Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandpuntafstand portretlens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Brandpuntafstand portretlens ?

Ja maarrrrr.....

Je test dat op een Nikon. Dat verklaart veel

Doe die test eens met bvb een Canon 400 en een 5D.
    BD0808BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
      Daar heb je eigenlijk geen boekje voor nodig, je kunt het ook logisch beredeneren. Dieptescherpte is scherpte van de diepte, scherptediepte is diepte van de scherpte. Wat is hier beter van toepassing? Vergelijk vliegtuigbemanning, vakantieadres, politiehond enz.
      Niet de scherpte van de diepte maar de scherpte in de diepte(richting).
      Voor alle duidelijkheid: beide lemma's zijn correct. Alleen is scherptediepte meer gebruikelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door *wim* Bekijk bericht
        Ja maarrrrr.....

Je test dat op een Nikon. Dat verklaart veel

Doe die test eens met bvb een Canon 400 en een 5D.
        Net hetzelfde met Canon, hoe groter de ccd, hoe groter de scherpte diepte hier klopt iets niet, ofwel zie ik iets belangrijks over het hoofd

Comment

>technical and language discussion are distracting from the topic starter's >question.. again.

True, but my own fault: I did ask two questions (the second one as a side-question that in fact merits it's own thread).

>Hold to the technical rules for everything and you'll be pretty limited.
          I agree on that one, although the technicul rules are a good starting point; if you disgress from them, it's best to have a reason to do so.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Leg jij nu eens uit hoe dat kan aub.
            Je hebt het antwoord geloof ik zelf al gegeven in de tweede alinea van #9. Zie ook http://www.cambridgeincolour.com/tut...ensor-size.htm

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
            Niet de scherpte van de diepte maar de scherpte in de diepte(richting).
            En de eenheid van die scherpte is? Meter?

Maar goed, ik vind eigenlijk adresvakantie ook niet zo slecht (de vakantie die je op een bepaald adres doorbrengt). Sorry pol, het nieuwe jaar is nog lang dus wie weet moet ik je nog een keer gelijk geven, maar nu nog even niet.

Ik bestrijd overigens niet dat dieptescherpte soms gebruikt wordt, maar daarmee is het nog niet juist of logisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Leg jij nu eens uit hoe dat kan aub.
              Volgens DOF Master:
              Neem nu 105mm f5.6 scherpstelafstand 10 meter toestel Nikon D300 (met crop CCD factor 1,5), daar bekom je een scherptediepte van 2.05 meter.
              Neem nu ook 105mm f5.6 scherpstelafstand 10 meter toestel D3 (Full Frame CCD factor 1/1), daar bekom je een scherptediepte van 3,12 meter.
              Probeer dat maar eens te verklaren aan de hand van berekeningen, ik ben reeds jaren betrokken bij de bouw van téléscopen, wel als de formules die Dofmaster gebruikt juist zijn, dan begrijp ik er geen bal meer van hier klopt toch iets niet, of word ik dement of zo ?

Als je rekening houdt met de cropfactor van de D300 en dus de brandpuntafstand voor de D3 met 1.5 vermenigvuldigt klopt het plaatje wel. Uiteindelijk is de DoF ook afhankelijk van je brandpuntafstand ...
              Gezien ik ook maar een mens ben kan ik mij natuurlijk vergissen.

Greetz,
              Daniël

Comment

Ik bestrijd overigens niet dat dieptescherpte soms gebruikt wordt, maar daarmee is het nog niet juist of logisch.
                Volgens het groene boekje zijn beide juist.
                Het is niet omdat zijne hoogheid Leonidas iets niet logisch vindt, dat het niet correct is.
                Ga trouwens nog maar wat overbelichten...
                Last edited by pol parasol; 2 januari 2008, 19:04.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Het is niet omdat zijne hoogheid Leonidas iets niet logisch vindt, dat het niet correct is.
                  Dat beweer ik ook niet, goed lezen.

Comment

Dat beweer ik ook niet, goed lezen.
                    Kom nou, hou het even ernstig aub.
                    Zielig kereltje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Zielig kereltje.
                      Haha, dat is nu al de tweede keer dat je dat schrijft als je je zin niet krijgt. Ben erg onder de indruk moet ik zeggen. Maar laten we maar ophouden voordat Trebs weer boos wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DanielG Bekijk bericht
                        Als je rekening houdt met de cropfactor van de D300 en dus de brandpuntafstand voor de D3 met 1.5 vermenigvuldigt klopt het plaatje wel. Uiteindelijk is de DoF ook afhankelijk van je brandpuntafstand ...
                        Hmm, mijn vraag veroorzaakt blijkbaar een ruzie ..

