Re: Ben niet meer zeker van mijn lenskeuze ...
Ik kan die redeneringen over eerst goed glas en dan een body wel volgen, maar anderzijds ...
... komt het toch aan op de foto's die je maakt, en ik heb hier op BD nog NOOIT een commentaar gelezen dat een foto niet goed was OMDAT een "slechte" of "mindere" lens gebruikt werd ....
Eigenlijk ben ik er vrij zeker van dat er weinig mensen het verschil zouden zien tussen een foto gemaakt, telkens in bijv. zoomstand en op hetzelfde diafragma, met bijv. een 18-200, een 17-55 en nog andere lenzen die op dezelfde zoomstand en diafragma kunnen ingesteld worden.
Ik wil best geloven dat op bijv. stand 20mm de 17-55 beter zal zijn dan de 18-200 of de 18-70 of de 18-55, maar kan iemand mij eens normale foto's tonen waar dat verschil uit blijkt bij een normale vergroting op de gepaste kijkafstand ? Dus geen foto's van één of andere testkaart of bakstenen muur, want dat zijn niet de onderwerpen waar ik mij courant mee bezig hou ?
Je ziet het verschil waarschijnlijk wel bij een flinke vergroting, ergens in een hoekje van het beeld of zo, maar bij 99% van de foto's die wij maken en die hier op BD getoond worden ?
Qua beeldvervorming edm kan je dan nog veel doen in software zoals DxO, PTLens, edm ... De meeste digitale foto's worden toch bewerkt, al was het maar door de RAW-convertor of door even in PS met een aantal minimum aantal ingrepen uit te voeren.
Je kan natuurlijk BLIJVEN doorsparen voor de "beste" lens, maar of je dan ook de "beste" foto's zult maken, valt nog maar te bezien, INDIEN je al foto's maakt (want je bent immers aan het sparen voor - en misschien zelfs aan het wachten op - een "goede" lens ...)
Een beetje extreem gesteld allemaal, ik weet het, maar toch .. een aantal van mijn beste foto's heb ik gemaakt met o.a. (terug in de tijd gaande,en ik vergeet er wel een paar) een Olympus OM-2 met 35-105 zoomlens (jaren '70 dus), een Leica (type ken ik niet meer, nog met een schroefdraad ipv bayonet, en ik dacht een Summicron (?) lens), een Kodak Retinette, een Yashica 124G en een LUBITEL; toegegeven: bij die laatste ZAG je de onscherpte in de hoeken van het negatief bijna met het blote oog
Let wel: ik heb OOK graag het beste van het beste, maar er is ook nog zoiets als een prijs/kwaliteit verhouding. Om een voorbeeld te geven: de Nikon 12-24 zal wel "beter" zijn dan de Tokina 12-24 (het zou er nog aan mankeren ook voor dat prijsverschil), maar is het kwaliteitsverschil in verhouding tot het prijsverschil ? Ik durf het betwijfelen.
In het algemeen wordt de kwaliteit van een foto bepaald door de inhoud, compositie, lichtval, ... ; indien technisch alles in orde is qua scherpstelling edm, dan zal m.i. het verschil tussen "goed" en "minderwaardig" glas er volgens mij weinig van afdoen of toe bijdragen.
Of ik het met dit verhaal voor de TS gemakkelijker heb gemaakt, is natuurlijk iets anders
Ik kan die redeneringen over eerst goed glas en dan een body wel volgen, maar anderzijds ...
... komt het toch aan op de foto's die je maakt, en ik heb hier op BD nog NOOIT een commentaar gelezen dat een foto niet goed was OMDAT een "slechte" of "mindere" lens gebruikt werd ....
Eigenlijk ben ik er vrij zeker van dat er weinig mensen het verschil zouden zien tussen een foto gemaakt, telkens in bijv. zoomstand en op hetzelfde diafragma, met bijv. een 18-200, een 17-55 en nog andere lenzen die op dezelfde zoomstand en diafragma kunnen ingesteld worden.
Ik wil best geloven dat op bijv. stand 20mm de 17-55 beter zal zijn dan de 18-200 of de 18-70 of de 18-55, maar kan iemand mij eens normale foto's tonen waar dat verschil uit blijkt bij een normale vergroting op de gepaste kijkafstand ? Dus geen foto's van één of andere testkaart of bakstenen muur, want dat zijn niet de onderwerpen waar ik mij courant mee bezig hou ?
Je ziet het verschil waarschijnlijk wel bij een flinke vergroting, ergens in een hoekje van het beeld of zo, maar bij 99% van de foto's die wij maken en die hier op BD getoond worden ?
Qua beeldvervorming edm kan je dan nog veel doen in software zoals DxO, PTLens, edm ... De meeste digitale foto's worden toch bewerkt, al was het maar door de RAW-convertor of door even in PS met een aantal minimum aantal ingrepen uit te voeren.
Je kan natuurlijk BLIJVEN doorsparen voor de "beste" lens, maar of je dan ook de "beste" foto's zult maken, valt nog maar te bezien, INDIEN je al foto's maakt (want je bent immers aan het sparen voor - en misschien zelfs aan het wachten op - een "goede" lens ...)
Een beetje extreem gesteld allemaal, ik weet het, maar toch .. een aantal van mijn beste foto's heb ik gemaakt met o.a. (terug in de tijd gaande,en ik vergeet er wel een paar) een Olympus OM-2 met 35-105 zoomlens (jaren '70 dus), een Leica (type ken ik niet meer, nog met een schroefdraad ipv bayonet, en ik dacht een Summicron (?) lens), een Kodak Retinette, een Yashica 124G en een LUBITEL; toegegeven: bij die laatste ZAG je de onscherpte in de hoeken van het negatief bijna met het blote oog
Let wel: ik heb OOK graag het beste van het beste, maar er is ook nog zoiets als een prijs/kwaliteit verhouding. Om een voorbeeld te geven: de Nikon 12-24 zal wel "beter" zijn dan de Tokina 12-24 (het zou er nog aan mankeren ook voor dat prijsverschil), maar is het kwaliteitsverschil in verhouding tot het prijsverschil ? Ik durf het betwijfelen.
In het algemeen wordt de kwaliteit van een foto bepaald door de inhoud, compositie, lichtval, ... ; indien technisch alles in orde is qua scherpstelling edm, dan zal m.i. het verschil tussen "goed" en "minderwaardig" glas er volgens mij weinig van afdoen of toe bijdragen.
Of ik het met dit verhaal voor de TS gemakkelijker heb gemaakt, is natuurlijk iets anders
Comment