Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welk merk van lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: welk merk van lenzen

    Ik heb zelf een aantal sigma-lenzen gehad. Het eerste grote verschil tussen Sigma en Canon is de snelheid van het scherpstellen. De USM-lenzen van canon zijn veel sneller!
    Ik ervaar dat een sigma lens meer last heeft van hunting.
    Op gebied van scherpte, als we een foto gaan inzoomen, dan haalt de canon het van de sigma.
    Tja, ik ben een voorstander van Canon, niet uit snobisme of dat ik iets heb tegen sigma, ik heb gewoon betere resultaten met de canon-lenzen...

    Comment


    • #17
      Re: welk merk van lenzen

      @cgs,
      Jij vergelijkt uiteraard Sigma met Canon...
      Noteer dat ik met Nikon werk en dat mijn ervaringen zich tot deze combi beperken.
      De HSM-motoren van Sigma zijn - zoals welbekend - razendsnel op Nikon bodies en helemaal geen probleem met hunting hier hoor!...
      Ik spreek dus wel over de high-end Sigma lenzen, maar dat had je wellicht al begrepen...

      Comment


      • #18
        Re: welk merk van lenzen

        Eigenlijk is het wel een beetje raar. Je koopt een camera van een bepaald merk, om vervolgens te gaan bezuinigen en de lenzen maar van een ander merk te kopen...

        Ik zou de Sigma's lekker links laten liggen als er een goede Canon tegenhanger van is. Sigma's zijn berucht om bij nieuwe camera body's ineens error 99 te geven en dan moet je je lens laten "rechippen".

        (Moet eerlijk zeggen dat ik wel 1 merk vreemde lens heb, een Peleng fisheye 8mm, maar daar is dan ook geen Canon variant van)
        Canon 5D2 17-40L, 24-105L, 70-300, 14 2.8L, 24 2.8, 50 1.8, 135 2.0L, 8 peleng, 430EX, ST-E2

        Comment


        • #19
          Re: welk merk van lenzen

          Ik zal hier ook eens even mijn mening over geven...

          Ik heb me begin maart een Nikon D70s aangeschaft, een weekje later wou ik toch een beetje extra zoom maar had niet echt zin om er veel geld tegenaan te gooien dus een budgetzoom gekocht, en na veel reviews en ervaringen te lezen op het net de Sigma 70-300 macro gekocht. Volgens de meeste vind je prijs/kwaliteit niet beter.

          Maand later was de 70-300 toch beetje te min geworden daar ik echt meer bezig was met natuurfotografie. Dus gezien naar een redelijk lichtsterke zoomlens met voldoende bereik. Nikon 80-200 of 70-200vr, bereik net iets te kort.of met 2 maal converter wat weer behoorlijk kwaliteitsverlies geeft. Nikon 80-400vr niet echt compact. Enigste oplossing die ik zag Sigma EX 100-300 f4 met 1.4 EX TC. Vind ik persoonlijk een supercombi en vrij compact door interne zoom en focus. En redelijk budgetvriendelijk.

          Nu zoek ik een dezer dagen een groothoek te gaan halen en wordt wss een Sigma 10-20 of Tokina 12-24 zeer goed volgens vele testen en reviews en voor mij is de Nikon 12-24 zeker niet het dubbele waard.

          Iedereen maakt voor zichzelf uit welke eisen ze stellen.
          Voor mij persoonlijk zijn de duurdere Nikonlenzen niet het prijsverschil waard. In de middenklasse zoals 70-300vr enzo zitten ze dan weer wel goed.
          Het moet een hobby blijven. De 3th party lenzen zoals Sigma, Tamron en tokina hebben ook geregeld juweeltjes van lenzen in hun assortiment.
          Dus ik zou zeggen informeer je goed en geen schrik hebben van de andere merken.

          Mvg

          Willem
          Last edited by Willem@home; 21 augustus 2007, 12:02.
          Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

          Comment


          • #20
            Re: welk merk van lenzen

            Ik zeg niet dat de Sigma 70-200 f2,8 een slechte lens is, maar als je ze bijna nooit op f2,8 gebruikt omdat ze dan toch te soft is, dan koop je veel beter een Canon 70-200 f4 aan ongeveer dezelfde prijs.
            Die Canon is dan op f4 minstens even scherp als de Sigma, ze weegt veel minder, is compacter, en de AF werkt (zeker op een Canon) véél sneller.

