Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens: portret- en concertfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

    Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
    Hou rekening met de cropfactor van x1,5 ! Dus met een 70-200 heb je eigenlijk al meer...

    De Sigma 105 f 2.8 is zeer scherp en goed voor portretfotografie, en daar heb je al redelijk wat vergroting van voor concerten.

    én de lens kan ook 1:1 macro aan !

    Dus een ideale lens.

    Wil je een zoomlens, probeer er dan toch één te nemen met een groter bereik zoals een 28-200 of 18-200, dan heb je ten minste breedhoek voor op concerten als je dichter bij kan gaan. Maar je zal met een zoomlens altijd ietsje inboeten aan scherpte en vooral aan lichtgevoeligheid.
    Bedankt JLD, ik zal het in gedachten houden.

    Groetjes,

    Mignonne
    Canon EOS 40D body; EF-S 17-85mm; EF 50mm 1.8; EF 70-200mm L IS USM; Speedlite 580EX II

    Comment


    • #17
      Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

      Oorspronkelijk geplaatst door jld Bekijk bericht
      Wil je een zoomlens, probeer er dan toch één te nemen
      met een groter bereik zoals een 28-200 of 18-200, dan heb je ten
      minste breedhoek voor op concerten als je dichter bij kan gaan. Maar je zal
      met een zoomlens altijd ietsje inboeten aan scherpte en vooral aan lichtgevoeligheid.


      met zo'n superzoom verlies je wel méér dan een "beetje" scherpte.
      en de lichtgevoeligheid gaat al snel tot 2 stops minder (da's iso 3200 ipv 800).

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #18
        Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

        Voorbije weekend de eerste keer mijn Sigma 70-200 2.8 gebruikt voor een concert.

        Geloof me, het belangrijkste element die jou keuze zou moeten bepalen is het groot diafragma !

        Ik werkte daarnaast ook nog met een 18-70 kitlens omdat ik ook rond en zelfs deels op het podium mocht.

        Denk dat de combi van echt groothoek, met zware telezoom én 2.8 niet realistisch is. Of indien het zou kunnen, onbetaalbaar.
        http://www.EAS007.jalbum.net

        Comment


        • #19
          Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht


          met zo'n superzoom verlies je wel méér dan een "beetje" scherpte.
          en de lichtgevoeligheid gaat al snel tot 2 stops minder (da's iso 3200 ipv 800).

          mm
          Ja, dat is de trade-off. Vooral de hoeveelheid licht dat je minder vangt. Voor concerten toch belangrijk. Van scherpte zal dat - als je een goede lens neemt - wel meevallen, maar als het perfect moet zijn, dan maar best een 'prime'.

          Mijn ervaring voor concerten is dat je je trouwens best beperkt tot de breedhoek opnames, want als je met tele moet fotograferen is het meestal toch te donker, tenzij je een 300 f1.8 zou hebben
          Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

          Comment


          • #20
            Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

            een 85f1.8, 135f2 of 200f2.8 werkt ook wel zunne ...
            breedhoek, standaard of tele: 't is smaak die telt.

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #21
              Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

              Tcoh tijd om even een paar misverstanden uit de weg te ruimen. Ons foto-agentschap doet alleen concertfotografie en uit die ervaring hebben we het volgende geleerd:

              - groot diafragma is essentieel: 2,8 of groter is een must.
              - meest-gebruikte lenzen door ons team: 24-70 f2,8 en 70-200 f2,8
              - Groothoekstanden leveren zelden goede concertfoto's op, wegens te dicht bij performers en dus te veel neusgatfoto's.
              - Canon 5D is momenteel dé camera voor dit soort werk: levert nog perfect ruisvrije beelden (na enige bewerking) bij 1250 ISO.
              - Je hebt concerten en conerten: in een parochiezaaltje zijn de omstandigheden helemaal anders dan in het Sportpaleis. Welke soort concerten ga je het meeste doen? Het antwoord op die vraag bepaalt ook welke manier van werken het meest aangewezen is.

              Comment


              • #22
                Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                - Je hebt concerten en conerten: in een parochiezaaltje zijn de omstandigheden helemaal anders dan in het Sportpaleis. Welke soort concerten ga je het meeste doen? Het antwoord op die vraag bepaalt ook welke manier van werken het meest aangewezen is.
                Dit is een waarheid als een koe. Fotografen die foto's maken in parochiezaaltjes hebben het vaak veel moeilijker om goede beelden te maken wegens de meestal slechtere belichting.
                Op grote podia is er meestal veel meer en betere belichting zodat de sluitertijd daar omhoog kan met meer kans op geslaagde foto's.
                Als concertfotograaf moet je ergens beginnen en in slechtere omstandigheden leer je dan ook beter het vak.

