van Murphy. En je vergeeft het jezelf nooit als je op de lens een kras maakt.

Djienbe
      Een kras op de lens zie je geen barst van, een filter zie je op iedere foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
        Mij hebben ze altijd gezegd dat je die juist NIET mag gebruiken. Optiekers hebben mij dit ook al afgeraden, omdat die de coatings van moderne brillen/lenzen beschadigen.

Ik heb mij zo een lens cleaning kit van Zeiss gekocht. Heb overalfilters opzitten, en als ze vuil zijn, zoals de sensor:
        Eerst blaasbalg, dan antistatisch borsteltje, dan pas vochtig met speciale doekjes...

greetz,
        Ik gebruik gewoon m'n T-shirt en dan niet voor het filter, maar gewoon de lens.

Ps, ik bezit veel filters, meegeleverd met lenzen.
        Na aankoop direct verwijderd.....

Met optiekers heb ik niks van doen.

Comment

Allemaal goed en wel maar als ik 'n dagje naast het circuit sta heb ik er liefst 'n filtertje opzitten.
          Canonian

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom DJ. Bekijk bericht
            Allemaal goed en wel maar als ik 'n dagje naast het circuit sta heb ik er liefst 'n filtertje opzitten.
            Zelfs winterbanden op een droge weg in de zomer hebben meer nut.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heligeert Bekijk bericht
              Als ik dan geen filters plaats,met wat maak ik dan het beste mijn lens schoon als ik ergens te velde merk dat er iets op zit.Toch niet eventjes met mijn zakdoek zoals ik een tijdje geleden iemand zag doen.
              Met een microvezeldoekje of met een zacht katoenen doekje dat enkele keren gewassen is. Dus een propere zakdoek die enkele keren gewassen is kan best.
              Maar zeker nooit keukenrol of dergelijke dat werkt als schuurpapier.

Wat betreft het gebruik van filters, filters gebruik je enkel in heel speciale gevallen waar die nodig zijn. Maar niet ter bescherming van de lens want elke filter die je voor je lens plaatst zorgt voor een afwijking en fouten.
              Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                Een kras op de lens zie je geen barst van, een filter zie je op iedere foto.
                dat eerste wil ik wel eens zien bij lange sluiertijden !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Op deze nachtfoto, na een storm op strand vergeten het filter eraf te halen, zie je duidelijk de effecten van een B&W UV filter, dit gebeurd natuurlijk overdag ook, je zal het niet zo uittgesproken zien misschien, maar tis er wel.

Neem daarom de Nikon NC filters, daarmee heb je dat niet.

Trouwens in vele dure objectieven van Nikon zitten deze vast ingebouwd als frontglas, (zelfde NC glas)

Tel maar na, 14 glaselementen, voorste beschermfilter en achterste vervangbaar filter.

Nikon 500mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                    dat eerste wil ik wel eens zien bij lange sluiertijden !
                    Wat heeft de sluitertijd te maken met de zichtbaarheid van een kras?
                    Mijn foto's en fractals
                    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                      Als ik me niet vergis en met een kras in de lens en je hebt een sluitertijd van pakweg 5 sec of nog iets minder, durf ik te wedden dat die kras zichtbaar is.

Ik heb het voorgehad met een domme zandkorrel voor de lens met op f16 met een sluiertijd van 3 sec... en jawel de zandkorrel stond er hoor. Wat moet het dan niet geven met een kras op de lens?

Comment

Als ik me niet vergis en met een kras in de lens en je hebt een sluitertijd van pakweg 5 sec of nog iets minder, durf ik te wedden dat die kras zichtbaar is.

Ik heb het voorgehad met een domme zandkorrel voor de lens met op f16 met een sluiertijd van 3 sec... en jawel de zandkorrel stond er hoor. Wat moet het dan niet geven met een kras op de lens?
                        Heeft niets te zien met je sluitertijd, maar met het kleine diafragma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                          Niets IMO.
                          Als je hem bij 1/1000 niet ziet, zie je hem ook niet bij 1 sec.

Comment

Waarom wed je?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Ik gebruik gewoon m'n T-shirt en dan niet voor het filter, maar gewoon de lens.

Ps, ik bezit veel filters, meegeleverd met lenzen.
                              Na aankoop direct verwijderd.....

Met optiekers heb ik niks van doen.
                              Daarom stond er 'OOK'. Wat is dat nu voor een domme opmerking? Ik wil zeggen dat er veel gezegd wordt dat je moet opletten om de coating op lenzen/brillen niet te beschadigen.

Wel wat vreemd hoor; gaat hier over het feit dat filters de beeldkwaliteit kunnen beïnvloeden, jij zegt dat je de filters eraf doet, maar je geen bal aantrekt van de coating op de lens? beetje tegenstrijdig allemaal...

greetz,
                              www.fotopie.be
                              Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Wat zegt de fabrikant hierover:
                                • Reinig het objectief met een blaasbalgje. Om vuil en vlekken te verweideren, gebruikt u een zachte, zuivere katoenen doek of een objectiefdoekje met ethanol (alcohol) of objectiefreiniger. Maak ronddraainde bewegingen van het midden naar de buitenkant en let er op dat u geen strepen maakt of andere onderdelen van het objectief aanraakt.
                                • Gebruik nooi organische oplosmiddelen zoals thinner of benzeen om het objectief te reinigen
                                • NC-filters zijn beschikbaar om het voorste lenselement te beschermen. De zonnekap helpt ook om de voorkant van het objectief te beschermen.
                                • Bewaar het objectief op en koele, droge plaats wanneer u het lange tijd niet gebruikt, dit om roest en schimmelvorming te voorkomen. Berg het objectief ook op om het te beschermen tegen rechtstreeks zonlicht of chemicaliën zoals kamfer en naftaleen.
                                • Zorg ervoor dat de contactpunten niet vuil of beschadigd geraken.

Nogmaals, elk filter dat voor de lens geplaatst wordt geeft een fout (soms meer of minder) en vermindert daardoor de beeldkwaliteit.
                                Het reinigen kan dus met speciale lensdoekjes maar ook met een eenvoudig katoenen doekje (T-shirts zijn meestal van katoen) als het door meermaals wassen zacht geworden is.
                                Gebruik nooit keukenrol, WC papier of dergelijke deze werken als schuurpapier op de coating van het objectief.
                                Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

Working...
                                X