            Je kan dus voor ongeveer dezelfde prijs een lens kopen van Canon zelf, die op bijna alle punten (behalve de lichtsterkte dus) beter scoort.



            De Sigma 100-300 f4 is volgens de meeste gebruikers ook heel erg goed, de Sigma 120-300 f2,8 is dan weer een heel andere (prijs)klasse (maar daarover lees ik ook wel eens dat er problemen zijn met de scherpte op f2,8).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #21
              Re: welk merk van lenzen

              Ik had eerst de canon 70-200 2.8 , doch na 8 maanden heb ik de IS versie gekocht . Raad : ineens de IS aanschaffen . De Sigma heb ik getest , maar kon me niet bekoren .
              www.Klikkerdeklik.be
              Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

              Comment


              • #22
                Re: welk merk van lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                ... de Sigma 120-300 f2,8 is dan weer een heel andere (prijs)klasse (maar daarover lees ik ook wel eens dat er problemen zijn met de scherpte op f2,8).
                En hier lees je dan dat mijn exemplaar (Nikon mount), ook op f2.8 wél merkwaardig scherp tekent!...

                PS:
                De scherptediepte op 300mm f2.8 is natuurlijk bijzonder klein, zodat sommigen dit mss. ten onrechte zouden kunnen interpreteren als "onscherpte".
                Spotmeting (Nikon) laat toe precies op het gewenste plaatsje correct te focussen... no problem!

                Om e.e.a. te illustreren, hierbij een link naar gecropte opname bij volle opening én met gebruik van 2xTC (dus f5.6 op 600mm) (zonder statief, maar wél gesteund):


                Zie bvb. ook: http://www.fredmiranda.com/reviews/s...&cat=37&page=1 en http://shutterbug.com/equipmentrevie.../0204sb_sigma/
                Last edited by LucD; 21 augustus 2007, 23:39.

                Comment


                • #23
                  Re: welk merk van lenzen

                  Als je een onderscheid maakt tussen de betere Sigma's (een aantal uit de EX reeks), en de budget Sigma's ben je al een heel eind op weg.
                  Ik heb een aantal toppers van Sigma gebruikt, en deze waren echt wel goed. 70-200 2.8 ex dg (de mijne was evenscherp dan de canon varianten), 100-300 4.0 ex dg, 15-30 3.5-4.5 ex dg ...
                  Allen waren ze kwa autofocus snel en nauwkeurig, maar de canon of nikon af-s varianten hadden net dat tikje meer snelheid.
                  In de EX reeks van Sigma zijn ook draken van lenzen, zoals de 24-70 2.8 ex, en persoonlijk vind ik de Bigma ook geen goede lens.
                  De consumer reeks, en met name de 70-300 apo, is gewoon een "gewone lens" Niks echt goed, maar ook niet slecht, alhoewel de meeste mensen hem als te soft gaan beschouwen op 300mm. Maar eigenlijk hebben alle lenzen dat een beetje :-(
                  Je kan dus niet stellen dat merk a beter is dan merk b, je moet echt in detail gaan.
                  Maar vergeet niet, er is niets zoals een "free lunch", een goede lens kost centen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: welk merk van lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                    Als je een onderscheid maakt tussen de betere Sigma's (een aantal uit de EX reeks), en de budget Sigma's ben je al een heel eind op weg.
                    Ik heb een aantal toppers van Sigma gebruikt, en deze waren echt wel goed. 70-200 2.8 ex dg (de mijne was evenscherp dan de canon varianten), 100-300 4.0 ex dg, 15-30 3.5-4.5 ex dg ...
                    Allen waren ze kwa autofocus snel en nauwkeurig, maar de canon of nikon af-s varianten hadden net dat tikje meer snelheid.
                    In de EX reeks van Sigma zijn ook draken van lenzen, zoals de 24-70 2.8 ex, en persoonlijk vind ik de Bigma ook geen goede lens.
                    De consumer reeks, en met name de 70-300 apo, is gewoon een "gewone lens" Niks echt goed, maar ook niet slecht, alhoewel de meeste mensen hem als te soft gaan beschouwen op 300mm. Maar eigenlijk hebben alle lenzen dat een beetje :-(
                    Je kan dus niet stellen dat merk a beter is dan merk b, je moet echt in detail gaan.
                    Maar vergeet niet, er is niets zoals een "free lunch", een goede lens kost centen.
                    Klopt idd.! De Sigma EX DG objectieven zoals bvb. Bigma (50-500), 120-300, 150 macro,... zijn stuk voor stuk high-end objectieven die op geen enkel vlak concurrentie moeten duchten (als er dan al analoge bereiken bestaan, quod non). Dit zijn dan ook geen objectieven die men koopt om "te bezuinigen"...
                    Ook Canon, Nikon,... hebben goedkope plastic lenzen en zelfs bij de duurdere exemplaren lees ik toch ook over "problemen"...

