Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk is je meest gebruikte objectief ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welk is je meest gebruikte objectief ?

Sigma 10-20 mm voor 90%
    50 mm f1.8 voor 5%

En de overige 5 % is voor de kitlens en de ef 55-200mm
    Mvg. Renzowoef
    Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

Comment

Canon EF 50mm F/1.8 II
      Voor de rest mijn kitlens (EF-S 18-55mm)

Comment

80% Sigma 28-70mm f2.8 EX DG
        20% Nikon 80-200mm f2.8D
        Kitlens bijna nooit (enkel als ik groothoek te kort kom) <1%
        Nikon D90 - Nikon D50 - Nikon F90x - Nikon AF-S DX 18-55mm f3.5~5.6 G ED - Nikon AF 28-105mm f3.5~4.5D - Sigma 28-70mm EX DG f2.8 - Nikon AF 80-200mm f2.8D - Nikon AF 50mm f1.8D - Tamron 70-300mm f4.0~5.6 - Nissin DI622 - Metz 32 CT3

Comment

Nikon 70-200 AF-S VR f/2.8.
          Maar je vergeet wel om erbij te vragen wat je dan wel doet 90% van je tijd ;-) Iemand die enkel vogels fotografeerd zal mischien vooral de 600mm gebruiken, maar ik zou die toch niet als eerste lens sugereren (behalve als je een heel gericht doel hebt natuurlijk).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jacky001 Bekijk bericht
            M.a.w. : welk is je lieveling en staat dan ook voor 90% van de tijd op je toestel ?

Om een eerste lens te kiezen en daarna je collectie uit te breiden is dit wel nuttige info.

Er zijn natuurlijk lenzen die iedereen wel zou willen maar deze worden daarom niet noodzakelijk het meest gebruikt .

Dus gewoon uit nieuwsgierigheid , laat maar komen de reacties
            Ik ga hier nu misschien wat over mijn nek krijgen, maar ik vind de vraagstelling getuigen van weinig kennis ter zake, om niet te zeggen, een domme vraag dus: je lievelingslens is niet perse de lens die 90% van de tijd op je camera staat, je gebruikt immers de lens die het best van toepassing is voor het soort fotografie dat je op dat moment beoefent.

Maw, het is niet erg zinvol om een forum vol fotografen te vragen wat hun lievelingslens is, en zich dan daarop te baseren om er zelf een te kopen. Je moet eerst weten wat je gaat fotograferen, en dan koop je een lens die daarvoor geschikt is.

Fwiw, als je pas begint en nog niet weet wat je allemaal wil doen, ben je waarschijnlijk best af met de standaard kitlens van je camera, genre 18-50 of zoiets.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Op zich is de vraag niet zo dom, maar had de vraagststeller er beter bij gevraagd wat in hoofdzaak werd gefotografeerd en dan de favoriete lens voor dat onderwerp.
              Comfortably numb with my Pentax

Comment

Pffffft das moeilijk. Hangt van het onderwerp af.

Heb recent mijn 50mm F1.4 en merk toch dat ik al snel naar dit lensje grijp voor een leuk portret. Het 'model' springt zo uit de achtergrond dat dit echt een plezier is om te gebruiken.

Anders probeer ik meer en meer mijn 10-22 te gebruiken, maar merk toch dat ik ook vaak mijn 17-40 bovenhaal. Mijn tele ziet echter zelden het licht, die komt het minst op mijn body.

Michiel
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

Comment

welk is je meest gebruikte objectief ?

Ranking:

1) Zonder twijfel Canon EF 28-300L IS : +/- 65% v/d time
                  2) Canon EF 16-35L f2.8 ongeveer 20%
                  3) en dan beetje vanalles afhankelijk van lokatie, onderwerp, ...
                  (maar als ik toch moet kiezen welke er nog mee gaat in de rugzak is het zeker de 70-200 f2.8 IS (als er plaats genoeg is in de zak ;-))
                  ... en anders gaat m'n Sigma 30mm f1.4 mee ;-)
                  (wat op zich een superlenske is voor z'n prijs,.. en zelfs losstaande van de prijs, 't is gewoon een superlenske)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

Comment

Canon efs 17-55mm 2.8 IS en ef 85mm 1.8

Comment

De Tamron 28-75 f/2.8

Gr's, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Merci voor de respons.

Duidelijk de standaard zoom als winnaar, en tot mijn grote genoegen niet al te veel superzooms.

De ene met voorkeur voor wat meer groothoek en de andere voor wat meer tele.

Een standaard zoom zal dan ook de eerste aankoop worden.

En de volgende aankoop een 70/200 f4 IS

Aan diegenen die dit een lompe vraag vonden !

De aanschaf van toestel en lenz(en) kost toch wel wat en omdat je niet onmiddelijk er een hoop geld kan (of wil) tegenaan gooien is het toch logisch dat je eens kijkt welke lens een goeie keuze is om mee te beginnen.

Waaruit dan verder kan samengesteld worden in functie van wat je mist of waar je tegenaanloopt.

Nogmaals bedankt voor de reacties.
                        Canon EOS 40d ; Tamron 17-50 F2.8

Comment

is het toch logisch dat je eens kijkt welke lens een goeie keuze is om mee te beginnen.
                          Dat was dacht ik niet je vraag
                          Als je die vraag gesteld had, had je wellicht heel andere antwoorden gekregen.
                          Bovendien: stel dat je op een forum met veel (semi)professionele fotografen vraagt welke lens ze het meeste gebruiken, dan is de kans groot dat je uitkomt op een duur geval. Is dit dan jouw ideale keuze om mee te beginnen?

Als je nog niet weet wat je het liefst/meest gaat fotograferen (= gebrek aan ervaring), ben je beter af met een relatief goedkope kitlens. Zie het maar als leergeld.
                          Wil je wat meer uitgeven, dan is een 18-200 misschien iets voor je? Tot je beter weet wat je wil.

(bij mij staat de 80-400 VR er voor 80% van de tijd op... momenteel!)
                          Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

De aanschaf van toestel en lenz(en) kost toch wel wat en omdat je niet onmiddelijk er een hoop geld kan (of wil) tegenaan gooien is het toch logisch dat je eens kijkt welke lens een goeie keuze is om mee te beginnen.
                            En juist daarom is het dus eens zo belangrijk om te weten wat jij vnl wilt fotograferen en wat de personen die antwoorden vnl fotograferen.

Stel dat hier nu 80% landschaps-schieters antwoorden, dan ga jij een groothoek aanschaffen, terwijl dit bijv. vrij nutteloos zou zijn indien je zelf vooral foto's van je voetballende zoon wilt schieten.
                            PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

bij mij staat de Sigma 18-50 2.8 er het vaakst op omdat ik meestal als ik mijne camera neem het is voor foto's in de familie of zo te maken...

Als ik echter "op stap" ga, komt de laatste tijd de Sigma 70-200 2.8 er het meest op maar dat is omdat ik deze nog volop aan het testen ben...

Deze 2 zijn allesinds de meestgebruikte lenzen in mijn nederig arsenaaltje...
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

Comment

85mm f1.4 (portret)
                                gevolgd door 17-55mm f2.8
                                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                                X