Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe rekening houden met IS-lens en diafragma?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe rekening houden met IS-lens en diafragma?

Gegroet,
    heb zojuist de Canon EF-s 50-250 IS (op een 350D), en je zou, dankzij de IS, een 4-tal stops "winnen".
    Hoe concretiseer ik dat? Ik ben gewend om zelf het diafragma in te stellen met de camera (dus in stand "Av", zodat ik wat met de scherptediepte kan spelen), en dan te kijken of de sluitertijd nog doenbaar is voor uit de hand trekken. Tot nog toe hanteerde ik als ruw "vuistregeltje": bij focuslengte f=x mm, dat dan de sluitertijd maximaal 1/(x*1,6) mocht zijn. Zoomde ik bvb. in op f=50mm, dan concludeerde ik dat ik een sluitertijd van 1/100 nog wel zou moeten aankunnen, gezien 100 groter is dan 50*1.6 (1.6 vanwege de "cropfactor"). Tot nog toe trok ik me uit de slag met dit vuistregeltje, hoewel ik het rgelmatig lichtjes overtreed, met meestal nog goed resultaat.
    Hoe moet ik dan nu die "4 stops winst" inrekenen? Komt het er op neer dat ik nu 1/(x*0,4) zou moeten aankunnen?
    Nu, ik besef dat vuistregels zeer relatief zijn, mijn vraag gaat vooral hoe ik die "4 stops winst" moet inschatten, niet echt over de waarde van de vuistregel zelf.
    Met dank,
    Stef
    Last edited by stef.pillaert; 18 januari 2008, 15:54. Reden: Typfout

Re: Hoe rekening houden met IS-lens en diafragma?

IS (Image Stabilisation) betekent dat trillingen (bv. doordat je de camera niet perfect stil houdt op het moment van de opanme) worden gecompenseerd. Als je bv. een foto maakt (zonder IS) met sluitertijd 1/60ste dan kan die onscherp zijn als je geen vaste hand hebt. IS kan er voor zorgen dat die foto nog wel scherp is. De winst zit er dus in dat je langere sluitertijden kan gaan hanteren die voorheen onscherpe foto's opleverden. En doordat lange sluitertijden doenbaar zijn kan je natuurlijk met kleiner diafragma gaan werken.
    mijn foto's: www.reneheylen.be

Comment

Volledig akkoord, maar heb je enig idee hoe ik in mijn vuistregel die "4 stops" moet inrekenen? Ik weet dat die bewering "4 stops winst" relatief is, maar gesteld dat die bewering juist is, hoe moet ik dat getal "4" dan inschatten?
      Stef

Comment

vuistregeltje 1/250*1.6 = 1/400

1 stop = factor 2
        3 stops = 2^3 = 8, 400/8 = 50

simpeler, draai aan je knoppen: next stops 1/200 , 1/100 , 1/50

3 stops winst = je kan nog trekken op 1/50
        Last edited by palombian; 18 januari 2008, 16:43. Reden: uitleg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          3 stops winst = je kan nog trekken op 1/50
          Op voorwaarde dat je onderwerp dat toe laat natuurlijk. IS compenseert enkel trillingen van het toestel, geen bewegingen van het onderwerp (hogere ISO of breder diafragma wél).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stef.pillaert Bekijk bericht
            Volledig akkoord, maar heb je enig idee hoe ik in mijn vuistregel die "4 stops" moet inrekenen? Ik weet dat die bewering "4 stops winst" relatief is, maar gesteld dat die bewering juist is, hoe moet ik dat getal "4" dan inschatten?
            Stef
            Wel, t' is simpel: 250mm x 1.6 (crop) = 400mm.
            Zonder IS zou je dus 1/400s moeten hanteren bij 250mm uit de hand.
            4 stops houdt in dat je 4x mag halveren:
            400 -> 200 -> 100 -> 50 -> 25
            In theorie zou je dus op 1/25s nog altijd een scherp beeld moeten krijgen wanneer je ingezoomd bent op 250mm. Stel nu nog dat het IS effectief maar 3 stops oplevert, dan kan je nog altijd 1/50s hanteren. Maw, zolang je camera een sluitertijd geeft van 1/50s of sneller, zou je een scherp beeld moeten krijgen (indien statisch onderwerp).
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Stef
              ik zou mij niet te hard blind staren op dat getal '4'...

