Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief voor natuur(dieren) fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Objectief voor natuur(dieren) fotografie

Heb nog maar kort de 80-400 op een D80.

Vind het een goede lens met een erg aangenaam bereik en een laag gewicht.
    De lens heeft al eens last met AF, dat is juist. Je kan dit enigszins beperken door een schakelaar op limit te zetten ipv op full.
    Toch heeft hij ook dan wel eens de neiging om eerst in de verkeerde richting te focussen (bij minder licht).
    Als ik op jacht ga zorg ik er voor dat ik eerst eens op de horizon scherp stel en nadien pas naar bvb een gans mik. Dan gaat hij altijd de goede kant op.

Nog weinig ervaring voor de rest, maar ben voorlopig pro.
    Een converter is beperkt bruikbaar: geen af, geen matrix, geen...
    Helaas.
    Heb erg lang getwijfeld om de 100-300 f4 van sigma te kopen. 300mm vind ik echter te weinig dus moest er sowieso een converter bij en dat maakte het alweer duurder. Bovendien heb je geen stabilisatie en ben je op statief of op veel licht aangewezen.
    Heb m'n 80-400 voor 1000 euro gekocht (2de hands).

Een voorbeeld van m'n laatste succestocht met de 80-400... http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=194350

Groet
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

Dat er fysiek geen Nikon extender op de 70-300 VR past is maar goed ook. Het langste eind van de lens is toch al niet geweldig; geen enkele reden om dat nog eens optisch uit te vergroten.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

Ik heb de 80-400 nu een paar maanden in gebruik op m'n D50 en ik ben er erg tevreden van. Natuurlijk is de AF niet snel zelfs al staat ie op limitering. De scherpte en de kleurenweergave zijn erg goed, in elk geval meer dan voldoende (een 200-400 of lichtsterke prime-teles kan mijne bruine niet trekken). Maar net zoals vroeger in m'n baskelbaltijd kom ik soms nog wat millimeterkes te kort en ik heb mij dus als nieuwjaarscadeautje een Kenko pro extender 1,4 aangeschaft, en raad eens: AF wérkt !! Het ding zou ook de lichtafval aan de randen corrigeren. Voor mij is deze combo in elk geval een aanrader.

Comment

Ik maak hooguit 100 foto's per jaar , ik ga daar zeker geen 1000 euro aan besteden
          zo ga je niet veel vooruitgang maken

dat hoeft ook niet, koop voor kiekjes de EF-S 55-250 IS, voor minder dan 300 EUR ga je niet beter vinden

Comment

Ik denk dat het die 80-400 met VR gaat worden van Nikon. Wat bedoelen jullie juist met de niet snelle autofocus? Ik heb nu een 18-135 kitlens van Nikon. Vergelijkbaar, Sneller of trager?

Ben al benieuwd naar het resultaat

Groeten,
            Pieter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter_ Bekijk bericht
              Ik denk dat het die 80-400 met VR gaat worden van Nikon. Wat bedoelen jullie juist met de niet snelle autofocus? Ik heb nu een 18-135 kitlens van Nikon. Vergelijkbaar, Sneller of trager?
              Is wat trager. Is ook normaal, die motor moet meer gewicht verplaatsen. Vermoed dat 't al sneller zal gaan met de D80 in vgl met de D50. Zoals D80 hierboven al aangaf dus de lens op "limit" zetten voor verder afgelegen onderwerpen, dat helpt. En ook die andere tip om op shoot al op voorhand op de horizon scherp te stellen moet je ook in gedachten houden. Het is allemaal goed te doen hé, ik heb al hele mooie opnamen gemaakt van vogels in de vlucht op 400mm, zal ze binnenkort eens posten. Manueel scherpstellen gaat ten andere ook heel vlot. Die VR is echt fenomenaal, ga je plezier van hebben. Ik heb me wel een Kirk lenscollar aangeschaft voor zonder VR op statief betere stabiliteit te hebben.
              Veel plezier ermee !!

Comment

@T Trapper: dat klinkt goed, die extender! Komt hij niet tegen de lens als je op 80mm staat? Dat is namelijk ook een mogelijk probleem bij gebruik van sommige extenders...
                Wat kost zo'n ding, by the way?
                En laat de foto's maar komen!
                Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

Comment

De lens zal er binnen enkele weken zijn. Wat is juist die Kirk lenscollar? Ik begreep dat op die lens ook nog eens die extender van 1,4 kon tussengezet worden. Cool!

We gaan al eens kunnen starten denk ik. Voor deze prijs verwacht je toch al een redelijk serieuze lens.

Groeten,
                  Pieter

Comment

is de nikon 80-400 VR echt zijn 300 euro meer waard tov de sigma 80-400 OS?

Beide hebben geen hsm of ap-s, hetzelfde bereik
                    alleen weegt de sigma wat meer maar dat is geen probleem door de OS.
                    Maar weet iemand ergens een test of heeft een test gedaan tussen beide objectieven?
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                      is de nikon 80-400 VR echt zijn 300 euro meer waard tov de sigma 80-400 OS?

Beide hebben geen hsm of ap-s, hetzelfde bereik
                      alleen weegt de sigma wat meer maar dat is geen probleem door de OS.
                      Maar weet iemand ergens een test of heeft een test gedaan tussen beide objectieven?
                      Franciskine heeft ze beide gehad geloof ik stel hem eens de vraag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rikketik Bekijk bericht
                        Franciskine heeft ze beide gehad geloof ik stel hem eens de vraag
                        De Sigma heeft als groot voordeel dat hij echt wel sneller focust dan de Nikkor variant, ook vond ik de Sigma scherper dan de Nikkor ( maar dat kan natuurlijk ook aan het exemplaar liggen ).
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Heb zelf de nikon genomen voor het lagere gewicht... ga er ook de bergen mee intrekken en dan tellen op den duur de grammen... dat is ook (mede) een reden waarom ik geen D200 maar een D80 heb gekozen...

Comment

@ Franciske:

bedankt Nu weet ik wat mijn laatste objectief zal worden die ik zal kopen in 2008. Want ik wil die graag gebruiken voor vogels en airshows. Ik ga ook een orcashow bezoeken in frankrijk en dan zal de 80-400 OS handiger zijn dan de zware bigma.

@D80:

Veel plezier met je nikon 80-400 VR en 400 gram is toch al heel wat om de hele tijd mee te sleuren. Ik zal terug naar de fitnes gaan en mijn armspieren al wat te trainen een d200+ sigma 80-400 OS en wie weet nog een batterijpack
                            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

Comment

Bedankt iedereen voor de tips. Dit weekend heb ik me de eerste keer laten gaan met de nieuwe lens:

Een voorbeeldje is hier: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=200137 te vinden.

Het lijkt me wat moeilijk om dingen echt scherp te krijgen. Iemand nog tips?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                                De 80-400 is ook een goede lens maar mist HSM (ingebouwde servomotor om snel te kunnen scherpstellen).
                                Daar heb ik net ergens een introductie cq aankondiging van gezien de Sigma 80-400 OS HSM.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X