Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectieven voor begrafenisfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• objectieven voor begrafenisfotografie

welke objectieven kan ik morgen het beste meenemen voor de fotografie van de gehele ceremonie van een begrafenis?
    Ik dacht aan de 17-55 nikor 2.8 wegens low light situaties en de 18-200 vr nikor voor close-ups. Ik heb ook de grote nikor 70-200 2.8 VR, maar die lens is voor mijn polsen te zwaar en met een statief te werk gaan lijkt mij ook erg indiscreet. Ik heb 2 Nikon D200 en dacht dat ik bijde inzet met verschillende lenzen.
    Eerlijk gezegd, de opdrachtgever wil alles op foto, maar ik blijf een mooie, maar zeer bizar aangelegenheid vinden. Ik heb alles al in mijn leven vastgelegd, behalve begrafenissen, dus heb ik toch enigziens spannig erover.

Re: objectieven voor begrafenisfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door Katalin Bekijk bericht
    welke objectieven kan ik morgen het beste meenemen voor de fotografie van de gehele ceremonie van een begrafenis?
    Ik dacht aan de 17-55 nikor 2.8 wegens low light situaties en de 18-200 vr nikor voor close-ups. Ik heb ook de grote nikor 70-200 2.8 VR, maar die lens is voor mijn polsen te zwaar en met een statief te werk gaan lijkt mij ook erg indiscreet. Ik heb 2 Nikon D200 en dacht dat ik bijde inzet met verschillende lenzen.
    Eerlijk gezegd, de opdrachtgever wil alles op foto, maar ik blijf een mooie, maar zeer bizar aangelegenheid vinden. Ik heb alles al in mijn leven vastgelegd, behalve begrafenissen, dus heb ik toch enigziens spannig erover.
    die 17-55 zal goed zijn, en ook de 70-200 2.8 VR. maar met de 18-200 ga je toch te weinig licht hebben hoor.

ik zou dus toch proberen de 70-200 mee te pakken ipv de 18-200

bereid je toch maar al voor op veel negatieve reacties, want er zullen op de begrafenis heel weinig rouwende mensen zijn die een fotograaf op een begrafenis appreciëren
    5DmkIII en wat glas

Comment

onderschat die opdracht zeker niet , het is bijzonder zwaar ....
      je zult door iedereen zwaar bekeken worden "van wat doet die hier". net als een hond in een kegelspel
      niet iedereen appricieert dat je zijn gevoelens wilt vastleggen.
      zoals jezelf zegt zeer lichtgevoelige lenzen om het flisten te minimaliseren.
      zet zeker ook je geluid bij scherpstelling uit en gebruik HSM of AF-S lenzen om zo stil mogelijk te zijn. succes
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Wat lenzen betreft is dat een goeide keuze,maar rouwende wenende mensen in close-up fotograferen doet mij huiveren..
        Fotografeer zo onopvallend mogelijk,van achter een pilaar,vanop het hoogzaal.
        Loop zo weinig mogelijk rond,loop niet achter het altaar enz..kortom zo discreet mogelijk...
        Ik zelf heb het als beroepsfotograaf maar éénkeer gedaan...en dat van een goede vriend...
        Ik had toen nog een Leica M3 ...maakte geen lawaai wat ge niet kunt zeggen van een D 200.
        Ik vond het geen aangename opdracht...en heb het ook nooit meer gedaan!
        Veel sterkte en succes toegewenst...
        Mvg L.C

Comment

ik heb de opdracht gekregen van de hele ceremonie een verslag te maken en ook close-ups van mensen en gezichten dichtbij.. Het gaat om een multiculturele crematie met veel traditionele elementen,en deze handelingen moeten op de foto komen. Ik moet ook de opgebaarde met familie omheen/een soort groepsfoto/ vastleggen. De klant is koning, de familie weet van mij en zij kennen mij ook allemaal van andere opdrachten. Maar ja, er komen zeker ook andere rouwende mensen die mij niet kennen. Mijn opdrachtgever is de baas over alles en hij wil dat ik van alles verslag doet. Ik hoop het te overleven morgen, maar inderdaad, ik ben blij als deze reportage achter de rug is......
          iedereen dank voor het meedenken.......
          Last edited by Katalin; 9 januari 2008, 15:27.

