Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-200mm de moeite?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 18-200mm de moeite?

Als het gewicht van je lenzen optelt en meeneemt wat de nieuwe gaat wegen dan bespaar je grofweg 1 1/2 kilo. Op zich niet een enorme gewichtsbesparing denk ik, maar jij moet er mee rondlopen natuurlijk
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
      Gaat een gewone wielerliefhebber met een peperdure koersfiets sneller rijden? Gaat een amateur fotograaf met peprduur materiaal betere foto's trekken? Ik betwijfel het.. Zolang foto's niet in tijdschriften moeten gepubliceerd worden en er niet constant megavergrotingen afgedrukt moeten worden, denk ik niet dat een amateur het verschil gaat merken. Professionele fotografen zullen wel een verschil zien en zullen er wel in slagen het maximum uit de lenzen te halen, maar een amateur? Voor gewone afdrukken tot 20 op 30 cm is die 18-200mm volgens mij een pracht van een lens. Ik ken trouwens zelf professionele fotografen die de 18-200 gebruiken, dit zegt toch ook veel over de kwaliteit van deze lens.

Eigenlijk zouden er eens een aantal blindtesten afgenomen moeten worden. Foto's gemaakt door dezelfde fotograaf, onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde body, maar één foto met een 17-55 2.8 en één met een 18-200. Ik betwijfel of er meer dan 10% van de BD'ers de foto's aan de juiste lens zou kunnen toewijzen. Volgens mij zit veel tussen de oren.

Maar goed, over een paar jaar als ik zelf weeral vanalles heb bijgeleerd en meer geld op mijn rekening heb staan, denk ik er misschien weer anders over..
      Voor foto's in ideale lichtomstandigheden, en Bv.landschappen gemaakt zal je ze er inderdaad moeilijk uithalen, maar in moeilijkere omstandigheden zal je ze er zo uithalen, en dan praten we nog niet over de optische en mechanische kwaliteiten van deze (Pro) lenzen, ook bij architectuurfotografie heb je een meer aanvaardbare vervorming, alsook bij portret een veel mooiere onscherpte enz.
      Maar waar stopt het als je eenmaal het resultaat van de betere vaste brandpunten hebt gezien, ligt de kwaliteit daar nog een stuk hoger dan deze van een 17-55 AFS maar dan ga je helemaal zwaar beladen op pad

Comment

Ik loop zelf ook al een tijdje rond met de gedachte van die lens te kopen.
        Het is een uitermate handige lens kwa bereik, alleen mag je natuurlijk niet de kwaliteit verwachten van toplenzen.
        Nu na wat verder onderzoek ga ik waarschijnlijk deze lens toch niet kopen en eerder gaan voor de afs 18-135. De reden waarom is omdat deze een betere scherpte geeft. De extra 75 mm is voor mij geen gemis. VR zal ik wel missen maar deze lens is ook een stuk goedkoper, 445 tov 675 euro.

Comment

Goede lens om lekker mee rond te hobbelen.
          Gewoon doen.

Hier, check maar ff wat nog kan met slechte weersomstandigheden.
          Vanaf de 10e fot heb ik de 18-200 gebruikt.
          Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            scherpte enz.
            Maar waar stopt het als je eenmaal het resultaat van de betere vaste brandpunten hebt gezien
            Idd, je geraakt er aan verslaafd : ik gebruik mijn (enige zoom) 28-105mm nog enkel op vakantie
            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
            X