                Hans
                Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                Comment


                • #23
                  Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                  Dit is een waarheid als een koe. Fotografen die foto's maken in parochiezaaltjes hebben het vaak veel moeilijker om goede beelden te maken wegens de meestal slechtere belichting.
                  Op grote podia is er meestal veel meer en betere belichting zodat de sluitertijd daar omhoog kan met meer kans op geslaagde foto's.
                  Als concertfotograaf moet je ergens beginnen en in slechtere omstandigheden leer je dan ook beter het vak.

                  Hans

                  Klopt al een bus. In kleine zaaltjes is het licht soms zo erbarmelijk dat je wel moet bijflitsen (1e of 2e gordijn dan liefst). Gelukkig mag dat bij minder bekende groepen nog wel. Voordeel in kleinere zaaltjes is ook dat je dikwijls het hele concert door mag fotograferen, terwijl bij de grote acts soms strenge beperkingen gelden (alleen van aan de PA, of max. 30 seconden fotograferen! - zoals bij Beyonce, onlangs). Wie in kleine zaaltjes met weinig (en veel rood) licht goeie foto's maakt, zit op rozen als hij of zij naar de grotere concertzalen trekt. Maar in alle gevallen geldt: ruisvrije camera kopen met lichtsterke lenzen. En dé voornaamste vereiste: van live muziek houden (en oordoppen kopen).

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                    Wanneer mag ik beginnen?
                    Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                      als je een 5D, een EF 24-70f2.8L en een EF 70-200f2.8L hebt

                      jullie moeten denk ik wel een onderscheid maken tussen zij die het:
                      > professioneel doen (30c sec en er moeten bruikbare beelden tussen zitten) en zij die het
                      > voor de fun doen (bevoorrechte plaats frontstage en als er enkele prachtige beelden tussenzitten kan ik de organisatie iets teruggeven).

                      zelf zit ik in het laatste geval, en hou ik het voorlopig bij een 10D met 85f1.8,
                      dus geen beoncé, geen bono of sting of night of de proms,
                      maar wel jean blaute, dick v/d harst, jeanette lindstrom in de "kleinere" tentjes ...
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                        Zoals beloofd, laat ik jullie weten wat het nu geworden is.

                        Sinterklaas is vandaag al bij mij langsgeweest en hij heeft mij een 70-200 2.8 L IS meegebracht, mèt UV-filter en nog een extreme-III geheugenkaartje van 4 GB
                        Ik kan al niet meer wachten tot ik weer tijd heb om foto'tjes te gaan schieten!

                        Bedankt voor ieders informatie.

                        Groetjes,

                        Mignonne
                        Canon EOS 40D body; EF-S 17-85mm; EF 50mm 1.8; EF 70-200mm L IS USM; Speedlite 580EX II

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                          Proficiat. Je zal genoeg licht vangen !
                          't zal niet goedkoop geweest zijn...

                          Nu nog een 24-70 en een D5
                          Pentax K10D | Pentax ist DL | Sigma 135-400 F4.5-5.6 | Sigma 17-70, F2.8-4.5 | Pentax SMC 50-200 | Sigma 28mm prime 1.8

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mignonne Bekijk bericht
                            Zoals beloofd, laat ik jullie weten wat het nu geworden is.

                            Sinterklaas is vandaag al bij mij langsgeweest en hij heeft mij een 70-200 2.8 L IS meegebracht, mèt UV-filter en nog een extreme-III geheugenkaartje van 4 GB
                            Ik kan al niet meer wachten tot ik weer tijd heb om foto'tjes te gaan schieten!

                            Bedankt voor ieders informatie.

                            Groetjes,

                            Mignonne
                            Goeie bal
                            Laat de foto's maar komen.
                            Zal je eens meenemen op concertshoot

                            Hans
                            Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welke lens: portret- en concertfotografie?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Met een cropcamera kun je ook heel veel met een 85mm.

                              Volledig mee eens.
                              De voorgestelde 135mm f2 is een prima lens maar minder geschikt voor cropcamera's.
                              Daar zijn de 50mm f1.8 en de 85mm f1.8 betaalbare én heel goed elenzen voor je portetten én concertfoto's.

                              Comment

                              Working...
                              X