Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 50mm 1.8 of canon 85mm 1.8 voor portretfotografie?

Bedankt voor de vele reacties en meningen, jullie hebben me zeker een stap vooruit..
    En ik geraak meer en meer overtuigd om voor de 85mm te gaan! Natuurlijk wil ik deze even op mijn body zetten in de winkel en eens kijken en vergelijken...

Wat is bokeh?
    Canon 400D - Sigma 18-50mm 2.8 - Groot verlanglijstje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Hier zitten geen modellen in de vriezer:
      hehe , die pangasius filet voer ik aan mijn piranha's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Isabelle1974 Bekijk bericht

Wat is bokeh?
        dat is de onscherpe achtergrond die je krijgt als je op een voorwerp op de voorgrond scherpstelt

hoe groter je diafragma, meestal hoe mooier en romiger je "bokeh" al hangt dit ook nog sterk af van de constructie van je diafragma zelf
        5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          hoe groter je diafragma, meestal hoe mooier en romiger je "bokeh" al hangt dit ook nog sterk af van de constructie van je diafragma zelf
          De roomheid hangt inderdaad sterk af van de constructie van het diafragma. Hoe meer lamellen (die delen die ahw toegaan als de opening verkleint), hoe mooier afgerond die opening. Door de band heen heeft een standaard lens 5 lamellen, waardoor de opening eerder een vijfhoek is dan een cirkel. Betere lenzen voor portret hebben 7 of 8 lamellen, waardoor de opening afgeronder is en het onscherpe gedeelte (bokeh) heel romig wordt.
          Bij portretfotografie is het onscherpe gedeelte zeker even belangrijk als het scherpe gedeelte. De 85mm is zeer goed in zowel het scherpe als het onscherpe gedeelte.
          Opnieuw door de band heen is de Nikon 85/1.4 daarin de betere (de canon 85 is ook heel goed hoor ) terwijl aan Canon kant de 135/2 een prachtlens is.

Als je geen cropcamera hebt, kan je deze 135mm voor portret gebruiken. Op een cropcamera wordt dit wel té lang.

Zowiezo 85/1.8 (ik dacht rond de 350 euro) lijkt me voor uw ervaring heel geschikt. Later kun je dan altijd bijkopen.
          Last edited by PSG; 29 december 2007, 17:25.

Comment

Ik heb ze alletwee. De 85 f/1.8 is zonder twijfel de betere portretlens. Hij is sneller, scherper en heeft een mooiere bokeh.
            Met de 50 f/1.8 kun je echter ook heel mooie resultaten bekomen en hij is praktischer in kleinere ruimtes. De 50 f/1.8 is ook heel klein en weegt bijna niets waardoor ik hem regelmatig als enige lens meeneem op familieuitstapjes.
            Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Comment

Ik heb een cropcamera (canon 400D), dus denk dat 85mm voor mij beter zal zijn dan 50mm, ik zou maar de 50mm nemen omdat die duidelijk goedkoper is maar ik merk nu al dat ik met mijn standaard teleobjectief meestal op maximum bereik fotografeer. De 50mm zal ook wel een hele goede zijn maar aangezien ik heel graag koppen trek, zal dit voor mij makkelijker werken zijn met de 85mm. Testen voor ik mijn aankoop doe ga ik wel doen, en wie weet neem ik ze alletwee... Natuurlijk niet goed voor mijn portemonee

Bedankt voor de uitleg van bokeh! Weer iets bijgeleerd!

Comment

Ik geef als suggestie de 85mm 1.8. Zeer scherp en mooi bokeh voor die prijs. Kan je ook ietsje verder van je onderwerp blijven wat spontanere foto's oplevert. Is inderdaad wel te lang voor binnen. Daarvoor gebruik ik dan weer de sigma 30mm 1.4. Voor mij de meest ideale combinatie.

Comment

Kan er mij iemand een idee geven hoeveel cm/m je van uw model staat met een 50mm en 85mm, rekeninghoudend dat je uw model volledig fotografeert.

Zo krijg ik voor mezelf al meer inzicht welke beste is van mm, want ik fotografeer toch veel binnen...

Comment

Ik heb net even getest wat de afstand is om een deur volledig in beeld te krijgen met de 50mm op een 40D.
                    Als ik de camera in de "portret-stand" draai, dan moet ik ongeveer 5 meter afstand houden om de deur (= ongeveer 2m) helemaal op de foto te krijgen.

Een model is doorgaans wel wat kleiner, en ze worden ook niet allemaal gewoon rechtopstaand gefotografeerd.
                    Maar met een 85mm zal je wel een grote studio nodig hebben als je daarmee modellen wil fotograferen. Je hebt nog plaats nodig voor de achtergrond, en het model zet je dan ook niet vast tegen die achtergrond...

Om modellen te fotograferen met een 85mm op een 1,6x crop-camera zal je wel een studio van zo'n 10m meter lang moeten hebben als je nog wat speelruimte wil.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Kan er mij iemand een idee geven hoeveel cm/m je van uw model staat met een 50mm en 85mm, rekeninghoudend dat je uw model volledig fotografeert.

Zo krijg ik voor mezelf al meer inzicht welke beste is van mm, want ik fotografeer toch veel binnen...
                      Die 50mm kun je even uittesten met je Sigma lens
                      Voor de 85mm moet je de afstand vermenigvuldigen met 1,7.
                      Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

Comment

Dag Black B@ndit

Hoe ver zou je van een model moeten zitten als je enkel hoofd en schouders zou fotograferen met een 50mm?
                        't Is niet makkelijk kiezen, de 50mm is mss net iets te kort en 85mm mss iets te lang.

Comment

Is toch X 1,6?

Kan momenteel niet testen met mijn 18-50, is binnen voor onderhoud (stofje )
                          't Is moeilijk kiezen, 50mm is soms iets te dicht en mss is 85 dan weer te lang. Ik ga het echt moeten uittesten in winkel en de verkoper als model gebruiken.

@ Black B@ndit

Als je model enkel hoofd en schouders zou nemen, zit je dan niet op model geplakt?

Comment

Dag Black B@ndit

Hoe ver zou je van een model moeten zitten als je enkel hoofd en schouders zou fotograferen met een 50mm?
                            't Is niet makkelijk kiezen, de 50mm is mss net iets te kort en 85mm mss iets te lang.
                            De lens zit er nog op, dan gaat het snel.

Om een onderwerp van 50cm te fotograferen, dat zal wel ongeveer overeen komen met een hoofd en schouders + nog wat vrije ruimte boven het model (als het kapsel niet te hoog is), meet ik 120cm van het onderwerp tot de voorkant van de zonnekap (camera in portret-stand gedraaid).
                            (Ik heb hier een kastdeurtje van 50cm hoog als "model" gebruikt.)
                            BD0338BE

Comment

Is toch X 1,6?
                              De cropfactor wel, maar een 85mm is 1,7x langer dan een 50mm.
                              BD0338BE

Comment

In de Exif gegevens van de foto's staat de afstand tot het onderwerp.
                                Ik heb afgelopen week een hoop portretfoto's gemaakt met mijn 85 f/1.8. De afstand die in de Exif gegevens staat is bij de portretfoto's met hoofd en schouders altijd 148 (1,5m).
                                Voor een 50 f/1.8 is dit dus 90cm (1,5m / 1,7).

Comment

Working...
                                X