Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke lens + concertfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichtsterke lens + concertfoto's

Beste leden,

Ik dien tegen de zomer mezelf uit te rusten met het nodige materiaal om foto's te nemen tijdens een trouwfeest. Ik probeer een beetje in te schatten welk budget ik zal moeten voorzien.

Eerste punt op het lijstje is een Speedlite 430 flits.

Maar daarnaast wil ik ook een lichtsterke lens. Daar ik niet dikwijls huwelijken zal shooten, zou ik deze lens ook graag tijdens concerten willen kunnen gebruiken.

Volgende lenzen vielen me op

- Tamron SP AF 28-75mm XR F:2.8 Di LD Asp.
    - Sigma 50-150mm EX DC HSM f2.8
    - Tokina AT-X 535 PRO DX AF 50-135mm f2.8

De Tamron heeft natuurlijk het prijsvoordeel en zou mijn standaardlens kunnen worden, maar 75 mm lijkt me wat kort om tijdens concerten vlot mee te kunnen werken, gezien je niet altijd vlak voor het podium kunt gaan staan.

Hoe zijn jullie ervaringen met bovenstaande lenzen? Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie? Ik weet dat primes dikwijls aangeprezen worden, maar de vaste brandpuntsafstand schrikt me een beetje af.

En kunnen deze lenzen echt bij 2.8 ingezet worden met goed resultaat, daar je de meeste lenzen toch best een stopje dichtdraait om optimale scherpte te bekomen?

Oh ja, als budget zou ik maximaal circa € 500 voorzien voor de lens.

Alvast bedankt!
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Re: Lichtsterke lens + concertfoto's

1.8 85mm of 2.0 100mm
    Ook kun je overwegen om een macrolens te nemen 2.8 90-105mm, al naar gelang de fabrikant.
    Macro natuurlijk alleen als je die ook voor dat doel denkt in te zetten.

Waarom schrik prime je af??????? ja ok, het is waar: als je er 1 hebt wil je er meer
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

Vanavond nog mijn 85/1.8 voor een concert moeten gebruiken, met de 2.8 zooms ging het dus (bijna) niet.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Waarom schrik prime je af??????? ja ok, het is waar: als je er 1 hebt wil je er meer
        Ik ben gewoon om de zoom van mijn bridge te hebben tijdens concerten. Je kunt je niet altijd in de optimale positie manoevreren en dan heb je toch wat meer vrijheid met een zoomlens denk ik. Maar misschien moet ik mijn idee daarover bijstellen. Welke lens gebruiken jullie het liefst tijdens concerten?
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
          Welke lens gebruiken jullie het liefst tijdens concerten?
          85mm 1.8
          5DmkIII en wat glas

Comment

ef85f1.8usm ...

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

De nikontegenhanger 85mm 1.4 en vooral ook 80-200 af-s 2.8
              In jou geval zou ik zeker eens kijken naar een 70-200 usm is 2.8 deze is zowel voor huwelijksfotografie als voor concert top.
              Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Op kleine optredens in een klein zaaltje waar je wat kan rondlopen voldoet de goedkope 50 mm f1.8
                Ook in combinatie met de 400 D.

Zie:http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=193694

Er zit veel ruis in, maar daar kan die lens niets aan doen hé...
                Mvg. Renzowoef
                Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

oeps, even je budget uit het oog verloren
                  Eric Van Aerschot BD0730BE

Comment

Als jij spontaan het verschil bijpast is er voor mij geen probleem hoor...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door renzowoef Bekijk bericht
                      Op kleine optredens in een klein zaaltje waar je wat kan rondlopen voldoet de goedkope 50 mm f1.8
                      Ook in combinatie met de 400 D.

Zie:http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=193694

Er zit veel ruis in, maar daar kan die lens niets aan doen hé...
                      Zie er goed uit, maar wat doe je als je in een wat grotere zaal zit met zitplaatsen? Of je niet tegen het podium kunt plakken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                        Zie er goed uit, maar wat doe je als je in een wat grotere zaal zit met zitplaatsen? Of je niet tegen het podium kunt plakken?
                        zie hier foto's met de 85mm 1.8, in een zaal met zitplaatsen, weliswaar een klein zaaltje. Ik zat neer op ongeveer 5m van de Gunter en Iwein...(foto's niet gecropt)
                        http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=193781

als je nog verder van het podium zit, zit je zowat vast aan een sigma 70-200 2.8 met jou budget en die is al niet zo lichtsterk meer als een 50mm of 85mm...
                        Last edited by Matthias; 13 januari 2008, 20:20.
                        5DmkIII en wat glas

Comment

ik gebruik ook 85mm 1.8 en 50mm 1.8 gaat perfect! en daarbuiten gebruik ik nog 24-70 2.8 van sigma!

Comment

Moest je de Sigma 50-150mm overwegen, probeer hem dan eerst uit te testen.
                            Ik heb de lens enkele maanden in bezit gehad en dat ding was onder de f4 niet scherp te krijgen. De autofoucs was bij zwakke lichtomstandigheden soms tergend traag of sloeg de bal kompleet mis. Vanaf f4 had ik wel scherpe beelden maar wat is dan het nut van je f2.8 in minimale lichtomstandigheden...?
                            Mijn verbeelding ontdekt meer dan mijn ogen... beoog ik dan ook mijn verbeelding?

Gratis kijkplezier Coming soon

Comment

Jammer genoeg heb je voor de beide vormen van fotografie lichtsterke lenzen nodig. De 85 F1.8 is zeker een topper voor weinig geld en verder de 70-200 F2.8, al zit die behoorlijk boven je budget.
                              BD0808BE

Comment

Working...
                              X