Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief voor natuur(dieren) fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Objectief voor natuur(dieren) fotografie

Ik had het niet over snel maar over heel scherp. Die snelheid valt nog heel goed mee als de Limit aanstaat waardoor de lens niet probeert om over het ganse bereik scherp te stellen.

Comment

sigma 120-400 os hsm
      klik

sigma 150-500 os hsm
      klik
      Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Het is een Nikon dat ik heb: nikon 80-400 VR

Comment

Bij het nakijken van mijn foto's heb ik gemerkt dat de meeste van de foto's met sluitertijden korter dan 1/350 niet echt scherp zijn. Ik had vast ISO 200 ingesteld.

Camera: Nikon D80
          Lens: Nikon AF VR 80-400mm F:4.5-5.6 D ED

Iemand tips?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoy Bekijk bericht
            sigma 120-400 os hsm
            klik

sigma 150-500 os hsm
            klik
            ik was dit draadje ook aandachtig aan het volgen en had net besloten om voor de Sigma 50-500 te gaan (omwille van de extra mm's).
            Ik was ook van plan deze in het kort aan te schaffen zodat de lente niet gedaan is tegen dat ik de lens heb.
            Maar nu zie ik deze 2 nieuwe lenzen die er best interessant uitzien
            en het grote voordeel van OS hebben.

Iemand enig idee van de prijsklasse waarin deze zullen vallen?
            Is het de moeite om te wachten op deze lenzen?
            Of is het misschien geen sterk plan om zo'n "jonge" lens te kopen?
            Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
            http://gallery.atsharp.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter_ Bekijk bericht
              Bij het nakijken van mijn foto's heb ik gemerkt dat de meeste van de foto's met sluitertijden korter dan 1/350 niet echt scherp zijn. Ik had vast ISO 200 ingesteld.

Camera: Nikon D80
              Lens: Nikon AF VR 80-400mm F:4.5-5.6 D ED

Iemand tips?
              ja zorg in eerste instantie dat je een snellere sluitertijd hebt (regel is 1/brandspuntafstand)
              iso omhoog, diafragma meer openen, onderbelichten,... er zijn veel manieren
              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Tot welke ISO waarde zou je gaan om dieren te fotograferen. Is het niet zo dat hoe hoger de ISO waarde hoe meer ruis je hebt? Wat zou ik zo standaard best instellen op een zonnige of bewolkte dag?

Naar die andere manieren ben ik wel benieuwd ;-)

Comment

Ik heb al een beetje van alles gehad. De enige constante, nooit genoeg bereik en/of niet snel genoeg

De AF 80-400 Vr is een degelijke lens, en de AF is OK zeker als je 'focus limit' opzet (ben niet meer zeker juiste benaming).

Is de AF supersnel ? Nee, maar de motor van de D80 is krachtig genoeg om er het beste van te maken. Ze zal beter presteren op een D200 en D2X

De lens is scherp.
                  Een heel groot voordeel : Je kan hem perfect uit de hand gebuikten

Gebruik geen TC's op deze lens !

Als je puur voor vogels gaat -> AF-S 300mm F/4 + 1.4 TC. Deze combinatie kan ook perfect uit de hand gebruiken en is scherp.

De Bigma heb ik nooit gehad, maar ze is zwaar en heeft op 500mm slecht 6.3.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

Tot welke ISO waarde zou je gaan om dieren te fotograferen. Is het niet zo dat hoe hoger de ISO waarde hoe meer ruis je hebt? Wat zou ik zo standaard best instellen op een zonnige of bewolkte dag?

Naar die andere manieren ben ik wel benieuwd ;-)
                    Je moet gewoon zorgen dat je sluitertijd hoog genoeg is als je uit hand fotografeert of als je onderwerp niet stil zit.

vuistregel voor uit de hand : sluitertijd< 1/aantal mm van de lens
                    Vb : gebruik je een lens op 400mm zorg dan dat je sluitertijd minstens 1/500 ste is.
                    www.RudyVerrijt.info

Comment

Bedankt voor de tips. Die regel dat de sluitertijd best groter is dan het aantal mm van de lens is een goede referentie.

Het enige vraag die me nog rest is welke iso waarde neem je best. Ik had zondag zoiets van best niet te hoog en heb dus 200 ISO genomen. Nu ik met dezelfde combinatie een foto gezien op dit forum met ISO 640 en die was echt knap. Er was voor mij nog niet echt ruis te zien.

Bedankt voor de reacties!

Groeten,
                      Pieter

Comment

Dat is natuurlijk allemaal afhankelijk van welk fototoestel je hebt. Met mijn D70 ga ik gewoon niet hoger dan ISO200 Voor mij niet echt een probleem want ik fotografeer vaak vanuit schuiltent en dus vanop statief. Sluitertijden van 1/25 lukken dan nog net voor mij.

Ik weet niet hoe het zit met de ruis van een nikon D80. Het zal alleszins wel een pak beter zijn dan die van mijn D70. Dus ISO moet zeker naar omhoog kunnen en als je achteraf een beetje 'ontruist' moet je normaal wel een redelijk stuk naar omhoog kunnen.
                        https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

Comment

Bedankt voor de tips. Die regel dat de sluitertijd best groter is dan het aantal mm van de lens is een goede referentie.

Het enige vraag die me nog rest is welke iso waarde neem je best. Ik had zondag zoiets van best niet te hoog en heb dus 200 ISO genomen. Nu ik met dezelfde combinatie een foto gezien op dit forum met ISO 640 en die was echt knap. Er was voor mij nog niet echt ruis te zien.

Bedankt voor de reacties!

Groeten,
                          Pieter
                          Ik krik de ISO enkel op als dit nodig is om de gewenste sluitertijd/diafragma te kunnen halen.

Een foto is niet mooier op ISO 640
                          www.RudyVerrijt.info

Comment

Working...
                          X