Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke is de beste keus?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke is de beste keus?

Ik hoef ook geen topper, alleen een lensje waar ik voorlopig mee uit de voeten kan.
    Canon EOS 400D + 18-55 - 50 mm F1.8 + 75-300

Comment

Daniii,

Na vele duizenden dressuurfoto's met een "Sigma 70-300mm F4.0-5.6 DG Apo Macro" EN een "Sigma 70-200 F2.8" kan ik je de volgende ervaring meegeven :

De 70-300 gaat je goede foto's geven van een paard in een wei of dressuur in de buitenpiste met veel licht. (Zomer, middag zon...) maar verder gaat die lens je snel frustreren.

Dressuur is vooral beweging van de benen van het paard.
      Veel werk in de binnenpiste met slecht licht.
      Daarbij heb je een korte sluitertijd voor nodig. Dus ee lens met een goede opening. En vooral een lens waarbij je de zoom funcite gemakkellijk kan hanteren.

Dus een goede raad : spaar door voor een 70-200. En het mag zeker een goede tweede handse Canon 70-200L F2.8 zijn. Want in die manèges heb je veel fijn stof en daar kan een L iets beter tegen.

Een bijkomend voordeel : je hebt een lens die je niet meer weg wil doen. Dan kan je rustig sparen voor iets anders.
      Koop je de verkeerde lens dan ga je mettertijd toch nog geld uitgeven. Dat zijn dubbele kosten.

Oorspronkelijk geplaatst door Daniii Bekijk bericht
      Ik hoef ook geen topper, alleen een lensje waar ik voorlopig mee uit de voeten kan.
      'k Begrijp je best hoor. Maar de lens moet wel het werk kunnen doen. Snel zoomen, veel licht doorlaten om toch een redelijke sluitertijd te hebben en/of binnen te kunnen fotograferen.
      Binnen is een flits uit den boze. Niet voor de paarden, de meeste kunne daar tegen, wel omdat de afstanden te groot zijn....

Groetjes
      Skitch

Last edited by Skitch; 8 augustus 2007, 22:54.
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Kan de 70-200mm F:2.8 van Sigma eigenlijk concureren met die van Canon? Scheelt toch ook wat in prijs, alhoewel ik zelf denk dat een IS (of OS bij Sigma) geen overbodige luxe kan zijn.
        Canon 40D - 70-200mm L F4 - 17-40mm L F4 - 100mm 2.8 USM Macro - 430EX II
        http://nick-verbeeck.fotopic.net
        http://www.wix.com/Nixken/Nick-Verbeeck---Fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixken Bekijk bericht
          Kan de 70-200mm F:2.8 van Sigma eigenlijk concureren met die van Canon? Scheelt toch ook wat in prijs, alhoewel ik zelf denk dat een IS (of OS bij Sigma) geen overbodige luxe kan zijn.
          Op gebied van optische kwaliteit kan je die Sigma met de Canon vergelijken. Alhoewel de Canon een ietsi pietsie beter is. Maar niet zo erg veel.

Constructief ligt de lat bij een Canon L veel hoger.
          Dus voor amateurs is een Sigma voldoende. Voor profs, die alle dagen met hun lens sleuren, door weer en wind, is de Canon zeker in het voordeel.

Is mijn gedacht hé.

Groetjes
          Skitch
          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Ik ben ook heel erg bezig met paarden en de daarbijhorende fotografie. Ik heb me de sigma 70-300 voor een héél zacht prijsje tweedehands gekocht en voor foto´s in een buitenpiste, wei ben ik er wel tevreden over.
            Maar zoals hier eerder al aangehaald is, voor portretten e.d. neem ik gewoon de 50 mm en verder experimenteer ik nog wat met vanalles.
            Voor binnenwedstrijden sta je nergens met de sigma 70-300, ik zou je aanraden deze ergens tweedehands op de kop te tikken (als je toch je centjes wil sparen) en er de 50 mm bij te nemen.
            http://blackletterday.wordpress.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Daniii Bekijk bericht
              Ik moet het vak ook nog leren SF

Ik ga geen 1000 euro uitgeven voor een lens, ook geen 500 of 750 oid wat die lens tweedehands kost.

Ik ben maar een hobby fotograaf, en ben niet van plan tonnen met geld uit te geven. Ik ben op zoek naar een leuk zoomlensje rond de 250 euro, geen lenzen van 1000 euro.

