Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven rondreis Noorwegen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Objectieven rondreis Noorwegen

Hallo,

voor volgende zomer hebben wij een rondreis door Noorwegen gepland.

Momenteel vraag ik mij af welke objectieven ik daarvoor het best zou kunnen gebruiken op mijn Alpha 100-body. Het is de bedoeling om zowel landschappen te fotograferen als rendieren of papegaaiduikers vast te leggen.

Momenteel beschik ik over de volgende kitlenzen:
    SAL 18-70, Minolta 35-70 en Minolta 70-210

Ik had al een Sigma 50-500 in gedacht om de fauna dichterbij te kunnen brengen.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Re: Objectieven rondreis Noorwegen

deze man heeft een mooie natuurfotosite en is ook naar Noorwegen geweest
    werkt wel met Canon, maar zijn idee over lenzen is algemeen bruikbaar

de Sigma 50-500 kan de Canon 100-400 vervangen
    een extreme groothoek is voor landschap prachtig, maar hoeveel keer ga je hem gebruiken ?

op de macro na (maar die heeft hij blijkbaar niet veel nodig gehad) ben je dan gesteld

alvast een voorsmaakje van de prachtige natuur
    Last edited by palombian; 26 december 2007, 17:07. Reden: commentaar lenzen

Comment

Ik had in 1998 alleen maar een 28-105 op de EOS 1000F (zonder cropfactor dus), en daarmee heb ik ook een paar rendieren kunnen fotograferen:

(gescande foto, geen super kwaliteit)

Voor de rendieren zal je met de 70-210 wel toekomen, die lopen gewoon over de weg, en je kan er vrij dichtbij komen (je moet rustig wachten tot ze de weg weer willen vrijmaken).

Als je een 50-500 koopt, hou er dan wel rekening mee dat de iso vrij hoog moet gezet worden om de sluitertijd voldoende kort te houden, want ook al is het de hele dag licht, de lichtsterkte van de zon is er heel wat minder dan hier.
      Ik heb er altijd op iso 400 gewerkt (ik had gelukkig vooraf aan de fotograaf gevraagd welke fotorolletjes ik best kon meenemen, want toen kende ik er nog niet veel van).

Bij een lange tele zal beeldstabilisatie geen overbodige luxe zijn, maar Sigma heeft geen 50-500 met OS, IS of VR.
      Een monopod kan daar wel wat hulp bieden.

Tijdens wandelingen zal je ook wel een macrolens kunnen gebruiken, maar als je echt lange wandelingen maakt, dan is een lichte fototas ook wel heel erg handig. Als je nog geen macrolens hebt, dan is een voorzetlens de lichtste oplossing voor de eventuele reis-macrofoto's, tenzij je specifiek op zoek gaat naar bepaalde beestjes natuurlijk, dan is een echte (150 of 180mm) macro zeker aan te raden
      Last edited by Black B@ndit; 26 december 2007, 18:15.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Bij een lange tele zal beeldstabilisatie geen overbodige luxe zijn, maar Sigma heeft geen 50-500 met OS, IS of VR.
        TS heeft SSS in de body, dus met die Bigma komt dat ook zonder monopod waarschijnlijk wel goed denk ik .
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Zoals hierboven al vermeld, is een 50-500 natuurlijk qua bereik bijzonder flexibel, maar veel hangt af van hoeveel gewicht je mee wil hebben op een rondreis...
          Als je een zwaargewicht zoals de Bigma voor dagdagelijks gebruik ziet zitten, dan is dat prima.

De 18-70 doet dan wel de rest.
          Een Sigma 10-20 of 12-24 kan er nog bij als je echt veel breedhoek wil.

Of je kan de kitlens vervangen door een CZ 16-80, wat je meteen een beeldkwaliteit bezorgt die zelfs beter is dan wat een heel aantal primes presteren, en je hebt meteen een paar mm meer breedhoek.

Een andere mogelijkheid is je kitlens aanvullen met een tweedehands Minolta 100-300 D Apo. Ik heb die lens dikwijls mee op reis. Ze is licht en compact, levert heel goede beelden en kost normaal ongeveer €250 voor een exemplaar in uitstekende staat.
          Een goedkoper 300mm-alternatief is een Sigma 70-300 DG Apo Macro (nieuw ongeveer €200).
          En wil je telekwaliteit van de bovenste plank, tik dan ergens een Minolta 300/4 HS G op de kop, eventueel met Minolta 1.4 Apo-II converter, maar hou er dan wel rekening mee dat je meer dan €1000 gaat neertellen.