Comment

En waarom niet een reportage van een begrafenis. Het zit allemaal tussen onze 2 oren. Wij denken vaak dat je in het openbaar niet mag huilen of rouwen. Maar waarom niet eigenlijk, we moeten niet vasthouden aan dat taboe.

Je legt de geboorte vast, dan een volwassenheidsritueel (communie, bar mitswa, ...), dan een huwelijk. Eventueel nog een jubelaris viering tussendoor. En het laatste ritueel is de begrafenis.

Trouwens op de typische koffietafel zoals wij die kennen in Vlaanderen wordt meestal heel hard gelachen. Omdat vele mensen elkaar alleen op dergelijke gebeurtenissen tegenkomen.

De fotograaf staat bij al die rituelen op de achtergrond en je werkt altijd zo discreet mogelijk. Doe je job als altijd, als je professioneel werkt en respect toont voor het ritueel en de mensen dan heb je meestal geen problemen. En als er iemand te kennen geeft dat hij liever niet op de foto wilt, dan respecteer je dat toch ook op een huwelijk, het is nu niet veel anders. Ik zou niet stiekem proberen foto's te nemen want dat wordt minder geapprecieerd dan als het geweten is. Bij dat laatste kunnen ze zich daaraan stellen of hun wensen uiten.

Als er iemand een huilbui krijgt dan ga je niet de voeten onder je lijf lopen omdat op foto te hebben. Maar als je iets later een foto neemt van een paar mensen die deze ene steunen en troosten, dan is dat een mooie foto en een mooie herinnering.

Er zijn trouwens ook culturen waar dit eerder een feest is want die persoon kan nu eindelijk die volgende stap in zijn levenscyclus zetten.

Jij legt de sfeer vast die er is en een traan en een lach zijn nooit een schande.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik heb twee maanden geleden nog een hele begrafenis ceremonie gefotografeerd van een buurjongen van mij.
              We hadden van tevoren al kenbaar gemaakt dat er foto's genomen zouden worden gedurende en na de dienst.
              Het is vervelend dat de camera geluid maakt tijdens de stille momenten maar goed dat kon ik ook niet veranderen.
              Ik moet zeggen dat de mensen eerst wat vreemd keken maar ik heb verder geen afkeurende berichten gekregen.
              Ik heb de meeste foto's gemaakt met een 17-85 mm lens van Canon met een extra flitser.
              Een 70-200 2.8 had ik ook bij me maar heb hem niet veel gebruikt , je komt dan soms net wat te kort bij.
              Je zult soms wat ongelukkig zijn met de locatie waar je moet werken maar gewoon elke kans pakken die er is ,dat moment komt namelijk nooit weer.
              Beter te veel geklikt dan net te weinig.
              Je loopt de kans toch wat van de dienst te missen omdat je steeds weer een goed moment danwel een goede locatie zoekt.
              Ik had het voordeel te kunnen werken in een zaal waar vrij veel licht was door veel grote ramen zodoende kon ik met de simpele 17-85 goed overweg.

Comment

Uit voorgaande reacties blijkt hoe men zelf aankijkt tegen een uitvaart maar dat geldt zeker niet voor andere culturen hoor. Dit is erg cultureel bepaald. Velen uit andere culturen zullen helemaal niet raar opkijken maar zelfs poseren voor de fotograaf en inderdaad zelfs bij de overledene gaan staan voor een foto.
                Het geklik van de camera wordt dan ook niet als vervelend of storend ervaren. Wij gaan uit van wat wij kennen en dat is een ceremonie waarr men respect dient te tonen en stil moet zijn etc. Maar ik heb uitvaarten meegemaakt waar het vrolijk aan toe ging en het wel een feestje leek...... zoals gezegd, cultureel bepaald......

Succes met de opdracht en maak je niet te druk hoor, neem zeker ook de 70-200 en je statief mee!

Ed
                ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Toeval wil dat ik een jaar of 3 geleden foto's hebben genomen op een begrafenis, de opdrachtgevers kozen voor zwart/wit, het is dus analoog verlopen (ik had toen zelfs nog geen DSLR), voor de foto's in de kerk had ik een Rolleiflex mee, zowat het stilste toestel ooit gemaakt en door de schacht kijken tewijl het toestel op je borst hangt wordt minder met fotograferen geassocieerd, voor de buitenopnames mijn Canon AE1P met 70-210mm kwestie van wat afstand te houden.