                    Anderzijds krijg ik, op basis van wat ik hier en elders reeds heb gelezen, een stil vermoeden dat Sigma precies ietsje beter blijkt te communiceren met een Nikon body dan met Canon?...

                    De AF snelheid van mijn EX-HSM Sigma's is zeker niet trager dan deze van mijn Nikon AFS lenzen.

                    Met de Bigma moet je natuurlijk leren werken... Het is idd. niet eenvoudig om 500mm te hanteren zonder bewegingsonscherpte.
                    Het gewicht dat door velen wordt aangehaald, is toch heel relatief, vooral wanneer men vergelijkt met bvb. de 120-300, 500,...
                    Bovendien is gewicht traagheidsmassa, en dat werkt stabiliserend, op voorwaarde natuurlijk dat men het kan stilhouden...
                    Zonder in detail te treden, weet men intussen toch tot wat de Bigma in staat is in de handen van sommigen!...

                    Comment


                    • #25
                      Re: welk merk van lenzen

                      Ik gebruik objectieven van verschillende merken en ze voldoen allemaal perfect aan mijn eisen.

                      Ik zou zeggen bekijk het zo :

                      - stel je eisen op (duurzaamheid, lichtsterkte, intensiteit van gebruik, etc ...)
                      - bekijk dan de mogelijkheden
                      - molesteer dan uw spaarvarken.

                      Bij mij liggen de eisen voor mijn groothoek redelijk laag. No way in hell spendeer ik daar dan +1.000 euro aan. De eisen die ik aan mijn tele stel liggen dan weer wel hoog, die mag dan ook een beetje meer kosten.

                      Mvg,
                      TravelToy
                      www.christian-bailleul.be | Blog

                      Comment


                      • #26
                        Re: welk merk van lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nixken Bekijk bericht
                        Enig idee voor wanneer dit is en wat de prijscategorie zou zijn?
                        Je bedoelt de Tamron 70-200mm 2.8?
                        In de loop van het derde kwartaal 2007. Dat kan niet lang meer duren. Op sommige webwinkels staan er al prijzen: ik zag oa 859 euro en 839 euro.

                        Comment


                        • #27
                          Re: welk merk van lenzen

                          Ik ben zelf ook ooit begonnen met de Sigma 70-200 2.8 EX serie, toen een recent model. (wegens budget).

                          Achteraf gezien domme flater.

                          De 70-200 2.8 L dan maar aangeschaft (2e hands en redelijk oud)

                          Ik kan je maar zeggen dat dit een wereld van verschil was.

                          Scherpte stukken beter, bouwkwaliteit stukken beter, AF snelheid niet te vergelijken, 't was als een openbaring.

                          Achteraf maar vrij snel mijn luidruchtige en tragen 28-70 EX weggedaan voor een 24-70 van canon.

                          Natuurlijk is er een wereld van verschil in prijs ook.
                          Je moet gewoon voor jezelf uitmaken waar je wil uitkomen met je fotografie en of het verantwoord is om 'zo veel' geld uit te geven aan je hobby.

                          J.
                          johnvde

                          Comment


                          • #28
                            Re: welk merk van lenzen

                            De keuze is uiteindelijk gevallen op een Canon 70-200 f4 IS .
                            Eerste indruk is , alleszins veeeeeeeeeeeeel vlugger dan die ouwe 75-300 .

                            Bedankt voor de vele reacties, moest soms wel 2 keer lezen om mee te zijn (als bijna volledige leek ) maar toch veel uit geleerd!
                            Canon EOS350D

                            Comment

                            Working...
                            X