Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 30 mm ex dc f1.4 : ervaringen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sigma 30 mm ex dc f1.4 : ervaringen ?

Graag had ik beetje reacties gehad op het gebruik van bovenstaande lens.
    Zijn jullie tevreden ervan ? Voor wat gebruiken jullie hem ? Kan je echt veel meer doen bij weinig licht ?

Het zou als aanvulling zijn op de dubbele kitlenzen van Olympus (e500). Nu is mijn minimum diafr. op een brandpunt van 60 mm (kleinb) f4.9.

De schaarse reviews die ik vond zijn vrij positief, vooral voor de gangbare prijs van een kleine 400€.

Blijkbaar zou hij zeer geschikt zijn voor zowel portretten, foto's binnenhuis, ...
    Voor mij zou het vooral gaan om binnenshuis meer foto's te kunnen nemen zonder flits, om meer sfeer in de foto te kunnen krijgen met het bestaand licht. Hier en daar lees ik bij buitenlandse reacties dat foto's bij f1.4 soft zijn en dat de kwaliteit pas begint op f2.0.

Of eventueel : zijn er (betaalbare) alternatieven eventueel ?

Alvast dank voor wat info voor deze beginner.

R.d.
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Re: Sigma 30 mm ex dc f1.4 : ervaringen ?

In het midden is de lens vanaf vol open goed scherp. Aangezien jouw camera alleen het midden gebruikt omdat de sensor nog kleiner is dan bij andere digitale slrs zal het een prima lens zijn op een Oly.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Volgens de test die ik gevonden heb is ze volledig open in het midden van het beeld wel vrij scherp, maar aan de zijkanten wordt ze zelfs niet scherp als je het diafragma flink dichtzet...

De lens is hier getest met een 350D, de sensor van een Olympus is nog wat kleiner, misschien heb je dan niet zo'n last met de onscherpe zijkanten.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ik heb deze lens en gebruik 'm vaak (binnen). Het klopt dat ie helemaal open wat soft is maar de kwaliteit lijdt er niet echt onder (zeker niet voor sfeerfoto's). Ik heb net een sigma 50mm macro aangeschaft en die is duidelijk scherper, maar de kleuren komen er minder mooi door. 50mm is binnen soms onhandig, 30mm is dan vaak weer te kort voor een gewoon portretje (op een meter afstand heb je bij f2 hoe dan ook slechts enkele centimeters scherpte-diepte). Een lens waar ik geen ervaring mee heb is de canon 35mm, wellicht is die ook wat duurder.
        De Sigma vind je voor ong 350 euro.

Comment

ja moet gewoon op voorhand goed testen in de winkel. Ik ben drie keer naar konijn gereden voor ik een goede had, eentje focuste volledig verkeerd (en dan heb ik het over een halve meter ernaast), eentje was soft, etc. Degene die ik nu heb is lekker scherp, en heeft prachtige kleuren en contrast. En afstoppen naar f2.8 ofzo, daar heb ik ze niet voor gekocht. Ik gebruik ze eigenlijk altijd gewoon volledig open op iso1600, en dan is ze méér dan scherp genoeg :-)

Comment

Ik kan bovenstaade reacties enkel maar bevestigen : voor portretten lijkt ze mij echter minder geschikt omwille van de vrij hoge vervorming. Een 50mm f1.4 is dan beter .

Silent M.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Volgens de test die ik gevonden heb is ze volledig open in het midden van het beeld wel vrij scherp, maar aan de zijkanten wordt ze zelfs niet scherp als je het diafragma flink dichtzet...

De lens is hier getest met een 350D, de sensor van een Olympus is nog wat kleiner, misschien heb je dan niet zo'n last met de onscherpe zijkanten.
              http://www.photozone.de/Reviews/Cano...report--review
              De resultaten van de Photozone-test werden in elk geval bevestigd door het exemplaar dat ik even op het toestel gehad heb.
              Of die resultaten voldoende zijn, moet ieder natuurlijk voor zichzelf maar uitmaken. Een betere f/1.4-prime van rond de 30mm zal natuurlijk ook een stukje meer kosten... Zelf ik heb gekozen om de Minolta 35/1.4G te houden ipv deze Sigma.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Alvast dank voor de reacties !

graag nog een paar bijkomende vraagjes :

Portretten bij 60 mm (kleinb. Olympus omgerekend) : zijn deze vervormd of gewoon wat embetant fotograferen wegens de kleine afstand tot je model ?
                (in de Sigma-website wordt hij omschreven als deels portretlens)

Als je bijv. fotografeert bij bijv. f2.0, en de 60 mm van de lens : kan je dan foto's nemen zonder flits in bijv. een matig verlichte woonkamer ?

Dat zou de hoofdreden zijn van mijn aankoop : beter kunnen fotograferen zonder flits in de woonkamer, op een feestje, ... Dit zonder de Iso veel te moeten verhogen (tot max. Iso 400). Zoals bekend : Olympus en ruis...

Dank opnieuw

R
                Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

ik vind ze niet vervormd, portretten zien er juist heel goed uit. Probeer anders eens met je lens die je nu hebt, zet ze op 30 en kijk wat het geeft voor de beeldhoek.
                  Als je maar naar iso 400 gaat mag je het diafragma denk ik wel opengooien tot 1.4, scheelt toch een stopje.

Comment

Working...
                  X