Mijn vraag is wat uit die 6 lenzen de beste keus is.
              Van die zes lenzen is mijns inziens de Sigma 70-300 de beste keuze, maar stel dan wel je verwachtingen bij. Zolang je veel licht hebt zal het wel lukken, maar van als het donkerder weer is, kan je goeie foto's zelfs buiten vergeten. Ik spreek uit ervaring, want ik heb die lens ook gehad.
              ______
              www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                Koop je de verkeerde lens dan ga je mettertijd toch nog geld uitgeven. Dat zijn dubbele kosten.
                Hoeft niet hé. Zo'n Sigma 70-300 koop je toch gewoon tweedehands voor maximum €150 en dan zal je nooit je broek eraan scheuren, ook al verkoop je ze ooit weer...
                Ik begrijp TS best wel. En er zijn massa's mensen die 20 jaar die Sigma gebruiken zonder ooit "gefrustreerd" te geraken. Sommigen willen na verloop van tijd meer, beter, sneller, enz... maar dat geldt lang niet voor iedereen.
                Last edited by K-2; 9 augustus 2007, 17:50.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Hoeft niet hé. Zo'n Sigma 70-300 koop je toch gewoon tweedehands voor maximum €150 en dan zal je nooit je broek eraan scheuren, ook al verkoop je ze ooit weer...
                  Ik begrijp TS best wel. En er zijn massa's mensen die 20 jaar die Sigma gebruiken zonder ooit "gefrustreerd" te geraken. Sommigen willen na verloop van tijd meer, beter, sneller, enz... maar dat geldt lang niet voor iedereen.
                  K-2 : Je hebt gelijk hoor. Die 70-300 gebruik in nu ook nog. 'k Doe ze ook niet weg. Het is trouwens mijn enige lens die 1/2 macro aan kan. Voor zijn prijs heeft die lens wel kwaliteiten.
                  Maar voor dressuur paarden in een binnenpiste is ze helemaal niet de geschikte lens.

Jouw denkpiste om een tweedehandse 70-300 te kopen, zonder dat het financieel pijn doet, is trouwens waardevol. Want budget is budget.
                  En als Daniii beslist om verder te doen in dressuurfotografie zal hij geen spijt hebben van het geld voor die 70-300 in de beginfaze.
                  En zal hij die lens ook nooit wegdoen.

Groetjes
                  Skitch
                  Last edited by Skitch; 12 augustus 2007, 02:20.

Comment

Voor fotografie in een indoorpiste moet je een onderscheid maken tussen de positie die je als kijker/amateur/supporter kan innemen en de positie van een pro. De pro krijgt de toelating om in de piste te komen, kort bij paard en ruiter te gaan en profiteert daardoor ook maximaal van het licht dat in een piste middenin altijd veel beter is dan aan de rand. De neutrale toeschouwer staat verderaf en buiten de lichtcirkel.
                    De pro werkt in de meeste gevallen met een 28-70 (of soortgelijk bereik) 2.8 lens op volle opening en de hoogst haalbare sluitertijd, in combinatie met een een zo klein mogelijk brandpunt. Heeft dus voldoende lichtinval, snelle sluitertijden in verhouding tot zijn brandpunt en redelijk goede foto's op ISO1600. De naam ontsnapt me nu even, maar de meest gecontacteerde pro die ik regelmatig bezig zie werkt met Nikon D2H/D2X met een Nikkor AF-S 28-70 2.8 en een Nikkor AF-D 85mm 1.4, topmateriaal met het bijpassende prijskaartje.
                    Vanuit de buitenrand kan je uit de voeten met een 50mm 1.8, een 85mm 1.8 en/of een 70/80-200 2.8. Toch ga je al snel ondervinden dat je van de 70-200 heel veel gaat schieten op laat ons zeggen 135mm en dat bij F2.8 en ISO 1600 de sluitersnelheid zeker voor jumping te laag ligt, voor dressuur kom je er wel. Zelf gebruik ik een Sigma 70-200 2.8 op Nikon D200, en met een sluitertijd van 1/200" op 135mm kom ik er meestal wel, behalve in de hoeken.
                    Moest ik heel veel paardensport doen vanuit de zijkant, ik kocht me naast de 50 en 85mm 1.8 lenzen nog een 135mm 2.0.
                    fotosite

Comment

Working...
                    X