Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpste lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: scherpste lens

    Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
    De Canon 85mm 1.2 mag er ook wezen!
    Gebruik die ook wel regelmatig maar denk toch dat ze moet onder doen voor de 135mm f2 van Canon , die is echt super en betaalbaar ..

    Comment


    • #17
      Re: scherpste lens

      Gebruik die ook wel regelmatig maar denk toch dat ze moet onder doen voor de 135mm f2 van Canon , die is echt super en betaalbaar
      Idem voor de 135mm f2 defocus control van Nikon, volgens mij één van de beste die Nikon ooit maakte

      Comment


      • #18
        Re: scherpste lens

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        De duurste, maar daarom niet de scherpste.
        De allerbeste lenzen situeren zich hoofdzakelijk tussen de 80 à 200 mm.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #19
          Re: scherpste lens

          Op het eerste zicht een domme vraag maar denk er even over na.

          Wat is precies scherpte. De één bedoeld oplossend vermogen, de ander een zacht bokeh er zijn er zelfs die contrast en scherpte gelijk leggen.

          Guido
          Geyst

          Comment


          • #20
            Re: scherpste lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
            Op het eerste zicht een domme vraag maar denk er even over na.

            Wat is precies scherpte. De één bedoeld oplossend vermogen, de ander een zacht bokeh er zijn er zelfs die contrast en scherpte gelijk leggen.

            Guido
            Tsja, inderdaad, en voor hetzelfde geld ook maar even vragen welk deel van het spectrum ze worden geacht om te gebruiken .
            In alle geval : ik ga voor de lenzen in de militaire spionagesatellieten, nu alleen nog te weten komen welk merk het is : Canon of Nikon. De discussie kan weer beginnen

            Maar laten we ons niet blindstaren op de kwaliteit van de Japanners, de grootste en beste telescoopspiegels ter wereld werden gemaakt door de firma Schott in Duitsland en op het gebied van verrekijkeroptiek staan Nikon en Canon zeker niet op een Nr 1

            Ik denk dat de vraag omzeggens onbeantwoordbaar is, zelf neem ik met veel genoegen kennis van het waardeoordeel van Bjorn Rorslett (enkel Nikon) omdat hij zich niet te beroerd voelt om "slecht" te zeggen als hij het slecht vindt, lees maar eens zijn mening over de statiefbevestigingen aan objectieven....


            PaulM

            Comment


            • #21
              Re: scherpste lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              Leica maakt al lang geen eigen lenzen meer. Wat ze nu maken wordt gemaakt van blanks die ze elders in kopen.
              Weet niet waar je die info vandaan hebt Hans, maar naar mijn info worden de Leica M en (met uitzonderingen) R objectieven alsmede bv de kijkers, nog gewoon in Solms handmatig geproduceerd en geassembleerd. Hoe het met de objectieven van compacts zit, zou ik niet durven te zeggen...

              "Het scherpste objectief" is overigens een relatief begrip. Is dit gebasseerd op labotesten, praktijktesten? Keuze camera/objectiefcombinatie. Digitaal , film etc etc...

              Gr,
              Last edited by Flotootje; 12 juli 2007, 11:34.
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

              Comment


              • #22
                Re: scherpste lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                Weet niet waar je die info vandaan hebt Hans, maar naar mijn info worden de Leica M en (met uitzonderingen) R objectieven alsmede bv de kijkers, nog gewoon in Solms handmatig geproduceerd en geassembleerd. Hoe het met de objectieven van compacts zit, zou ik niet durven te zeggen...
                Gr,
                In Solms worden de M camera's, enkele objectieven en enkele verrekijkers in elkaar gezet.
                De objectieven worden daar wel in elkaar gezet, maar de onderdelen er van koopt Leica gewoon op de wereld markt.
                Het is de kwaliteit van de blanks (lenzen) die de kwaliteit van het objectief bepaald.
                Het is misschien netter als ik zeg dat Leica niet zelf haar glas maakt.
                Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                Comment


                • #23
                  Re: scherpste lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                  In Solms worden de M camera's, enkele objectieven en enkele verrekijkers in elkaar gezet.
                  De objectieven worden daar wel in elkaar gezet, maar de onderdelen er van koopt Leica gewoon op de wereld markt.
                  Het is de kwaliteit van de blanks (lenzen) die de kwaliteit van het objectief bepaald.
                  Het is misschien netter als ik zeg dat Leica niet zelf haar glas maakt.
                  Worden die blanks dan gemaakt aan de hand van de spec's van Leica ??
                  Waarom gebruiken de andere merken die zelfde blanks dan niet, of als ze het doen wat is het geheim dan achter de super kwaliteit van sommige Leica lenzen dito Zeiss lenzen

                  Comment


                  • #24
                    Re: scherpste lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    Worden die blanks dan gemaakt aan de hand van de spec's van Leica ??
                    Waarom gebruiken de andere merken die zelfde blanks dan niet, of als ze het doen wat is het geheim dan achter de super kwaliteit van sommige Leica lenzen dito Zeiss lenzen
                    De coating misschien

                    Comment


                    • #25
                      Re: scherpste lens

                      Maar dan blijf ik met m'n vraag wat is scherpte.

