Altijd staat er bij Pentax lenzen K vatting. Zijn er dan pentaxen zonder K vatting?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
K vatting
Collapse
X
-
-
Re: K vatting
Here you go... (alle informatie over de Pentax K-vatting...
In het kort komt het er hier op neer dat voor de K-vatting Pentax de 42mm schroefdraadvatting gebruikte, maar door commerciële redenen genoodzaakt werd die te vervangen ddoor een bajonetvatting (de zgn. K-vatting.) We spreken '72 van de vorige eeuw...
Gaandeweg werden er functionaliteiten aan de vatting toegevoegd (volautomatische belichting, autofocus, powerzoom, etc.), waardoor je een onderscheidt kunt maken in (grosso modo)
- K
- Ka (hetzelfde als K maar dan met een A-diafragma dat toelaat Tv en P te hebben.) 1981
- Kaf (Ka maar met AF.) 1987
Er zijn dan nog aan paar sub onderverdelingen (maar dat lees je in de link hierboven.)
Omdat de bajonet an sich nooit is verandert, kunnen bij Pentax (als enige merk) alle lenzen op alle camera's worden gebruikt (weliswaar met hier en daar logisch verlies aan functionaliteit...
-
Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk berichtOmdat de bajonet an sich nooit is verandert, kunnen bij Pentax (als enige merk) alle lenzen op alle camera's worden gebruikt (weliswaar met hier en daar logisch verlies aan functionaliteit...Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
Heb hier nog een Takumar 135mm 3.5 met K vatting in nieuwstaat liggen .
Mag weg gratis voor niets indien iemand er iets mee kan doen .
Is wel een MF lens .
Reacties enkel op canonians@skynet.behttp://www.canonians.com
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk berichtEn de Nikon F dan? Volgens mij nog bijna 30 jaar ouder ook. Die was er toen ik nog gewoon P-draad Pentaxen had.
Er zijn gewoon meer uitzonderingen dan regels bij de Nikon F bajonet dat je gewoonweg niet over compatibel kunt spreken... Sorry, maar dat is nu eenmaal de realiteit...
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Loreley Bekijk berichtAls ik nu een breedhoek lens wil, waar moet ik dan naar op zoek?
Mogelijkheden bij Pentax:
- DA10-17 fish eye: de meest extreme, weliswaar met visoog-vertekening, hoewel die tussen 15 en 17mm nog meevalt.
- DA12-24/4: niet zo extreem en een overlap met een meer standaard, dus redelijk flexibel. Ik vind 'm persoonlijk wat groot.
- DA14/2.8: een heel fijne vaste brandpunt. Eén van de eerste uit de DA reeks, maar nog steeds optisch de beste van de ultrawides.
- DA16-45/4 of DA*16-50/2.8: in principe twee standaardzooms, maar met de 16mm geven deze heel wat meer breedhoek dan de meeste standaardzooms bij de andere merken. Een stuk flexibeler dan een pure ultrabreedhoek dus.
- DA21/3.2: de breedhoek limited!! Prachtig compact objectief met matige breedhoek ideaal voor straatfotografie
Toekomst??? Er zou een breedhoekzoom kunnen komen. Belangrijkste kandidaat hiervoor is een Pentax-versie van de aangekondigde Tokina 11-16/2.8. Dit omdat bijna alle digitale Tokina's samen met Pentax werden ontworpen (met uitzondering van de 80-400). De productie is volledig apart, maar ze delen wel de optische ontwerpen...
Keuze zat bij Pentax...
hth, WimLife's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
Toekomst??? Er zou een breedhoekzoom kunnen komen. Belangrijkste kandidaat hiervoor is een Pentax-versie van de aangekondigde Tokina 11-16/2.8. Dit omdat bijna alle digitale Tokina's samen met Pentax werden ontworpen (met uitzondering van de 80-400). De productie is volledig apart, maar ze delen wel de optische ontwerpen...
Mir 20K, een 20mm lens, manual focus.
Zenitar 2.8/16K, een 16mm fisheye lens, eveneens met manual focus.
Bij fors groothoek is autofocus niet nodig, je hebt zelfs bij een bescheiden diafragma een enorme scherptediepte.
Comment
-
[quote=MarcFoto;1681414]Officeel is de Nikon F bajonet universeel. tot zover het officiële verhaal. In de praktijk luidt het: probeer maar een een Nikon Ai lens op een D70 te plaatsen; succes gewenst...
...knip...quote]
Geen problemen mee gehad (heb nu geen D70 meer), maar de Nikon 50mm 1.4 ai werkte en paste prima op mijn D70 (wel mf, maar dat is logisch). Ook ais lenzen pasten prima op mijn D70.Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.--------
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk berichtNieuw zijn er nog 2 Russische lenzen voor K vatting.
Mir 20K, een 20mm lens, manual focus.
Zenitar 2.8/16K, een 16mm fisheye lens, eveneens met manual focus.
Bij fors groothoek is autofocus niet nodig, je hebt zelfs bij een bescheiden diafragma een enorme scherptediepte.
WimLife's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)
Comment
Comment