Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd voor kiezen van gepast objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies gevraagd voor kiezen van gepast objectief

Hoi,

Ik heb nog geen digireflex, enkel een P&S. In februari wil ik echter een spiegelrelfex kopen. Ik ben nu ook een introductie tot digitale fotografie aan het volgen in het avondonderwijs. Op die manier hoop ik er snel mee weg te zijn, want voorlopig zeggen vele begrippen mij nog niets.

Bij het overwegen van welke camera ik zou willen kopen is mijn oog gevallen op de nieuwe Sony A200. Owv zijn prijs en ingebouwde IS, wat voor een beginnende hobbyist toch wel handig zal zijn.

Nu zag ik bij top-foto.de vandaag dat de body ook los gekocht kan worden. Dit lijkt me wel interessant, want vaak hoor je toch dat de kitlenzen niet echt zo goed zijn. Daarom wil ik eventueel zoeken naar een apart objectief dat ik dan los bij de body zou kopen.

Wat wil ik voornamelijk fotograferen?

1) Natuur: tijdens het geocachen (een andere hobby van mij) zie ik vaak mooie natuur en regelmatig ook interessante beestjes en bloemetjes. Deze zou ik wel willen vastleggen op foto. Ook op vakanties neem ik graag foto's. Maar ik zou dus niet specifiek op zoek gaan naar insecten of vogels o.i.d.

2) Aquarium: mijn grootste passie is mijn aquarium (ja, nog een hobby ). Ik zou heel graag scherpe, goede foto's kunnen nemen van mijn vissen, garnalen en planten. De camera moet dus ook behoorlijk goede resultaten kunnen geven bij hogere ISO waarden. Dit deed me eerst denken aan een Canon, maar de Sony blijkt ook goed te zijn en heeft dus het voordeel van ingebouwde IS.

3) Af en toe wat portretten (bv. op feestjes, of van mijn petekindje). Dit gaat echter het minst frequent zijn.

Ik zoek dus 1 of 2 objectieven die mij zullen verder helpen. Ik vermoed 1 zoomlens van iets 50-200mm voor de natuur? En dan een macro lens 100mm voor de aquarium fotografie?

Zouden de sony/KM mensen hier mij eventueel tips kunnen geven?

Alvast heel erg bedankt.
    Sony α200 + Tamron 18-250/3,5-6,3 AF XR Di-II Aspherical LD IF Macro

Re: Advies gevraagd voor kiezen van gepast objectief

met de tamron 28-75 2.8 kan je in jouw geval al een heel eind verder hoor.
    die is goed voor portretten, beperkte macro (zoals bloemen) en is lichtsterk genoeg voor je aquiarium foto`s.
    5DmkIII en wat glas

Comment

Bij aquariumfotografie heb je waarschijnlijk te maken met niet teveel licht, en de zaken toch redelijk dichtbij. De voorgestelde Tamron zou een goede keuze zijn, maar een 50 mm 1.4 of 1.7 die je op marktplaats aangeboden ziet kan ook al heel geschikt zijn. Om met een 100 mm macro tot 1:1 te komen (dwz dat 1 cm in het echt als 1 cm op je sensor komt; een lieveheerstbeestje is dan bijna beeldvullend) moet je ook vrij dichtbij kunnen komen, tot een cm of 10 van de lens.
      Als alternatief kun je denken aan de 17-50 van Tamron (lichtsterk, wat meer groothoek, leuk voor natuuroverzicht) of de CZ 16-80 mm (minderl lichtsterk, heel universeel, en volgensd de recensies heel erg scherp) en dan voor wat meer tele ofwel een 2e hands beercan (een oude minolta lens die nog steeds goede resultaten geeft) of eventueel de nieuwe sony 70-300 mm met ssm motor. Die laatste is nog niet uit, dus wel de testen in de gaten houden.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Bedankt voor de tips iedereen. Hier kan ik alweer wat mee!
        Sony α200 + Tamron 18-250/3,5-6,3 AF XR Di-II Aspherical LD IF Macro

Comment

Working...
        X