Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

    toevallig dat ik m'n naam hier tegen kom. En dat in een bericht van nog maar 2 dagen oud.

    Hoeveel zijn er van gemaakt? M heeft een benadering van het aantal al gevonden op de site van Roland Vink. En daar staat ook dit plaatje:



    EDIT MOD Franciskine : Niet zelfgemaakte foto's horen achter een linkje . . .

    Nikon zegt niet zoveel over hun verkoop aantallen. Begrijpelijk.

    Zo'n ding wel eens verkocht voor 1000 Belgische Euro's aan een forumlid alhier. En geen last van onscherpte. Dat zal exemplarisch zijn.
    Last edited by Franciskine; 28 oktober 2007, 08:29.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

    Comment


    • #17
      Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
      Ik zou zeggen dat de mijne ook wat soft lijkt op f1.4, maar vanaf 1.6 is dat al heel wat anders. De scherpte is ook duidelijk beter op f1.6 dan op f1.4. Op mijn D70 presteert de 85mm 1.4 op f1.4 wel iets beter. Maar dat is uiteraad een totaal andere lens en te gebruiken voor totaal ander doeleinden.
      Het is een objectief dat mij al heel veel plezier heeft verschaft in slechte omstandigheden.
      Ps. ik heb het geluk exemplaar nr. 203099 te hebben.

      Groetjes,
      Pol.
      Bedankt voor de uitleg, en je eerlijke mening Pol.
      Nogal dikwijls ga ik de laatste tijd een reeks opnames maken in functie van één vast objectief, dan probeer ik als het ware dingen te fotograferen aangepast aan het brandpunt dat ik op mijn camera heb zitten, soms kom ik dan met geen foto's naar huis, ofwel kom ik ook wel eens tot verassende resultaten.
      Mijn langere brandpunten heb ik omzeggens allemaal verkocht, nu heb ik hier alleen nog een 135mm f2.0 AF-DC te koop staan.
      Dus zal het langste brandpunt dat ik daarna nog bezit, mijn 105mm Macro AFS-VR zijn.
      Zo hoop ik mezelf wat terug te vinden in mijn hobby, want het begon in mijn geval wat eentonig te worden.
      Met de aankoop van deze 28mm f1.4 komt er hopelijk een wat nieuwe uitdaging aan, ik hou namelijk van extremen zoals dus een reeks opnames op f 1.4 of toch het meest aanvaardbare diafragma met toch nog voldoende kwaliteit.
      Dus is mijn vraag, kom ik met dit objectief aan mijn trekken
      Zeg jij, ik zou het nooit meer kopen, of deze doe ik nooit meer weg, dat is namelijk in mijn geval zo voor mijn 85mm f1.4

      Vriendelijke groeten en dank,
      Geert.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Bedankt voor de uitleg, en je eerlijke mening Pol.
        Nogal dikwijls ga ik de laatste tijd een reeks opnames maken in functie van één vast objectief, dan probeer ik als het ware dingen te fotograferen aangepast aan het brandpunt dat ik op mijn camera heb zitten, soms kom ik dan met geen foto's naar huis, ofwel kom ik ook wel eens tot verassende resultaten.
        Mijn langere brandpunten heb ik omzeggens allemaal verkocht, nu heb ik hier alleen nog een 135mm f2.0 AF-DC te koop staan.
        Dus zal het langste brandpunt dat ik daarna nog bezit, mijn 105mm Macro AFS-VR zijn.
        Zo hoop ik mezelf wat terug te vinden in mijn hobby, want het begon in mijn geval wat eentonig te worden.
        Met de aankoop van deze 28mm f1.4 komt er hopelijk een wat nieuwe uitdaging aan, ik hou namelijk van extremen zoals dus een reeks opnames op f 1.4 of toch het meest aanvaardbare diafragma met toch nog voldoende kwaliteit.
        Dus is mijn vraag, kom ik met dit objectief aan mijn trekken
        Zeg jij, ik zou het nooit meer kopen, of deze doe ik nooit meer weg, dat is namelijk in mijn geval zo voor mijn 85mm f1.4

        Vriendelijke groeten en dank,
        Geert.

