Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een wereld van verschil....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een wereld van verschil....

"Parels voor de zwijnen" zegt een oud vlaamsch gezegde...

Het komt mij nl. voor dat het verschil in beeldkwaliteit enkel kan beoordeelt worden door geschoolde (of "verwende"?) ogen... En dan nog afhankelijk van het formaat waarop je afdrukt.

Overigens "rechtvaardigen" nog andere factoren (bouwkwaliteit, snelheid, duurzaamheid) de meerprijs voor prof. materiaal...

Ieder z'n keus

Silent M.

ps: voor alle duidelijkheid : de term "zwijnen" is hier enkel in de figuurlijke betekenis gebruikt en niet bedoelt om (nog) niet-L-glas-bezitters te categoriseren.

Comment

heb het nog al eens gepost en zal het weer eens herhalen

het grootste verschil zit in foto's die onvergelijkbaar zijn:
      dure lens: snelle AF, 2.8, scherper, meer contrast etc
      goedkope lens mist dit allemaal

maw in die slechte omstandigheden waarbij je een snelle af of een 2.8 nodig hebt zal je met de dure lens een foto kunnen maken en met de goedkope lens niet.

als't zonneke schijnt en je gaat broodkruimels fotograferen dan is dat een situatie waarbij een degelijke goedkope lens even goed presteert (en zeker op een klein diafragma)

als je in een werkhal foto's moet nemen dan ben je blij met een 2.8/IS/USM
      foto als spiegel of als venster?

Comment

Heb hier blijkbaar een gevoelig onderwerp aangehaald.

Laat duidelijk zijn dat ik geenzinds kritiek heb op wie en welke beslissing tot aankoop van wat dan ook.

Hetgeen dat voor mij wereld van verschil betekent is : "de snelheid van de focus", toch wel de scherpte (ook al is dit volgens sommigen niet zo uitgesproken, in mijn handen wel maar kan idd aan een mindere kitlens liggen(of mijn handen)) de 50mm 1.8 is idd minstens even scherp en heel goedkoop maar de tamron... (sorry die is echt brol) althans de mijne toch.

Toen ik de 300D verving door de 30D was ik telleurgesteld, buiten het aantal pixels en beter functionaliteit vond ik dit niet zo een voorruitgang, toch niet de uitgave waard. Achteraf gezien kon/kan mijn 300D mooie dingen. De Tamron 18-200 die destijds door elk magazine de lucht werd ingeprezen, wel daaraan heb ik me laten vangen. De combinatie nu van de 30 en de bewuste lens, geeft me eindelijk een goed resultaat (naar mijn verwachtingen).

Uiteindelijk is alles relatief hoe je het zelf ervaart en afhankelijk van jouw desbetreffende toestel/lens en vooral wat je ervan verlangt.

De keuze voor die 17-40L was een weloverdachte keuze (van weken) tussen nog duurdere modellen (16-35 2.8) etc... En uiteindelijk was het een combinatie van te gaan voor een echt goede lens maar dan weer niet een schandalig duur model ook.

het enige wat ik met dit item wou bereiken was dat anderen zich niet laten vangen voor lenzen die de hemel worden ingeprezen door commercieel gedreven krachten. Die 300euro voor die tamron doen nu 3x zoveel pijn als die 700 voor die 17-40...

Voor de rest heeft iedereen uiteraard steeds gelijk in zijn eigen keuze... en is iedereen baas in eigen buidel en aan eigen body, dat is het voorrecht van ons allen, en denk eraan :

"Succes has many fathers, whilst defeat is an orphan..."

groeten en bedankt voor de levendige en beleefde discussie !

PS : hebben jullie al gemerkt dat konijnenberg momenteel goedkoper is dan topfoto ?

Frederic
        Frédéric
        Canon 30 & 300 D, EFS 18-55, EF 50 1:8, TAMRON 28-200 DII en sparend voor het echte L-gerief.

Comment

Hallo,

Ik weet het eigenlijk ook niet, als er zo'n verschil opzit, wel denk ik dat je meer verschil zal zien indien je een iets moeilijker onderwerp zou fotograferen vb een tegenlicht of iets met reflecties ed ...

Wat denken jullie, zit ik er volkomen naast of is dit waar de dure lenzen naast de lichtsterkt ook het verschil kunnen maken ?

Groeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Morpheus999 Bekijk bericht
            Het is pas als je met dat rood lijntje in de hand door het ladschap bent getrokken dat je beseft wat voor een brol al de rest is... IM(not so humble)O.
            Zever, gezever! (zou Frankie Loosveld van "Het Eiland" zeggen)

En gelijk zou hij hebben, want er zijn echt wel goeie non-L-lenzen hoor makker. Je moet ze weten te vinden, en akkoord: L is algemeen genomen puur kwaliteit, maar you pay what you get.
            Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

Comment

Working...
            X