Daarnaast kan je ook nog uitkijken naar een Minolta 50/1.7 RS, die je voor €100 ongeveer zeker moet kunnen vinden op heel korte termijn.

Persoonlijk zou ik dit meenemen, met het oog op het gewicht van de set :
          18-70 (evt. door 16-80 te vervangen, afhankelijk van je budget)
          100-300 D Apo
          50/1.7 RS

En als je meer tele wil, kan je voor een Sigma 50-500 of Tamron 200-500 gaan. Beide zijn heel goed, maar wegen redelijk door in de rugzak en de portemonee...
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            TS heeft SSS in de body, dus met die Bigma komt dat ook zonder monopod waarschijnlijk wel goed denk ik .
            Die zou bij lange brandpuntsafstanden niet zo zo goed werken als beeldstabilisatie in de lens, omdat dan de sensor te ver heen en weer moet bewegen om de boel gestabiliseerd te krijgen.
            En op 500mm en f6,3 zal die stabilisatie zeker geen overbodige luxe zijn in Noorwegen en Zweden.

Dus zou ik toch nog aanraden om een monopod (of statief) mee te nemen, dat kan ook het gewicht opvangen als er wat langer met de 50-500 gewerkt wordt (het is ook een vrij zware lens).
            BD0338BE

Comment

Die zou bij lange brandpuntsafstanden niet zo zo goed werken als beeldstabilisatie in de lens, omdat dan de sensor te ver heen en weer moet bewegen om de boel gestabiliseerd te krijgen.
              Hierover is al veel gepalaverd, o.a. op dit forum (zie zoekfunctie...), maar bij mij werkt AS/SSS net zo goed bij tele als bij kortere brandpuntsafstanden.
              Ik zou trouwens nog steeds niet weten waarom een sensor er moeilijker toe te brengen zou zijn om op tijd de nodige correcties te maken dan een veel groter en zwaarder lenselement...
              Ik heb ook nog nooit van iemand een steek houdende verklaring gekregen voor de bewering dat in-lens stabilisatie beter geschikt is voor tele. De Canon marketing-jongens zullen het misschien wel graag als verkoopsargument vermelden bij de winkelier, maar voor mij is dat geen referentie.
              Hoe dan ook, bij mij werkt in-body beeldstabilisatie net zo goed voor mijn Bigma of 400G+1.4TC als op mijn Sigma 12-24...

Dus zou ik toch nog aanraden om een monopod (of statief) mee te nemen, dat kan ook het gewicht opvangen als er wat langer met de 50-500 gewerkt wordt (het is ook een vrij zware lens).
              Als steun voor het gewicht als je lange tijd met zo'n lens werkt, kan dat inderdaad wel nuttig zijn, maar dan sleep je anderzijds de hele vakantie wel die monopod mee. Ik gebruik eigenlijk zelden of nooit een statief/monopod, maar dat moet TS dan maar zelf even afwegen...

Comment

Na een 12-tal Noorwegenreizen van zuid naar puntje Noord aldaar kan ik enkel maar aanbevelen om voor het afstandswerk uit te kijken naar vrij lichtsterk en gestabiliseerd materiaal, het licht in Noorwegen is zoals Black bandit verteld meestal veel minder dan bij ons hier, zelfs al is het weer er zonnig, hou er maar rekening mee dat je nogal snel je diafragma vol open zal mogen gebruiken in combi met hoge iso's... Veel hangt ook af van welke periode je er bent, je moet er best wat geluk hebben, ik heb er fantastische zomers gekend maar ook enkele hele slechte...
                Voor rendieren heb je niet echt veel mm's nodig maar om ze in hun natuurlijke biotoop te kunnen vastleggen zal je die meestal wel nodig hebben, als je even tot in Runde papegaaiduikers wil gaan vastleggen zijn wat extra mm's altijd welkom natuurlijk.
                Verder zijn er wel bijzondere soorten vlinders te vinden, dus een macrolens van een 100mm ofzo kan je ook wat mee.
                Landschapjes met een goede breedhoek en polafilter erop.
                Een tripod zou ik zeker overwegen als je een wagen meehebt.
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Ik zou trouwens nog steeds niet weten waarom een sensor er moeilijker toe te brengen zou zijn om op tijd de nodige correcties te maken dan een veel groter en zwaarder lenselement.
                  Omdat die op een punt in de optiek staan waar ze de kleinste uitslag hebben, ik denk zelfs dat het voor VR/IS theoretisch niet veel uitmaakt of de lens lang of kort is: de beweging zit in het 'optisch middelpunt'.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Nu heb ik tenminste een idee van mensen die over de juiste info beschikken of die er ter plaatse geweest zijn. Als ik de foto's in de link bekijk die Palombian vermeld heeft, dan heb ik zo zin om te vertrekken. Ook bij minder weer kan men dus prachtige foto's maken.

