Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma of Tamron 18-200 of 18-250?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma of Tamron 18-200 of 18-250?

Bij "konijn" op dit ogenblik

http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._product=22289

Bij mijn lokale fotoboer ong 20€ duurder ...

Comment

Beste,
      Een vuistregel voor de verhouding brandpunt/snelheid :
      1/brandpunt is de minimale snelheid, bijvoorbeeld met de zoom op 150 mm zou je op 1/150 of sneller moeten fotograferen, op 250 mm wordt dat 1/250 enz.
      Zoals alle regels in de fotografie mag je deze met een flinke korrel zout nemen.
      Goed Licht!
      Mil

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mil Verhasselt Bekijk bericht
        Beste,
        Een vuistregel voor de verhouding brandpunt/snelheid :
        1/brandpunt is de minimale snelheid, bijvoorbeeld met de zoom op 150 mm zou je op 1/150 of sneller moeten fotograferen, op 250 mm wordt dat 1/250 enz.
        Zoals alle regels in de fotografie mag je deze met een flinke korrel zout nemen.
        Goed Licht!
        Mil
        Bedankt ...
        Ja ik ken die regel van uit de tijd van mijn 35mm SLR .. en nu wordt die door de "digitalen" nogal vrij slordig geextrapoleerd normaal zou je als vuistregel moeten aanhouden "1/brandpuntsafstand x cropfactor" voor 250mm wordt dat wel heel snel he, en dan is er nog geen rekening gehouden met het camera+lens gewicht ! .. gelukkig blijft daar tegenwoordig niet veel meer van overeind .. als ik de berekening maak voor mijn H5'ke met teleconverter dan schrik ik mij rot met deze vuistregel ... met IS en een beetje en vaste hand blijft er van die regel niet veel over dan spaanders .. maar voor wie er in gelooft, be my guest ik ga liever af op mijn "fotografische" intuitie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Bedankt ...
          Ja ik ken die regel van uit de tijd van mijn 35mm SLR .. en nu wordt die door de "digitalen" nogal vrij slordig geextrapoleerd normaal zou je als vuistregel moeten aanhouden "1/brandpuntsafstand x cropfactor" voor 250mm wordt dat wel heel snel he, en dan is er nog geen rekening gehouden met het camera+lens gewicht ! .. gelukkig blijft daar tegenwoordig niet veel meer van overeind .. als ik de berekening maak voor mijn H5'ke met teleconverter dan schrik ik mij rot met deze vuistregel ... met IS en een beetje en vaste hand blijft er van die regel niet veel over dan spaanders .. maar voor wie er in gelooft, be my guest ik ga liever af op mijn "fotografische" intuitie.
          De vuistregel blijft nog steeds overeind maar met VR/IS/OS mag je daar 2 tot 3 stops aftrekken. Wat wel is is dat bij een grote(zeg zware) lens met een zware camera de massa groter is en de stabiliteit ook wat beter is maar dat telde in de 35mm tijd ook.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
          X