        Hallo Geert,

        Dit objectief doe ik inderdaad niet meer weg. Het is een lensje waarmee je in die minder goeie lichtomstandigheden veel plezier zal aan beleven.
        Ik kan echter moeilijk antwoorden op de vraag op jij, met het soort fotografie dat je ermee wilt doen, o.a. veel op f 1.4, altijd aan je trekken zal komen, aangezien dit niet zozeer mijn soort fotografie is. Alles hangt ook een beetje af van de afstand waarmee je je onderwerp benadert.Ga je echt close op 1.4 of neem je wat afstand? Als je echt close wil ben ik er van overtuig de de 85mm 1.4 hier beter scoort. Maar zoals ik al zei, dit objectief leent zich hier dan ook specifiek voor.
        Aangezien het om een aanzienlijke investering gaat en indien je nog twijfelt mag je mijn objectief gerust even gebruiken en er dit soort van fotografie eens mee uittesten. Ik wou ook nog even meegeven dat ik, bij een van de weinige foto's genomen bij valavond in de natuur, toch wat CA opmerkte nl thv takken van een wilg met grijze lucht.

        Groetjes,
        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #19
          Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
          Hallo Geert,

          Dit objectief doe ik inderdaad niet meer weg. Het is een lensje waarmee je in die minder goeie lichtomstandigheden veel plezier zal aan beleven.
          Ik kan echter moeilijk antwoorden op de vraag op jij, met het soort fotografie dat je ermee wilt doen, o.a. veel op f 1.4, altijd aan je trekken zal komen, aangezien dit niet zozeer mijn soort fotografie is. Alles hangt ook een beetje af van de afstand waarmee je je onderwerp benadert.Ga je echt close op 1.4 of neem je wat afstand? Als je echt close wil ben ik er van overtuig de de 85mm 1.4 hier beter scoort. Maar zoals ik al zei, dit objectief leent zich hier dan ook specifiek voor.
          Aangezien het om een aanzienlijke investering gaat en indien je nog twijfelt mag je mijn objectief gerust even gebruiken en er dit soort van fotografie eens mee uittesten. Ik wou ook nog even meegeven dat ik, bij een van de weinige foto's genomen bij valavond in de natuur, toch wat CA opmerkte nl thv takken van een wilg met grijze lucht.

          Groetjes,
          Pol.
          Bedankt voor je aanbod Pol,
          Maar de mijne is nu toch in bestelling, hopelijk krijg ik een goed exemplaar, daar ik toch de indruk krijg dat er zoals bij vele objectieven wel degelijk een bepaald verschil is tussen sommige exemplaren, ik heb ook de indruk dat dit fenomeen zich in sterkere mate voordoet op digitaal, vroeger met mijn analoge F5 en F4 nooit iets van gemerkt of gehoord,
          Of zou het te maken hebben met het feit dat we allen meer gaan pixelneuken op 100% uitvergrote opnames

          Comment


          • #20
            Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            vroeger met mijn analoge F5 en F4 nooit iets van gemerkt of gehoord,
            Of zou het te maken hebben met het feit dat we allen meer gaan pixelneuken op 100% uitvergrote opnames
            Ik ben ervan overtuigd Geert dat dit terechte opmerkingen zijn.
            Ben overigens benieuwd hoe deze topper zal presteren op een D3 of een D300.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #21
              Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              Ben overigens benieuwd hoe deze topper zal presteren op een D3 of een D300.
              Nog een maandje en ik kan het u vertellen voor wat betreft de D3
              Nikon spul

              Comment


              • #22
                Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door a90 Bekijk bericht
                Nog een maandje en ik kan het u vertellen voor wat betreft de D3
                Maak ons niet jaloers hé
                Wees er maar van overtuigd dat hij daar terug tot zijn volle recht komt

                Comment

                Working...
                X