Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
    Een a100 vergelijken met een D40 of D40x gaat niet echt op hé.
    Leg uit.
    Of bedoel je dat die A100 een pak ouder is?

    Comment


    • #17
      Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

      Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
      Leg uit.
      Gewoon zelf de toestellen eens vergelijken hé. In elk geval, een D40 past naast een instaptoestel dat Sony op dit moment (nog) niet in zijn gamma heeft.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #18
        Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        Gewoon zelf de toestellen eens vergelijken hé. In elk geval, een D40 past naast een instaptoestel dat Sony op dit moment (nog) niet in zijn gamma heeft.
        Je maakt je er nogal gemakkelijk vanaf hoor.
        De A100 past naast de d40x of naast een toestel dat Nikon momenteel niet heeft. Zo, we staan even ver.

        Comment


        • #19
          Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

          Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
          Je maakt je er nogal gemakkelijk vanaf hoor.
          Ik ben hier niet over een a100 begonnen, of over om het even welk ander merk dan de Pentax-oplossing waarnaar TS vroeg.
          Als je een discussie wil over welke cams in dezelfde groep spelen, moet je misschien maar een topicje openen hé . Mijn antwoord voor TS staat in #8.
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #20
            Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

            alvast bedankt voor jullie reacties
            het is altijd fijn om verschillende meningen te horen.

            voorlopige keuze :
            k100d super
            18-250 tamron
            externe flits af360 (alleen het links rechts draaien mist deze flits wel, maar daar zal ik als beginneling toch ook wel mee kunnen leven denk ik)
            en waarschijnlijk ook nog 28-75 2.8 tamron
            Later hoop ik dit lijstje aan te kunnen vullen met bv de mooie DA70mm 2.4
            en wie weet wat nog meer... en dan nog eens later een nieuwe body enzovoort en zoverder

            ik ben toch nogal nieuw op het vlak van fotografie dus lijkt me dit de meest logische keuze
            alhoewel de k10d toch zo mooi naar me glimlacht...
            maar het verschil in prijs blijft toch 200 (250) euro...

            enkele volgens mij minpuntjes aan k100d super (tov k10d)
            "maar" 6MP (ben bij men compactje 8.2 gewoon en vind dit wel fijn om achteraf te kunnen knippen, maar is ook maar heel af en toe nodig)
            buffergeheugen snel vol (maar zoveel keer moet ik dat niet gebruiken om snel foto's achter mekaar te trekken)
            behuizing niet stof-waterdicht (maar dat heeft bijna geen enkele instap dslr)
            k10d heeft 2 controle wielen en meer mogelijkheden (maar zal ik niet al enkel jaren zoet zijn met de k100d super?)

            groetjes

            Comment


            • #21
              Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

              Ik denk dat je op familiefeestje veel meer succes hebt met een lichtsterke prime of zoom tussen 17 en 55 en daarbij eventueel een astelbare flits waarmee je wat licht kan bij geven via het plafond bijvoorbeeld.

              Als je binnen gaat fotograferen, moet je ofwel gaan flitsen ofwel; heel grote diagrafma en lage sluitertijd en hoge iso

              Over megapixels zou ik me niet al te veel zorgen maken, tenzij je gigantische poster gaat maken. Hopen croppen en uitsnijden, zegt men mij, is niet echt de kunst van de fotografie

              bijvoorbeeld een D80 (om even buiten pentax te gaan) met 50mm 1.8 en sb 600 of misschien vind je wel ergens een oudere manuele tweedehandsflits voor 20 euro ofzo (zoals ik)
              Last edited by Swiers; 13 december 2007, 01:15.

              Comment


              • #22
                Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

                Ik denk dat je een keuze gemaakt hebt waar je een heel eind mee komt, zeker als je die 28-75 erbij neemt.

                Over het gebruik van een lichtsterke prime op familiefeestjes moet je je niet al te veel illusies maken. Zo'n lens gebruiken op f/1.4 of f/1.7 zonder flits is goed als je een bepaald iemand echt wil isoleren van de omgeving maar als je een paar mensen op de foto wil, zal je enkel (een deel van) het gezicht van één persoon scherp hebben en de anderen zullen licht tot heel onscherp op de foto staan...
                Ik gebruik zelf wel graag primes bij f/1.4 tot f/2.8. Het biedt een beeldkwaliteit die over het algemeen beter is dan die van de meeste zooms, en de flexibiliteit om met heel beperkte DOF en/of zonder flitser te werken, maar het heeft anderzijds dus meteen ook de beperking van te kleine DOF als je niet oplet en is daarnaast qua bereik natuurlijk minder flexibel dan een zoom.

                Die 28-75/2.8 én een goeie flitser vind ik perfect materiaal om familiefeestjes vast te leggen op foto. Het 28-75-bereik biedt trouwens een beeldhoek die beter geschikt is voor portretwerk dan echte breedhoek.