                      De lens die het meeste lijntjes per mm kan weergeven?
                      Meestal zijn die nogal cotrastloos en saai. De beste test is de dagelijkse praktijk en zeker geen labtest.

                      Je moet van eenzelfde lens eens reviews vergelijken uit verschillende landen. Meestal verschillen lenzen in een ander land ook van kwaliteit.

                      De meeste fototijdschriften hebben een merkvoorkeur en daar hoef je alleen maar voor tussen de regels te lezen.

                      Guido
                      Geyst

                      Comment


                      • #26
                        Re: scherpste lens

                        Misschien dat de lenzen scherp zijn, maar de digitale camera die er iets van terecht brengt dat die lenzen eer aandoet moet nog gemaakt worden. Alle foto's die hier op de site staan zijn -zonder uitzondering- "aangescherpt". En de meeste dan nog zoveel dat het er afdruipt. En dat is geen basisscherpte maar artificieel toegevoegd contrast.

                        Comment


                        • #27
                          Re: scherpste lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                          De beste test is de dagelijkse praktijk en zeker geen labtest.

                          Je moet van eenzelfde lens eens reviews vergelijken uit verschillende landen. Meestal verschillen lenzen in een ander land ook van kwaliteit.

                          Guido
                          En, beste praktijktester, in welke landen wordt die beste kwaliteit dan afgeleverd ?

                          PaulM

                          Comment


                          • #28
                            Re: scherpste lens

                            origineel gepost door Spanik:"maar de digitale camera die er iets van terecht brengt dat die lenzen eer aandoet moet nog gemaakt worden"
                            Alle foto's die hier op de site staan zijn -zonder uitzondering- "aangescherpt".
                            Met wat jij fotografeert daar kan ik niet over oordelen, maar mijn digitale foto's worden niet verscherpt. Mijn camera staat zelfs -1 op aanscherping, en toch maakt ik perfect scherpe opnames ....dus mijn camera doet mijn lenzen eer aan. Ik ben het ermee eens dat de meeste hier op BD hun foto's te fel aanscherpen, maar dit telt dus niet voor iedereen.Er zijn dus echt nog uitzonderingen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: scherpste lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker Bekijk bericht
                              Met wat jij fotografeert daar kan ik niet over oordelen, maar mijn digitale foto's worden niet verscherpt. Mijn camera staat zelfs -1 op aanscherping, en toch maakt ik perfect scherpe opnames ....dus mijn camera doet mijn lenzen eer aan. Ik ben het ermee eens dat de meeste hier op BD hun foto's te fel aanscherpen, maar dit telt dus niet voor iedereen.Er zijn dus echt nog uitzonderingen.
                              Jij bent dan ook in het bezit van een Nikon, die camera doet dat zelf hé. uw instelling -1 is nog steeds een flinke verscherping hoor.

                              Comment


                              • #30
                                Re: scherpste lens

                                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                Misschien dat de lenzen scherp zijn, maar de digitale camera die er iets van terecht brengt dat die lenzen eer aandoet moet nog gemaakt worden. Alle foto's die hier op de site staan zijn -zonder uitzondering- "aangescherpt". En de meeste dan nog zoveel dat het er afdruipt. En dat is geen basisscherpte maar artificieel toegevoegd contrast.
                                T'is wel allemaal juist wat je zegt, maar de topic starter had het hier enkel en alleen over de lenzen.
                                Het uiteindelijke scherpte-resultaat heeft inderdaad met heel wat meer factoren dan de lens te maken: gebruik statief, ISO, diafragma-keuze, RAW-converter...
                                Maar een goede lens blijft uiteindelijk een basis-vereiste om scherpte te halen.
                                Digitale beeldverwerking laat nu eenmaal toe om de beelden te verscherpen, ik zie dan ook niet in wat er verkeerd aan is. Overdrijven is uiteraard nooit goed.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X