Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

manuele nikkorlenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: manuele nikkorlenzen

    Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
    Dat is de E serie , dat zijn low budget objectieven , zijn die niet iets minder van prestaties ? wat ik ook ondervonden heb , als je die mf objectieven gebruikt op digitale camera je de flits niet kan gebruiken, dat is dan wel een beperking
    E serie = idd low budget = meer plastic.

    Flits niet kunnen gebruiken ? Nooit wat van gemerkt.
    (Natuurlijk is er geen ETT-L of zoiets mode, maar dat spreekt voor zich)
    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #17
      Re: manuele nikkorlenzen

      Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
      Dat is de E serie , dat zijn low budget objectieven , zijn die niet iets minder van prestaties ?
      Niet alle E-lenzen zijn minder van prestaties.Er zijn er enkele bij met werkelijk zeer goed glas en die kan je kopen voor weinig geld.De 100mm F2.8E (wel de 2de versie met aluminium ring kopen) en de 70-150 F3.5E zijn echt goede lenzen.Krijgen oa op de site van Bjorn Rorslett erg goede beoordelingen.

      Als je manuele Nikkors wil kopen moet je je eerst echt goed informeren wat wel en wat niet te kopen.Hiermee bezig zijn is al een plezier op zichzelf! Op die beurzen zou ik dat niet meer kopen;prijzen liggen er al veel te hoog.
      Danny's Photosite

      Comment


      • #18
        Re: manuele nikkorlenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
        Niet alle E-lenzen zijn minder van prestaties.Er zijn er enkele bij met werkelijk zeer goed glas en die kan je kopen voor weinig geld.De 100mm F2.8E (wel de 2de versie met aluminium ring kopen) en de 70-150 F3.5E zijn echt goede lenzen.Krijgen oa op de site van Bjorn Rorslett erg goede beoordelingen.

        Als je manuele Nikkors wil kopen moet je je eerst echt goed informeren wat wel en wat niet te kopen.Hiermee bezig zijn is al een plezier op zichzelf! Op die beurzen zou ik dat niet meer kopen;prijzen liggen er al veel te hoog.
        kwa prestaties zijn ze zeker goed , want nikon heeft maar weinig slechte lenzen maar de kwaliteit van de behuizing is minder

        Comment


        • #19
          Re: manuele nikkorlenzen

          Ik kocht er al verschillende op een bekende veilingsite

          Comment


          • #20
            Re: manuele nikkorlenzen

            Aan Picasso:
            zou je ook willen zeggen welke manuele lenzen jij reeds kocht en of je er tevreden van bent?
            Bedankt alvast,

            Comment


            • #21
              Re: manuele nikkorlenzen

              Niet alle e-series zijn slecht, deze serie is als budgetversie van de ai en ais gemaakt. Dit houdt vooral in dat de behuizing van plastic is (net zoals de AF(D of S) lenzen. Dat is het grootste zichtbare verschil. De primes van deze reeks zijn optisch heel goed. De ai of ais zijn soms optisch beter, maar het hangt dan wel af welke prime je gebruikt.

              Ik heb deze lenzen in het verleden ook op een D70 gebruikt (dus zonder lichtmeting in de camera), maar dat is geen enkel probleem. Op het histogram kun je eenvoudig aflezen of de foto juist belicht is of niet.
              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
              --------

              Comment


              • #22
                Re: manuele nikkorlenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                E serie = idd low budget = meer plastic.

                Flits niet kunnen gebruiken ? Nooit wat van gemerkt.
                (Natuurlijk is er geen ETT-L of zoiets mode, maar dat spreekt voor zich)
                Paul.
                ik kan met mijn oude nikkors geen flits gebruiken toch niet de ingebouwde flits

                Comment


                • #23
                  Re: manuele nikkorlenzen

                  Ook niet met flitser op stand M ?

                  Greets rich
                  D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                  Comment


                  • #24
                    Re: manuele nikkorlenzen

                    Misschien toch dit even vermelden: ik stond gisteren bij een fotozaak in maastricht en er lag een 135mm 2.8 maar deze lens werkte toch niet op mijn D50, op mijn top-lcd bleef F99 (denk ik) knipperen. Ik weet nu niet of dit aan een instelling ligt, maar het zou toch vervelend zijn als je een mooie AIS lens koopt en ze blijkt niet te werken.

                    Comment


                    • #25
                      Re: manuele nikkorlenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                      Misschien toch dit even vermelden: ik stond gisteren bij een fotozaak in maastricht en er lag een 135mm 2.8 maar deze lens werkte toch niet op mijn D50, op mijn top-lcd bleef F99 (denk ik) knipperen. Ik weet nu niet of dit aan een instelling ligt, maar het zou toch vervelend zijn als je een mooie AIS lens koopt en ze blijkt niet te werken.
                      Niet alle toestellen ondersteunen alle manuele lenzen, ik dacht alleen vanaf de D200, maar mischien ook de D80 dat weet ik niet.