                Succes ermee !
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #23
                  Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

                  Oorspronkelijk geplaatst door stutteke Bekijk bericht
                  alvast bedankt voor jullie reacties
                  het is altijd fijn om verschillende meningen te horen.

                  .......
                  externe flits af360 (alleen het links rechts draaien mist deze flits wel, maar daar zal ik als beginneling toch ook wel mee kunnen leven denk ik).........
                  Ik heb zelf vanwege het prijsverschil ook gekozen voor een AF360... en heb daar nog alle dagen spijt van

                  Als je van plan bent veel binnen te fotograferen zul je waarschijnlijk , net als ik, de horizontaal draaibare kop enorm gaan missen. In portretstand fotograferen wordt dan echt niet leuk ivm slagschaduwen. Je kunt dan dus net zo goed de interne flitser gebruiken

                  Wanneer ik nu binnenshuis in portretstand fotografeer heb ik met de K10D nog de mogelijkheid om de flitser draadloos via PTTL aan te sturen (dus met de AF360 op een statief). De mogelijkheid tot draadloos digitaal aansturen heb je met de K100D echter niet. (of je moet al twee AF360's kopen zodat je er één op de camera als commander kunt gebruiken en de andere als wireless slave, maar dit lijkt me toch niet écht de bedoeling )

                  Kortom ik zou je echt adviseren om een AF540 aan te schaffen...
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #24
                    Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

                    van wat ik al gelezen en gezien heb, vind ik voor portretten ook schaduw van opzij mooier dan geen schaduw...
                    maar het kost allemaal meer en meer... (gewoon de lotto winnen is de boodschap ...) maar een flits is misschien wel iets wat je toch wel een tijdje meedraagt... dus misschien hier wel beter onmddellijk voor het betere werk gaan? (dus horizontaal en verticaal kunnen draaien? AF540)

                    ik kan ook natuurlijk gaan voor
                    k100d super 425 euro (eventueel + kitlens 18-55 want dit kost maar 15 euro meer... dus 440 euro en dan heb ik iets meer breedhoek indien nodig en een reserve lens mocht er iets gebeuren met 1 lens)
                    28-75 tamron 300 euro
                    AF540 365 euro

                    dan zitten we aan 1100 euro ongeveer...

                    en het allroundlensje even achterwege laten
                    (tot ik nog eens een grote reis maak...)

                    of volg ik het idee van ishpuini en ga ik voor de k10d + 16-45 + AF540 (totaal van ongeveer 1325 euro
                    of k10d + kitlens 18-55 + 28-75 tamron + AF540 (totaal : ongeveer 1375 euro)

                    of is die 16mm handig in veel situaties?

                    pff pff pff

                    Comment


                    • #25
                      Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

                      Oorspronkelijk geplaatst door stutteke Bekijk bericht
                      of is die 16mm handig in veel situaties?
                      Hangt af van de omstandigheden. Binnenhuis kan die extra breedte van pas komen (vgl 24mm in de analoge filmdagen, weet niet of dat helpt?), tov 18mm is het echt wel een groot verschil. Je kan er ook erg fijn een onderwerp uit de achtergrond mee halen door er dichter bij te gaan. Extreme perspectieven zijn erg leuk, maar met 16mm blijft het toch nog natuurlijk vind ik... Maar ik hou erg van de beeldhoek die 16mm geeft, dus ik ben een beetje bevooroordeeld... ;-)

                      De relatief beperkte tele van 45mm is binnen ook niet echt een probleem, maar het is echter wel snel te kort als je ook buiten of in grotere ruimten gaat werken, hoewel je jezelf eraan kan aanpassen.

                      't Hangt ervan af waar je het meeste belang aan hecht...

                      Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                      Comment


                      • #26
                        Re: fotografie binnen met 18-250 of is dit onzin?

                        Laat mij nu toevallig net een k10d met een tamron 18-250 gekocht hebben zeker
                        Soit, de beste lens te wereld zal het zeker niet zijn, als je binnen met een flits werkt zal ze wel redelijk bruikbaar zijn vermoed ik.

                        Er zal altijd een betere lens zijn, zelfs al heb je een Leica, dan nog zal er ergens in Boujoumboerra iemand zijn die lenzen maakt waaraan hij 2 jaar zit te polijsten met de pruik en het speeksel van zijn oma die nog beter zijn bij wijze van spreken.
                        St. Netels from Malinas a la Playa :-) PENTAX K10D & LEICA D-Lux 3 FavQuote: "There's nothing an agnostic can't do if he really doesn't know whether he believes in anything or not." http://flickr.com/photos/7385503@N05/

                        Comment

                        Working...
                        X