Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van 18-200 naar 70-200 ssm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van 18-200 naar 70-200 ssm

    Zag gisteren de aanbieding van Sony voor de 70-200 ssm lens.
    Loop hieraan te denken. Heb momenteel de 18-200 van Sony die op zich best bevalt. Ik heb deze gekocht omdat ik geen zin heb om steeds lenzen te wisselen.

    Wat fotografeer ik: (wil ik gaan...)

    potretten
    auto's (beurzen)
    hier en daar een seminar
    natuur

    macro doe ik in principe niet.

    Ik ben bang dat als ik bovenstaande lens koop ik het onderste (18-70) stuk ga missen, veel foto's maak ik n.l. rond de 50 of ik laat hem op 18 staan (dan past er lekker veel op.) Zie ik dat verkeerd / of moet ik i.d.d. steeds naar achteren stappen cq grotere afstand tot mijn te fotograferen object nemen?

  • #2
    Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

    Je gaat het stuk van 18 tot 70 missen, zeker weten.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

      Zoek eens naar het programma exposureplot in Google.
      Laat dat progje los op een directory waar je nu je foto's heb staan.
      En je krijgt een aantal grafieken waarop je snel kan zien met welke focal lengths je vaak werkt.

      Ik denk ook dat de range 18-70 wel belangrijk is.
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • #4
        Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

        De 18-70 kitlens is even goed (of beter) als de 18-200, dus als je die combineert met de SSM verlies je niets qua bereik... Tweedehands zeker voor ongeveer €50 te vinden.
        Als je dan ooit een upgrade van de kitlens overweegt, kan je bv. eens uitkijken naar een CZ 16-80 (of een 24-70/2.8 die er binnenkort aan komt).
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

          Het is dat ik zo'n hekel heb aan lenzen wisselen, (ik wil altijd snel klaar staan en niet eerst 10 minuten lenzen wisselen, en twee camera's om mijn nek gaat me iets te ver ) anders zou ik idd een .. - 70 ssm lensje erbij nemen.

          De vraag is eigenlijk kan ik met wat ik fotografeer voor 95% uit de voeten met die lens, voor die overige 5% wil ik wel een ssm lens metertijd kopen. Maar dit zou gewoon de huis tuin en keuken gebruik lens moeten worden.
          En niet dat ik in de dierentuin / autobeurs / etc 100 keer van lens sta te wisselen.

          Comment


          • #6
            Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

            Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo_R Bekijk bericht
            Het is dat ik zo'n hekel heb aan lenzen wisselen, (ik wil altijd snel klaar staan en niet eerst 10 minuten lenzen wisselen, en twee camera's om mijn nek gaat me iets te ver ) anders zou ik idd een .. - 70 ssm lensje erbij nemen.
            Dan had je beter een goeie bridge camera gekocht.
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

              Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo_R Bekijk bericht
              dit zou gewoon de huis tuin en keuken gebruik lens moeten worden.
              En niet dat ik in de dierentuin / autobeurs / etc 100 keer van lens sta te wisselen.
              Tja... Dan blijf je misschien beter bij die 18-200 in combinatie met een heel goeie flitser.

              Of de nieuwe Sony 18-250 die een pak betere beelden aflevert en die ook een wat snellere autofocus heeft dan jouw 18-250 (maar dus ook deze nog steeds in combinatie met een goeie flitser).

              Of de nieuwe Sony 16-105, maar ook deze weer met flitser.

              In elk geval, een 70-200 is voor weinigen onder ons all-round te noemen. Je kan wel iets verder van je onderwerp af gaan staan, maar je zal toch al snel merken dat je dikwijls met je rug tegen de muur komt te staan, figuurlijk én letterlijk ...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

                Als flitser heb ik al de HVL-F56AM gekocht die zeer goed bevalt. Maar nu met die € 500 korting leek die ssm lens me wel wat. Zag alleen dat hij pas vanaf 70 begint vandaar mijn vraag. Die lens is me niet te duur maar als ik er in de praktijk niets aan heb ... Op dyxum kwam hij er ook zeer goed vanaf. vandaar.

                Comment


                • #9
                  Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

                  ik zou em niet zo snel afgeschrijven hoor
                  je lijstje :
                  potretten
                  auto's (beurzen)
                  hier en daar een seminar
                  natuur

                  voor portretten istie echt ideaal... je hebt hetzelfde bereik met die 18-200 maar je hebt de magie van een 70-200 nog niet geproefd...
                  auto's ga je niet kunnen ,maar wel bv details zoals logo's bv
                  seminars... afhankelijk
                  natuur istie ook geschikt voor , desnoods met convertor

                  het is een super lens,maar je mag geen schrik hebben van wisselen
                  Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

                    Voor de beurzen zou ik dan een .. tot 70 (of iets hoger) lensje kunnen nemen. Moet ik alleen van te voren goed bepalen waar ik heen ga en welke lens erop gaat. Wat voor lens zouden jullie adviseren met een 2.8?

                    Ach en misschien word ik nog wel eens handig met lenzen wisselen

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

                      Een 70-200 is geen allround lens, maar kan je enkel gebruiken in combinatie met een tweede lens die het overige bereik afdekt. Bij mij staat die telelens maar 10 tot max 20% van de tijd op mijn body.

                      Gebruik eens een tijdlang de 18-200 lens, maar dan enkel in het bereik 70-200 mm, je zal snel merken wat je mist!

                      Groetjes, Wim
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van 18-200 naar 70-200 ssm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jimbo_R Bekijk bericht
                        Voor de beurzen zou ik dan een .. tot 70 (of iets hoger) lensje kunnen nemen. Moet ik alleen van te voren goed bepalen waar ik heen ga en welke lens erop gaat. Wat voor lens zouden jullie adviseren met een 2.8?

                        Ach en misschien word ik nog wel eens handig met lenzen wisselen
                        Tamron 17-50mm f 2,8 Di II Sony/KM
                        Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI Sony/KM 67mm
                        Sigma 18-50mm F 2.8 EX DC macro Sony/ KM
                        Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Sony

                        minolta zelf heeft ook een 28-75 f2.8
                        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                        Comment

                        Working...
                        X