Laat ik zeggen hoe ik het tot nu toe begreep, maar eigenlijk twijfel ik nu ook van alle kanten

Ik dacht dat de brandpuntafstand niet veranderd door de cropfactor (in tegenstelling tot wat ik zei in mijn oorspronkelijk bericht; naar mijn mening was dat te kort door de bocht); door de kleinere sensor wordt gewoon een stuk uit het midden gesneden van het totale beeld dat door de lens gevormd wordt. De full-frame lenzen geven een veel te groot beeld voor een DX-sensor, de DX-lenzen een kleiner beeld. We hebben alleen maar de indruk van meer telewerking door de cropfactor omdat een kleiner stukje groter wordt afgebeeld in de zoeker en op de sensor, de werkelijke oppervlakte van het op de sensor geprojecteerde beeld blijft even groot: het is gewoon hetzelfde beeld omdat het dezelfde lens is.
                        De compactcamera's hebben heel kleine lenzen omdat ze maar een heel klein beeld moeten projecteren op een heel kleine sensor; indien je een full-frame lens op een compact zou zetten, zou dat schijnbaar een enorme telewerking geven omdat het volledig beeld gevuld is door een heel klein stukje uit het midden van wat die lens projecteert. Heel korte lenzen geven nu eenmaal een grote DoF.

DoF is dus wel afhankelijk van de brandpuntafstand, maar die veranderd niet naargelang dezelfde lens op een DX, FX of compactcamera staat (tenminste, zo had ik het begrepen, maar nu weet ik hetl niet meer).
                        De enige beïnvloedende factoren voor DoF zouden dus zijn: brandpuntafstand van het objectief, gebruikt diafragma en instelde afstand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                          Hmm, mijn vraag veroorzaakt blijkbaar een ruzie
                          Nee hoor. Het is alleen dat pol mij al maanden achtervolgt om mij een hak te zetten als het gaat om het Nederlands. Voor z'n eigen gesteldheid zou het denk ik beter zijn als hij een beetje uit de buurt blijft.

Laat ik zeggen hoe ik het tot nu toe begreep, maar eigenlijk twijfel ik nu ook van alle kanten
                          Vergeet dat van DanielG, op Dofmaster staat duidelijk: "Use the actual focal length of the lens for depth of field calculations. The calculator will automatically adjust for any "focal length multiplier" or "field of view crop" for the selected camera." De crop wordt namelijk al verdisconteerd door het kiezen van het cameratype, anders neem je het twee keer in de berekening mee. Let wel: dat geldt voor Dofmaster, bij andere calculators kan het zijn dat je zelf met de brandpuntsafstand moet gaan rekenen.

Misschien brengt dit meer verheldering.
                          Last edited by Leonidas; 2 januari 2008, 20:22.

Comment

Hmm, mijn vraag veroorzaakt blijkbaar een ruzie ..
                            Het is inderdaad vreemd dat volwassen mensen over zo'n pietluttigheden kunnen doorbomen . Alsof er geen belangrijkere dingen in het leven zijn .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DanielG Bekijk bericht
                              Alsof er geen belangrijkere dingen in het leven zijn .
                              Ach kom, heb jij nooit lol in je leven?

Comment

Misschien brengt dit meer verheldering.
                                http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field
                                In Wikipedia wordt min of meer bevestigd wat ik vermoedde, maar ik denk te weten waar het misverstand zit.

Ik begrijp er uit dat bij dezelfde lens de DoF gelijk blijft, ongeacht het formaat van de sensor (of van de film), maar indien je bij verschillende formaten hetzelfde uiteindelijke beeld wil hebben, dan moet je een overeenstemmende lens nemen, en dan gebruik je bij grote formaten een lens met een langere brandpuntsafstand, en die heeft dan een kleinere DoF. Zo is een "standaard" lens bij een 35mm-camera 50mm, bij een 6x6 is dat ongeveer 80mm, en dus zul je bij een "standaard" lens (die in beide gevallen ongeveer hetzelfde beeld zou moeten geven) minder DoF hebben bij de 6x6.

Wikipedia geeft het voorbeeld van een 75mm-lens in 35mm, wat voor hetzelfde beeld zou neerkomen op een 300mm-lens in 4x5, en daardoor zal de DoF bij de 35mm camera 4x groter zijn dan bij de 4x5.

Comment

Working...
                                X