Al bij al is dat zeer vlot gegaan en ik heb geen reacties gekregen, niet positief of negatief. Ik ben wel nooit voor de mensen hun neus gaan staan.

1 persoon is wel komen informeren achter de Rolleiflex, maar hij is helaas niet te koop
                  St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

Comment

dank jullie allemaal, ik voel me nu ook wat minder gespannen, ik zal mijn werk doen netals ik altijdmijn werk doe,respect voor de gefotografeerde, levend of dooe, maakt het niet uit, het is trouwens een hindoestaanse crematie en heb begrepen dat fotograferen erg gewenst is.
                    Misschien omdat veel familieleden in verre landen wonen, en dit is de enige mogelijkheid via beeldverslag/ het wordt ook gefilmd/met de rest van de familie de ceremonie en de afscheid mede delen.
                    ik ben jullie erg dankbaar, het heeft over mijn angsten en bedenkingen geholpen, morgen doe ik mijn best , en dat is meer als voldoende.
                    groetjes, Kati
                    P.S. ik heb ook nog een nikor 85mm 1.4, die wil ik ook meenemen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                      Fotografeer zo onopvallend mogelijk,van achter een pilaar,vanop het hoogzaal.
                      En daarom zou ik zeker ook die 70-200/2.8 meenemen, en bijvoorbeeld een monopod gebruiken!

Succes en groetjes,

Wim

Edit: ik zie dat mijn reactie wat laat komt, begrafenis is reeds voorbij. Hoe is het gegaan?
                      Last edited by Wivo; 11 januari 2008, 09:28. Reden: Edit bijgevoegd
                      Fujifilm X-H1 met (te) veel lenzen
                      Fujifilm X100V

Comment

De crematie is nu achter de rug en ik was bijna de hoofdrolspeler /ik bedoel dit niet respectloos/ maar de feiten zijn het volgende; Ik werd door de familie aan iedereen voorgesteld, voor mij was een ladder geregeld en ik moest naast de open kist/bij de hoofdeinde/ op het ladder gaan staan om alles goed in beeld te kunnen krijgen.
                        Elke familielid wilde op de foto met de overledene en ik was 2 uur bezig om dit en de ceremonie naar behoren op de plaat te zetten. Het is heel mooi geworden, als je hier het woord mooi mag noemen. Er waren momenten wanneer ook op mijn wangen de tranen naar beneden stroomden, maar niemand naam dat van mij kwalijk, omdat de meeste familieleden kennen mij en zij weten ook dat ik nog niet alles zelf heb kunnen verwerken rond de dood van mijn eigen moeder.
                        Het was een verschrikkelijk mooie ceremonie en later de crematieplechtigheid was hartverscheurend. Ik moest van plechtigheid tot emotie op de gezichten alles vastleggen en later ook nog de verbrandingsplechtigheid. Eerst dacht ik dat dit allemaal bizar en luguber zou zijn, maar achteraf gezien, ik zou de hele dag voor geen goud willen missen. Persoonlijk vind ik een grote eer, dat de familie blinde vertrouwen in mij had en mij toegelaten had tot hun grootse verdriet. Ik ben dankbaar voor deze vertrouwen en dit gevoel sterkt mij nu, om de 400 foto's zo mooi mogelijk afgeleverd te krijgen en hiermee de familie een mooie herinnering te kunnen geven aan de sombere, verdrietige dag. Het was heel heftig, maar het was een zeeeeer bijzondere dag in mijn leven.
                        Ik dank ook iedereen hier op het forum, die mij met raad en meeleven had gesterkt voor de crematie.

gr. Kati

Comment

Poeh, best pittige opdracht. Weet niet of het wat voor mij zou zijn?
                          Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

Comment

Jawadde... het verhaal van de ladder....

Dit lijkt me als opdracht aartsmoeilijk wanneer er zo expliciete en hoge eisen aan de fotograaf worden gesteld. Ik zou constant mijn instellingen van mijn toestel lopen doublechecken en hopen dat op die cruciale momenten toestel of geheugenkaartje of wat dan ook het niet laten afweten....

Maar als ik je hoor denk ik wel dat het mooi is geworden
                            moet wel voldoening geven dan.

Groeten,
                            Geert

Comment

Working...
                            X