Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke groothoek voor fotografiestudent ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

    Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
    2mm is veel in dat bereik... Sigma
    Als je wil zien hoeveel (ik vind dus hoe weinig) 2 mm is in dat bereik, moet je het topic van azhrarn even doornemen.

    Comment


    • #17
      Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

      Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Algemeen - Objectieven).
      Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
      --------

      Comment


      • #18
        Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

        Ik zou zeker voor de Tokina gaan. Maar toch best nog enkele weekjes wachten. Misschien heb je een goede prime nodig ofzo.

        PS: waar ga je foto studeren ?
        mijn website

        Comment


        • #19
          Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

          Ik heb hier een sigma 10-20 op mijn canon 300D, en die zit er voor 80% van de tijd op.
          Het is een lens die nog betaalbaar is en toch in staat is fantastische foto's te leveren, enne die 2 mm extra maakt toch een groot verschil op tov een 12mm.
          Eos 30D en wat glas

          Comment


          • #20
            Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

            Voor groothoek zou ik ook liever een prime verkiezen.

            Comment


            • #21
              Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

              Verschil van 10 en 12mm, het verschil is normaal iets kleiner, omdat de 10mm op een Nikon stond en de 12 op een Canon.
              10mm

              12mm


              Zomaar een foto met 20mm:


              en een pano hiermee:
              Last edited by hjanssen; 29 augustus 2007, 12:15.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                Ik heb ook bijzonder lang getwijfeld over die keuze en tientallen reviews gelezen. De conclusie is echter simpel: ze zijn gewoon aan elkaar gewaagd en het is niet mogelijk om er zomaar één naar voren te schuiven.
                Voordeel Tokina: fractie lichtsterker (maar dat gebruik je praktisch niet bij groothoek) en iets beter bouwkwaliteit.
                Voordeel Sigma: 10-12mm

                Ik ben voor de Sigma gegaan, maar 't had evengoed Tokina kunnen zijn. Bij het zoomen heb ik soms toch het gevoel dat die 10-12mm er wel toe doet, maar mocht ik de Tokina hebben, had ik die vermoedelijk niet gemist

                Edit: ik merk net dat er wel een goede reden te bedenken is om voor één van beide te kiezen: mocht je er één tweedehands op de kop kunnen tikken
                Last edited by StijnL; 29 augustus 2007, 09:50.

                Comment


                • #23
                  Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                  Hello again

                  Ja, alle 2 hebben ze voor en nadelen natuurlijk, maar niet echt doorslaggevende, het belangrijkste is die 2mm voor mij, wat toch blijkbaar een ''groot'' verschil is.
                  Is er een groot verschil in scherpte tussen de 2?

                  2e hands heb ik ook een Tokina voor exact dezelfde prijs op't oog, dus de prijs zal er niet toe doen.
                  Die Tokina is wel maar in Temse, de sigma in Utrecht, dat kan wel een verschil maken in verzendkosten of treinkosten.

                  Ik ga nog ff wachten 'till I made up my mind

                  Bedankt voor de reacties,

                  Groetjes,
                  Maxim
                  UPDATED http://smax-photo.magix.net

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                    ik heb ook lang getwijfeld tussen de sigma en de tokina. Lichtsterkte was voor mij van geen belang aangezien ik hiermee een zo groot mogelijke scherptediepte wilde. Ik neem dus nooit foto's onder de F8 met de groothoek. Voor de hogere sluitersnelheid had ik ook geen groot diafragma nodig, aangezien ik geen bewegende voorwerpen van dichtbij fotografeer met mijn breedhoek (enkel landschappen en architectuur waarbij alles wat beweegt relatief veraf staat). De sigma heeft uiteindelijk de doorslag gegeven omdat die gewoon twee millimeter breder ging.
                    Jeroen || OM-D EM-5

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                      En wat met de Tamron 11-18 ?

                      Ik weet het niet hoor, heb geen van de breedhoeken, maar vroeg het mij gewoon af? En kwestie van de topicstarter nog wat meer te verwarren

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                        als ik geld over had en een UWA nodig had, ik zou gaan voor de Sigma. Die 2mm is gewoon dé reden. Als je een zeer snelle auto wilt kopen, en je hebt de keuze tussen een zeer snel model en een wat minder snel model voor ongeveer hetzelfde geld, dan ga je toch niet voor de minder snelle?

                        Stomme vergelijking, i know, maar ik bedoel gewoon dat 12mm al te dicht bij m'n 18-70mm zit en dus te weinig extra biedt, zeker als je voor 10mm kan gaan. En dat daar wat minder leuk design of een wat stroeve zoomring bijzit, vind ik persoonlijk bijzaak. Wide angle is wide angle.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke groothoek voor fotografiestudent ?

                          Hello

                          Ik heb me vorige week ook een UWA aangeschaft na enkele weken reviews, test en forums dorgenomen te hebben. In de winkel nog eens getest tussen Sigma 10-20 en Tokina 12-24. En toch voor de Sigma gegaan...
                          Voor mij gaf de 2mm extra toch de doorslag.

                          En na drie dagen luxemburg, meer dan 330 foto's blijkt bijna 50% gemaakt te zijn tussen 10 en 12mm dus dat zegt genoeg. Vooral landschap en architectuur.

                          dus 2 mm maakt toch wel verschil hoor.

                          Resultaten volgen komende dagen in verschillende forumonderdelen.

                          mvg

                          Willem
                          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

                          Comment

                          Working...
                          X