Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

    Hallo,

    Binnenkort is het weer memorial Van Damme.
    Graag info over je ervaring vorig jaar.
    Bigma gebruikt? Hoe is het licht van de spots? Te vergelijken met daglicht?
    Alle info welkom,

    Dank,

    alfoto

    Comment


    • #17
      Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

      Oorspronkelijk geplaatst door Vercetti Bekijk bericht
      Hallo,

      Allemaal alvast bedankt voor jullie tips.

      Ik zal mijn bigma eropzetten en de andere lens als backup meenemen...
      Sluitertijd voorkeuze instellen, proberen zo kort mogelijk en afstellen op mijn iso waarden.

      Memorial is inderdaad outdoor maar... de eigenlijke echte nummers met de topatleten beginnen pas rond 19:30 denk ik, (daarvoor openingsceremonie en wat loopnummers voor kids en -23 jarigen dacht ik). Ik ben daarnet nog gaan lopen en rond 20:30 was het al aardig donker, dus dan worden inderdaad de spots van het stadion aangestoken (wel zeer heldere stadionlampen). Het is dat dat ik niet goed weet of dit helder kunstlicht eerder te vergelijken valt met zonlicht op klare dag, of op indoor en wat mijn camera daar van denkt en op reageert???

      Diafragma vol open, sluitertijdvoorkeuze op 1/500, iso regeling automatisch en in NEF schieten. Moet lukken zo.
      Ik zie in je handtekening een D300 genoemd. Als je die hebt zou ik die meenemen. Je kunt dan de auti iso regeling ten volle benutten.

      Ben benieuwd naar de resultaten. Succes!
      Groetjes, KC
      www.sportbeelden.com

      Comment


      • #18
        Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

        Hallo,

        Mijn ervaring vorig jaar was dat ik minder licht had dan verwacht (zat in tribune, onderste ring). Ik moest mijn iso op 1600 zetten om redelijke sluitertijden te bekomen. Ik denk dat ik de meeste op 1/320 heb getrokken met diafragma wijd open. Dit is eigenlijk nog wat te weinig maar bij nog kortere sluitertijden werden de foto's te donker meen ik mij te herinneren. Ik had toen nog een D40 en op iso1600 gaf dit veel ruis. Ik heb enkele voorbeelden staan op http://picasaweb.google.nl/vercettit...007MetD40Bigma Je moet zelf maar eens kijken en je zal zien als je ze 100% vergroot dat ruis enorm aanwezig is.
        Ik heb inmiddels een D300 en vorige week een lichtsterke 80-200mm AF-D 2.8 gekocht, maar deze laatste vertoont focusproblemen met de D300 en qua bereik zal de 500mm van de bigma beter van pas komen ook. Ik neem terug de bigma mee. Ik ben zelf ook benieuwd wat de D300 op 1600 iso ervan gaat maken in vergelijking met de D40.

        Comment


        • #19
          Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

          Oorspronkelijk geplaatst door Vercetti Bekijk bericht
          ...Ik heb inmiddels een D300 en vorige week een lichtsterke 80-200mm AF-D 2.8 gekocht, maar deze laatste vertoont focusproblemen met de D300 ...
          wat bedoel je?
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #20
            Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

            Wel wat betreft de 80-200 AF-D focusproblemen:

            Om een lang verhaal kort te maken: het objectief focust compleet verkeerd (meestal boven de 135mm) voor objecten dichtbij (pakweg minder dan 10m). Het blijkt een gekend probleem te zijn bij Nikon en blijkbaar is er niets aan te doen. Die lenzen werden reeds gemaakt in het filmtijdperk en zijn zogezegd niet gemaakt voor digitale bodies. Jammer, want voor objecten die verderaf gelegen zijn doet hij het prima.

            Hier vind je ook een topicje op BD:

            en hier ook bijvoorbeeld

            Comment


            • #21
              Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

              Ik heb vorig jaar op de memorial vrij goede foto's kunnen nemen op 300mm F4 (wijdopen voor mij) op iso 1600. Het was toen wat worstelen met de sluitertijd om die hoog genoeg te houden. Met een monopod kan je misschien nog iets lager gaan in sluitertijd.
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

              Comment


              • #22
                Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                Bij de 100m stil staan gaat die monopod je veel dienst bewijzen.
                Last edited by kourni; 2 september 2008, 01:44.

                Comment


                • #23
                  Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                  mag je daar zo gemakkelijk binnen met fotomateriaal dan?
                  hopelijk zit je dan op de eerste rij, want het lijkt me niet evident om vanuit een tribune een mooie foto te kunnen nemen...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
                    mag je daar zo gemakkelijk binnen met fotomateriaal dan?
                    hopelijk zit je dan op de eerste rij, want het lijkt me niet evident om vanuit een tribune een mooie foto te kunnen nemen...
                    Men raakt daar inderdaad probleemloos met een gevulde fototas binnen.
                    Probleem is inderdaad de afstand tot de gebeurtenissen op de piste. Miniumum 300 mm nodig en reken niet op topplaten.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                      Men raakt daar inderdaad probleemloos met een gevulde fototas binnen.
                      Probleem is inderdaad de afstand tot de gebeurtenissen op de piste. Miniumum 300 mm nodig en reken niet op topplaten.
                      beste oplossing: huur voor 1 dag een D700 en een 400F2.8

                      (NB alle gekheid op een stokje, de huur van een 300F2.8 is 40€ bij konijn de 1e dag, ze verhuren geen D700, wel een D300 aan 25€/dag - volgens de website -)
                      erik, Nikon materiaal

                      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?

                        Heeft er iemand het programma van de avond ?

                        Merci, Tom.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Memorial Van Damme: AF-S 18-200 VR of Bigma?



                          Jo.
                          A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                          Nikon stuff

                          Comment

                          Working...
                          X