Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

    Oorspronkelijk geplaatst door panther_be Bekijk bericht
    Ik heb dus nog geen DSLR , die sony a100 was maar als voorbeeld.
    Het kan even goed zijn dat ik mij een nikon aanschaf, of een camera van een ander merk.

    Iedereen bedankt voor jullie mening, ik heb nog een klein jaartje om er over na te denken (of een koopje te slaan )

    Ik ben een vliegtuigspotter (of probeer dat te zijn ) en kan je maar 1 ding aanraden, ga direct voor de 100-400mm van Canon of de 50-500mm van Sigma de 'Bigma' en verspil aub geen geld aan een 300mm want je gaat vaak bedrogen uitkomen, dan geef je al 400€ uit aan een lens en dan kom je nog te kort. Ik kom met mijn 500mm al vaak te kort (kijk maar naar shows te Le Bourget en dergelijke). Enkel Fairford zou nog te doen zijn of het spotten van Civiele toestellen gaat niptjes, maar je gaat gefrustreerd geraken indien je een mooie jet ziet maar tekort komt....

    Kwalitatief is natuurlijk de Canon het beste, die 100-400mm, maar dat zit je weer met het probleem als je bv. naar Kleine-Brogel gaat en er taxiet een vliegtuig voorbij dat je hem er weer niet opkrijgt.

    Daarvoor is de Bigma (50-500mm van Sigma) een goed alternatief, maar is dan weer minder scherp na de 350mm (al klaag ik daar niet over). Genoeg foto's trekken is de boodschap.


    Dus om kort samen te vatten: een goeie body, en ga ineens voor een degelijke lens met genoeg mm's, anders spaar je nog maar een jaartje


    Greetz,
    StevenVH

    Comment


    • #17
      Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

      Hé steven , bedankt voor je reactie.
      Het is altijd leuk om een reactie te horen van iemand die het " probeert " die vliegers te spotten.

      Waarschijnlijk zal ik eerst in een foto winkel een zoom lens huren denk ik, bespaart me toch al een hoop centjes . (en weet ik ook of het iets voor mij is dat "spotten" )

      En wat die aantal mm meters betreft , heb ik weer wat bij geleerd, je denkt altijd dat je zo ver mogelijk moet gaan inverband met de zoom maar zo als je zegt als er dan een vliegtuig taxiet dat je hem er niet op krijgt.

      bestaan er websites voor spotters met dat soort info ? (welke lenzen en cameras dat ze gebruiken enz...)
      Panasonic Lumix DMC-FZ18 van maand mei 2008

      Comment


      • #18
        Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door panther_be Bekijk bericht
        bestaan er websites voor spotters met dat soort info ? (welke lenzen en cameras dat ze gebruiken enz...)
        Ja hoor ! En nog wel uit eigen land


        Een lens die nog niet vernoemd is maar ook wel de moeite is is de Sigma 100-300 f/4

        Groeten

        Erwin
        Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
        http://album.zoom.nl/user/lindberg/

        Comment


        • #19
          Re: Welke lens voor het spotten van vliegtuigen ?

          ik denk dat wel elke DSLR tegenwoordig geschikt is voor dit doel zoals eerder al gezegd maar dat inderdaad de lens hier het verschil maakt.

          Ik heb de Sigma 80-400mm F4.5-5.6 EX OS DG nog niet in het stuk zien voorkomen... OK, die is wel iets duurder dan de Bigma maar je hebt dan ook weer OS he (maar geem HSM )
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment

          Working...
          X