Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergroting lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: vergroting lens?

Nu zijn er vele 10x32 kijkers. Om om hier een antwoord te kunnen geven zou je moeten weten welke frontlens je kijker heeft. Want er zijn kijkers met breedveld, zeg groothoek lenzen, en "gewone".

Meer zegt dus hoeveel meter je op 1000 meter ziet.

Als je dat weet kun daaruit ook het aantal graden van je kijker bereken. Soms staat dat er ook op. Bij enkele Nikon kijkers ligt het aantal graden voor een 10x kijker tussen 5 en 6,5 graden.
    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
      Nu zijn er vele 10x32 kijkers. Om om hier een antwoord te kunnen geven zou je moeten weten welke frontlens je kijker heeft. Want er zijn kijkers met breedveld, zeg groothoek lenzen, en "gewone".

Meer zegt dus hoeveel meter je op 1000 meter ziet.

Als je dat weet kun daaruit ook het aantal graden van je kijker bereken. Soms staat dat er ook op. Bij enkele Nikon kijkers ligt het aantal graden voor een 10x kijker tussen 5 en 6,5 graden.
      Dus met een kijker met grotere frontlenzen gaat niet alleen de lichtsterkte maar ook de kijkhoek groter worden Hans

Bedankt voor de uitleg Hans, dus de vergelijkking met een fotoobjectief gaat totaal niet op qua aantal meter breedte die je door deze twee ziet, heb ik in bovenstaande dan toch gelijk als ik zeg dat je voor een vergroting van 10X op een nikon cropcamera een lens nodig heb van 333mm brandpunt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Dus met een kijker met grotere frontlenzen gaat niet alleen de lichtsterkte maar ook de kijkhoek groter worden Hans
        Nee, de grootte van de frontlens is alleen maar bepalend voor de helderheid. Een 10 maal kijker blijft een 10x kijker.

Een 10x25 kijker is een eenvoudig klein ding, weinig lichtgevoelig. Een 10x80 kijker is een lel van een ding alleen bedoeld voor militair gebruik.

Maar als de frontlens normaal is zie je minder op 1000 meter dan met een groothoeklens als objectief.
        Objectief = lenzen aan de voorkant.
        oculair - lenzen stelsel waar je in kijkt, de achterkant.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Heb mijn viking verrekijker ook eens onder het stof gehaald, en daar staat op vermeld 10X50 weitwinkel 7° , 122m auf 1000m.
          Denkelijk hoe minder graden hoe meer tele, zoals met fotografie ?
          Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bingel Bekijk bericht
            Denkelijk hoe minder graden hoe meer tele, zoals met fotografie ?
            Nee, dat zou een uitspraak kunnen zijn van iemand die moeite heeft met het begrip cropfactor. Zie eerste alinea #33. Hoe meer graden hoe meer blikveld maar dat zegt niets over de vergroting. Ik heb het hier ooit wel vergeleken met het kijken door twee toiletrolletjes: je blikveld is kleiner maar je vergroot niks.

Comment

Je blikveld mag dan wel kleiner zijn bij het kijken door toiletrolletjes, maar is toch wel groter dan de diameter van deze rolletjes, het licht wordt hier niet gebroken door een lenzenstelsel dacht ik ?
              Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bingel Bekijk bericht
                Je blikveld mag dan wel kleiner zijn bij het kijken door toiletrolletjes, maar is toch wel groter dan de diameter van deze rolletjes, het licht wordt hier niet gebroken door een lenzenstelsel dacht ik ?
                blikveld druk je uit in graden (hoek), diameter in meter (lengtemaat) dus hoe kun je dan spreken van 'groter dan'?

Je hebt wel gelijk wat betreft dat laatste: toiletrolletjes hebben over het algemeen geen lenzenstelsel. Dat kan ook niet want dan gaat dat stangetje om ze op te hangen er niet doorheen.

Comment

Working...
                X