Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onderhoud van jullie lenZen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Onderhoud van jullie lenZen

Hoi,

Veel hoef je de lenzen niet te reinigen.
    Meestal een ietwat afstoffen, door op je lens te ademenen en met een schone zachte (zak)doek er licht over heen te gaan.

maar als er echt vlekjes of vochtkringetjes op zitten...
    lijkt me zo'n lenspen wel handig om het glaswerk schoon te houden.
    Nu heb ik een compleet setje van Canon, waar een leuk borsteltje, een droge doek, dunne zachte tisseus en schoonmaakvloeistof in zit.
    Die schoonmaakvloeistof vervliegt heel snel, tijdens het reinigen.
    Het werkt omslachtiger dan een lenspen, maar óók heel goed.

groet
    Adrie

PS maak me niet "dood" als er schrijfvouten in zitten...

Comment

Kun je dan niet gewoon een papieren zakdoekje (die zo in een doosje zitten,waar je er één per één kan uittrekken, ook van de aldi dacht ik)gebruiken , natgemaakt, en met een droog zakdoekje ,dan oppoetsen of is dat uit den boze.
      Want ik heb wel soms mijn vingers op het glas gezet,en dat zijn dan van die vette vegen, die moeilijk weg te krijgen zijn.
      Klein kodakske

Comment

Ik gebruik mijne 'asem' en een poetsdoekje dat ik gekregen heb van m'n optieker voor het reinigen van m'n (zonne)bril.

(voor de linguïsten onder jullie: 'asem' = Antwaarps voor adem)
        Pentax K100D + kitlens /Tamron 28-200/Pentax SMC 50mm/Vivitar 135mm/Tokina 24mm/Pentax F 28-80/Sigma 28mm 1.8/Tamrac Velocity 8/Crumpler Pretty Boy 4000/Lowpro CompuDayPack

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
          Kun je dan niet gewoon een papieren zakdoekje (die zo in een doosje zitten,waar je er één per één kan uittrekken, ook van de aldi dacht ik)gebruiken , natgemaakt, en met een droog zakdoekje ,dan oppoetsen of is dat uit den boze.
          Want ik heb wel soms mijn vingers op het glas gezet,en dat zijn dan van die vette vegen, die moeilijk weg te krijgen zijn.
          zal met tijd wel krasjes opleveren ,stof die al aanwezig is tussen schurend materiaal ?
          met die brildoekjes van A..I krijg je het vet wel weg

Comment

Wanneer je bijn aniet buiten komt met je apparatuur vanwege studio-shoots is er niet zoveel te onderhouden. Bij buitenshoots als rally, circuitwerk en vast nog meer, kun je wel wat cleaning gebruiken.

Eerst alles met lucht schoonspuiten. Goed recht houden, anders komt het er vloeistof uit de spuitbus. Dan als alle zand eraf is, gewoon cleanen met een dorge doek. Ik gebruik eigenlijk geen vocht, alleen adem wanneer dit nodig mocht zijn. (Ben altijd bang voor vocht om de coating niet aan te laten tasten! Zal wel een tikje zijn, maar toch!)

En mijn lenzen hebben echt geen krassen of andere beschadigingen

'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

Comment

@Fabbe: je spreekt over een tasje of koker waar je je lenzen insteekt, zijn dit speciale? Waar haal je die? Of zijn er alternatieven om je lenzen in te steken, ik denk maar aan wat, vb een pennentas. Of is dit niet zo goed voor de lenzen?

(Ik heb spellingscontrole gebruikt voor deze )

Comment

In noodgevallen gebruik ik gewoon mijn T-shirt om de frontlens cq filter schoon/droog te maken, wel eerst checken op zand oid..
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  In noodgevallen gebruik ik gewoon mijn T-shirt om de frontlens cq filter schoon/droog te maken, wel eerst checken op zand oid..

NO CARRIER
                  pixelpusher

Comment

Zou je een combinatie van een stoffen zakdoek met eclipse vloeistof (om sensor te reinigen eigenlijk) aanraden om vechtplekjes van een lens te krijgen?
                    Canon 5D Mark II + Canon EF 50mm 1.8 + Canon 17-40L + Canon EF 70-200/4.0 L USM + Sigma 50-500
                    http://www.rail4life.com

Comment

Re: Onderhoud van jullie lensen

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                      En het is ook spijtig dat opmerkingen als deze van Fabbe in een fotoforum opduiken, dit zouden de mods ook beter als 'off topic' verwijderen,samen met deze eventueel ...
                      Ze zouden er beter aan doen alle berichten met lensen ed te verwijderen.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

sja, ieder zen gebreken zeker.

daarstraks tijdens de les nog een filmpje gezien over nachtway (of hoe je dat ook schrijft). Een oorlogsfotograaf, meestal korter bij de actie dan de militairen zelf.
                        die maakt zen lenze heel simpel proper: ff blazen om het ergste eraf te krijgen en de rest blijft zitten. Is zelfs best wel grappig om te zien. voor de reportage had hij een kleine camera op zijn fotocamera zitten. Tijdens het schuilen voor de regen (lood) ff lens proper blazen, nieuw rolletje steken en weer voort zo snel de kogelregen wat mindert.

Aan het begin een quote van een andere: If your pictures are not good enough, you are not close enough.
                        hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Bij de kitlens van mijn eos 400 d zitten er in een glaslaag enkele kleine witte puntjes/stofjes Ik gebruik mijn lens echt zuinig en doe er altijd een lensdop op en toch zie ik soms weer een stofje erbij... Het is gelukkig niet te zien op de foto's maar jammer is het zeker. Kan iemand verklaren hoe dit alsnog kan gebeuren?
                          Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ricky93 Bekijk bericht
                            Bij de kitlens van mijn eos 400 d zitten er in een glaslaag enkele kleine witte puntjes/stofjes Ik gebruik mijn lens echt zuinig en doe er altijd een lensdop op en toch zie ik soms weer een stofje erbij... Het is gelukkig niet te zien op de foto's maar jammer is het zeker. Kan iemand verklaren hoe dit alsnog kan gebeuren?
                            jammer dat je stof vangt als er stof aanwezig is. Moet je vermijden door die dop er altijd op te laten ook als je fotografeert. Geeft donker resultaat maar het stof kan er niet meer bij.

Koop een borsteltje van hama, een blaaspeertje, een bus perslucht, ..........
                            in de fotozaak kunnen ze je erbij helpen. En stof hoort er nu eenmaal bij.
                            Regelmatig eens blazen en probleem is opgelost. Of nat reinigen met antistatisch middeltje.
                            Je hebt er zo veel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ricky93 Bekijk bericht
                              Dat hoort zo, zelfs in dure lenzen zitten soms luchtbelletjes in het glas, komt gewoon door de fabricage.
                              Dus niet jammer en gewoon negeren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                                Dat hoort zo, zelfs in dure lenzen zitten soms luchtbelletjes in het glas, komt gewoon door de fabricage.
                                Dus niet jammer en gewoon negeren

Maar in echt dure objectieven komen die lenzen gewoon niet door de kwaliteitscontrole.

Dave
                                pixelpusher

Comment

Working...
                                X