                      Comment


                      • #26
                        Re: manuele nikkorlenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                        Misschien toch dit even vermelden: ik stond gisteren bij een fotozaak in maastricht en er lag een 135mm 2.8 maar deze lens werkte toch niet op mijn D50, op mijn top-lcd bleef F99 (denk ik) knipperen. Ik weet nu niet of dit aan een instelling ligt, maar het zou toch vervelend zijn als je een mooie AIS lens koopt en ze blijkt niet te werken.
                        Hi,

                        Hoewel ik een canonist ben, gebruik ik vaak de "good old" Ais lenzen van Nikon. Moeilijk te kloppen.

                        Wat ik zeer spijtig vind voor Nikonians is dat de mount wel compatible is sedert +35 jaar (Canon luister eens goed !) maar dan beslissen ze weer om bepaalde bodys hiervan uit te sluiten. Zelfs op de simpelste Canon kan je Ais lenzen gebruiken met behoud van lichtmeting.

                        Nu vraag ik me wel af of op die D50 ed. er een M stand is waarop je de sunny 16 regel kan toepassen, en dan aan de histogrammen zien wat er bijgesteld moet worden.
                        Of weigeren die dingen gewoon dienst als er een niet AF nikkor op staat ?

                        Dpaul.
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #27
                          Re: manuele nikkorlenzen

                          Ik gebruik een Micro Nikkor 50m 2.8 op een D40 en dat werkt perfect. Het toestel moet wel in de M-stand staan anders krijg je de foutmelding dat er geen objectief is aangesloten en de flitsers moet in het menu "persoonlijke instellingen" ook op de M-stand gezet worden. Als je de flitsintensiteit wil aanpassen moet je steeds teruggaan naar het menu "persoonlijk instellingen".

                          IK ben zeer tevreden vooral omdat die lens mij slechts 100 euro gekost heeft. Er zit wel wat stof op en op witte vlakken zie je dat steeds. Dat is een risico dat je neemt als je lenzen van 1982 tweedehands koopt.

                          Enkele losse voorbeelden : http://users.telenet.be/gauthier.dumonde/Macro/

                          Groetjes Wouter

                          Comment


                          • #28
                            Re: manuele nikkorlenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Niet alle toestellen ondersteunen alle manuele lenzen, ik dacht alleen vanaf de D200, maar mischien ook de D80 dat weet ik niet.
                            mijn D80 doet het heel goed met die lenzen, maar ik kan geen flits gebruiken, ik heb nog geen externe flits geprobeerd

                            Comment


                            • #29
                              Re: manuele nikkorlenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                              ook op een D70/D80 moeten niet alleen de dure camera's zijn

                              wel, je met de test eens doen met een niet-AFS AF lens en een manuele lens.

                              Mijn eerste epifanie kwam toen ik op bezoek bij een andere BD-er een Sigma testte op zijn D50 (die ik voor de kleine kwam kopen) en dan die lens eens op mijn D200 zette. De scherpstelling ging gigantisch veel sneller op mijn D200 dan op de D50. Wat nu precies het aandeel is van de sterkere motor en van de CAM1000 tegenover de 'minder doorgedreven' (sic) module in de D50 weet ik niet, maar het eindresultaat was er wel.
                              Ik heb ook een tweedehandse D70 (mijn eerste aankoop via BD ... slik ...), en een 300 F4 AF. Scherpstellen op de D200 gaat een stuk sneller dan met de D70 op deze pre-AFS lens.
                              Anderzijds deed ik dezelfde test bij franciskine met een sigma op mijn D200 en zijn D2x, en inderdaad ging zijn D2x nog wat sneller dan mijn D200: CAM2000 tegenover CAM1000 en/of nog sterkere motor? Qua scherpstelsnelheid met een pre-AFS lens is er dus een duidelijke gradient D50 - D70 - D200 - D2x.

                              Ik heb aan een weggeefprijs een 500 mm F8 manuele spiegelreflex op de kop getikt, een Nikkor-C (!) (dat dateert uit de jaren '70, de lensdop moet je er nog opschroeven, die maken ze nu niet meer bij Nikon en met reden want je kan er echt alleen in volle zon wat mee aanvangen, en scherpstellen is echt niet zo makkelijk met een F8). Op mijn D200 kan ik hiermee inderdaad foto's maken, de lichtmeting gebeurt perfekt, en de CAM1000 helpt me inderdaad bij de scherpstelling (lichtje moet groen blijven). Mijn D70 kan echter met deze lens niks aanvangen, hij herkent hem niet, en hij kan er geen foto's mee maken.

                              Slotsom: hoe beter je Nikon-toestel, hoe beter je niet-gemotoriseerde AF lenzen kan gebruiken, en hoe meer oudere lenzen nog steeds perfekt bruikbaar zijn.
                              erik, Nikon materiaal

                              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                              Comment


                              • #30
                                Re: manuele nikkorlenzen

                                Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                                mijn D80 doet het heel goed met die lenzen, maar ik kan geen flits gebruiken, ik heb nog geen externe flits geprobeerd
                                Eveneens op manueel zetten je kan dan een keuze maken uit verschillende lichtsterktes
                                Canikon 40D - D200, D300

                                Comment

                                Working...
                                X