Wat ik absoluut niet wist is het feit dat het zonlicht daar niet zo sterk is als bij ons, daar had ik nog nooit van gehoord. Bedankt Black Bandit en RDB.

Ik kan dus op zoek naar een lichtsterke telelens. Investeren in een groothoek kan voor sommigen misschien wel nuttig zijn maar ik weet uit ervaring dat ik die toch zeer weinig zal gebruiken.

Had de Sony 70-200 2,8 een iets groter bereik gehad, dan was de keuze zeer vlug gemaakt, zeker met de cashback van 500 EUR (in NL). Want ik begin zo stilletjes te twijfelen over de lichtsterkte van de Bigma in niet al te optimale omstandigheden (want dat zou wel eens kunnen voorkomen in Noorwegen).

En het statief gaat zeker mee in de koffer...

Bedankt iedereen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ScottyMoen Bekijk bericht
                      Had de Sony 70-200 2,8 een iets groter bereik gehad, dan was de keuze zeer vlug gemaakt, zeker met de cashback van 500 EUR (in NL).
                      Als dat budget beschikbaar is, dan moet je die optie niet meteen afschrijven :
                      Met een Sony 1.4TC erbij heb je meteen ongeveer 100-300/4 hé, zonder noemenswaardig verlies van kwaliteit.
                      En zelfs een 2xTC kan dan interessant zijn op heldere dagen (dyxum-voorbeeld).

Comment

K2,

ik heb je zonet een PM gestuurd.

Groetjes,

ScottyMoen

Comment

Ik zou juist een groothoek aan willen raden i.p.v. een tele.
                          Noorwegen is het land van de landschappen en daarom uitermate geschikt voor een groothoek lens.
                          En of je er in het de zomermaanden veel wild tegen zult komen....... heb er m'n twijfels over. Het enekel rendier dat dan nog rondzwerft moet je maar net op je weg tegenkomen.

Maar waar ligt eigenlijk zelf je interesse? Wild of landschap?
                          Surfzeeuw
                          Panasonic G3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Surfzeeuw Bekijk bericht
                            Ik zou juist een groothoek aan willen raden i.p.v. een tele.
                            Noorwegen is het land van de landschappen en daarom uitermate geschikt voor een groothoek lens.
                            En of je er in het de zomermaanden veel wild tegen zult komen....... heb er m'n twijfels over. Het enekel rendier dat dan nog rondzwerft moet je maar net op je weg tegenkomen.

Maar waar ligt eigenlijk zelf je interesse? Wild of landschap?
                            Ik denk dat je in Noorwegen alle mogelijke brandpuntsafstanden zal kunnen gebruiken, van breedhoek tot tele, maar ook een macro kan interessant zijn.

Rendieren kom je genoeg tegen, wij hebben de motoren een paar keer aan de kant gezet om de rendieren goed te bekijken (en ook een paar keer omdat ze op de weg liepen). Toen had ik nog geen tele (alleen een 28-105), en daardoor heb ik heel wat kansen gemist om mooie foto's te maken van die dieren...

Als je daar foto's wil maken, dan rijd je best zelf rond (auto, motor mobilhome, de laatste optie is wel de handigste, maar tegelijk ook heel duur), op die manier kan je stoppen waar je iets ziet dat de moeite waard is.
                            Steek de camera niet te ver weg, laat er liefst een tele opzitten, een landschap loopt niet zo snel weg als één of ander dier.
                            BD0338BE

Comment

hey,

dit is een leuk draadje mijn interesse gaat hier naar uit. Wij, ik mijn man, 2 kids en onze friese stabij gaan in augustus 2008 naar Noorwegen. We gaan er een 17 daagse rondreis maken en ik hoop er mooie plaatjes te schieten.
                              Ik ben van plan om een groothoek objectief te kopen de tokina 12-24 4f maar omdat er een nieuw objectief aan zit te komen van tokina de 11-16 2.8f wacht ik er nog ff mee.
                              Ik hoop dat er gauw wat testen uitkomen van deze lens dus als iemand mij iets kan vertellen over deze lens kom maar op

groetjes Stabijtje

Comment

Working...
                              X