dat getal hangt volledig af van de situatie,bvb als je echt gigantisch veel bibbert, of als je object zelf beweegt, dan heb je welgeteld 0 stops winst

ik zou eerder afgaan op het beeld dat je ziet in je zoeker. Dankzij de stabilisatie in de lens zelf, zie je het beeld in je zoeker ook gestabiliseerd, en op dat beeld kan je afgaan of je een goede foto gaat hebben of niet.
              Dit kan je enkel uit ervaring leren... dus de boodschap is veel proberen en uiteindelijk zal je zelf wel weten en zien wanneer je IS een hulp is, en wanneer niet
              5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Wel, t' is simpel: 250mm x 1.6 (crop) = 400mm.
                Zonder IS zou je dus 1/400s moeten hanteren bij 250mm uit de hand.
                4 stops houdt in dat je 4x mag halveren:
                400 -> 200 -> 100 -> 50 -> 25
                OK, bedankt. Dus als ik op 3 stops winst zou rekenen ipv. 4 (voor de veiligheid), en met 1.6 (crop) / 2^3 = 1.6/8 = 0.2, wordt m'n aangepaste vuistregel:
                250mm x 0.2 = 50, dus 1/50s zou moeten lukken uit de hand.

Bedankt aan allen!
                Stef

Comment

OK, bedankt. Dus als ik op 3 stops winst zou rekenen ipv. 4 (voor de veiligheid), en met 1.6 (crop) / 2^3 = 1.6/8 = 0.2, wordt m'n aangepaste vuistregel:
                  250mm x 0.2 = 50, dus 1/50s zou moeten lukken uit de hand.

Bedankt aan allen!
                  Stef
                  Je kan dat beter gewoon even proefondervindelijk vaststellen dan het zomaar aannemen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik zou eerder afgaan op het beeld dat je ziet in je zoeker. Dankzij de stabilisatie in de lens zelf, zie je het beeld in je zoeker ook gestabiliseerd
                    ik heb maar 1 IS lens, de 100-400 en heb daar maanden mee rond gelopen voor ik daar op gelet heb
                    inderdaad, als je de camera als een gek op en neer zwiert blijft het beeld stabiel, maar zo motorisch gestoord zijn wij BD'ers toch niet
                    mijn persoonlijke indruk is dat IS inderdaad de kans op een zeer scherpe foto met x stops naar beneden brengt, maar als je het in de zoeker begint te zien ben je in het domein van de herkenbare fotos
                    ik kan op 400mm met wat geluk een haarscherpe foto maken op 1/125, maar ook op 1/25 een decente 10x15 cm

Comment

Hoe moet ik dan nu die "4 stops winst" inrekenen? Komt het er op neer dat ik nu 1/(x*0,4) zou moeten aankunnen?
                      Nu, ik besef dat vuistregels zeer relatief zijn, mijn vraag gaat vooral hoe ik die "4 stops winst" moet inschatten, niet echt over de waarde van de vuistregel zelf.
                      Met dank,
                      Stef
                      Ga gewoon eens wat lezen, over wat een stop inhoudt B.V.

Comment

Als ik mij niet mislezen heb, claimen een vrij grote reeks gebruikers op het Duitse dSLR forum dat ze met een Sigma 10-200 OS vrijwel steeds scherpe fotos maken op 200mm en 1/15 en uit de hand .. mogelijk is dat voor u toch een "richtwaarde" abstractie gemaakt van alle andere "storende omstandigheden"
                        FWIW

Comment

Working...
                        X