Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

    Jawel
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #17
      Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

      Oorspronkelijk geplaatst door Racerke Bekijk bericht
      Ehm dat is net wat ik niet nodig heb, dat kunnen mijn huidige lenzen al: 3,5, ik probeer juist meer licht binnen te krijgen.
      Weet ik wel , ik was gewoon aan het opsommen met welke instellingen ik +- fotos genomen heb bij Belle.
      Anyway, een 2.8 lens die je gebruikt op 3.5 zal sowieso ook al scherpere beelden geven dan een lens die pas start op 3.5 , moet je ook bedenken.
      Op 2.8 heb je een kleine DOF, en met die artiesten die heen-en-weer lopen, de kans dat je ze scherp krijgt wordt enkel maar kleiner als je je f kleiner neemt..... Timing, da's de kunst.
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

      Comment


      • #18
        Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

        Oorspronkelijk geplaatst door Racerke Bekijk bericht

        Volgens mij is wat ik moet hebben 1,4 of 1,8 maar prime moet ik eerst eens mee gespeeld hebben... . Aangezien dat dat niet kan denk ik voor ondertussen één van deze twee te gaan:

        Tamron 17-50/2,8 AF SP XR Di-II LD ASPHERICAL für Nikon
        of
        Sigma 18-50/2,8 AF EX DC IF Macro für Nikon

        Hmmmm maar ik heb wel nog ne verdubbelaar ergens liggen van bij mijn analoge toestellen: past deze tussen één van beide lenzen? Dan heb ik een bereik tot 100 ...
        mmm... zou toch voor de prime gaan hoor, kijk maar eens rond hier op de site, meeste concert foto's zijn met 50mm of 85mm prime getrokken... die andere lenzen, tamron of sigma... die "ken" je toch ook niet?

        en verdubbelaar? vergeet niet dat er misntens 2 stops bijkomen dan...

        je kan natuurlijk ook een goede lens huren!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

          je kan natuurlijk ook een goede lens huren!
          Waar kan je dat dan doen?

          Comment


          • #20
            Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

            Oorspronkelijk geplaatst door Racerke Bekijk bericht
            @Jef: ik kan begrijpen dat Nikon de voorkeur heeft maar dat past als amateurtje écht niet binnen mijn budget.

            Volgens mij is wat ik moet hebben 1,4 of 1,8 maar prime moet ik eerst eens mee gespeeld hebben... . Aangezien dat dat niet kan denk ik voor ondertussen één van deze twee te gaan:

            Tamron 17-50/2,8 AF SP XR Di-II LD ASPHERICAL für Nikon
            of
            Sigma 18-50/2,8 AF EX DC IF Macro für Nikon

            Maar is er écht niemand die ervaring met één van beide (of merken) heeft?


            Ehm dat is net wat ik niet nodig heb, dat kunnen mijn huidige lenzen al: 3,5, ik probeer juist meer licht binnen te krijgen.

            Hmmmm maar ik heb wel nog ne verdubbelaar ergens liggen van bij mijn analoge toestellen: past deze tussen één van beide lenzen? Dan heb ik een bereik tot 100 ...

            Ik zou me nog wat toeleggen op de theorie, ik merk dat kennis hier ontbreekt!
            Als de kennis toeneemt zal ook de informatie die ik U gaf beter doordringen.

            MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #21
              Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

              Ik zou me nog wat toeleggen op de theorie, ik merk dat kennis hier ontbreekt!
              Welke lectuur moet ik nog doornemen volgens u dan?

              Of wringt het doordat ik niet een Nikon objectief wil kopen doordat de prijs voor mij veel te hoog is. Vanaf wanneer ik professioneel bezig ben dan zal ik zo wel met geld smijten om ook goed wat kosten te maken maar nu kan ik dat gewoon niet.

              Dat ik nog niet alles weet van deze zaken, zeker tov mensen die dit gestudeerd hebben begrijp ik. Maar dan graag een handje helpen van wat ik nog moet weten. Daardoor kan ik een betere kijk krijgen op de dingen om bv niet de 17-50 te kopen of whatever... . Dat is, of je het nu gelooft of niet, de reden geweest dat ik hier deze vraagstelling lanceerde.

              Comment


              • #22
                Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                Probeer eens een Nikon 50mm 1.8, waarschijnlijk krijg je die hier wel geleend door iemand, en ook al koop je hem, voor 120euro (of minder tweedehands en dan ook zelfde doorverkoopwaarde) doe je heus geen miskoop. Misschien kom je inderdaad een pak breedhoek tekort, maar het verschil met een sigma/tamron 2.8 is ook wel groot qua lichtsterkte...

                We proberen je hier allemaal te helpen, maar er is maar één iemand die moet kiezen en dat ben jij natuurlijk. Wil je geen miskoop doen, dan moet je iemand in je buurt zoeken van wie je de lens kan lenen/huren! Al doende leert men!

                succes!
                Nikon

                Comment


                • #23
                  Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                  Als er iemand is van wie ik een prime en/of een 2,8 17-50 of 2,8 28-70 kan gebruiken dit weekend stuur me even een pb of een mailtje.
                  Want ik zit niet in een fotoclub ofzo... .

                  Dat is misschien zoiezo beter dan in het wilde weg 400 euro uit te geven. Ik heb het er gerust voor over maar als idd het verschil met Nikkormlenzen zo groot gaat zijn dan is het beter dat ik ietsje langer wacht om het zelf aan te kopen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                    Da's de grootste onzin die ik al op BD heb gelezen.
                    "Of wringt het doordat ik niet een Nikon objectief wil kopen doordat de prijs voor mij veel te hoog is. Vanaf wanneer ik professioneel bezig ben dan zal ik zo wel met geld smijten om ook goed wat kosten te maken maar nu kan ik dat gewoon niet."
                    Bij mij kan je alltijd een Nikon 50mm 1.8 en Sigma 28-70mm 2.8 komen halen.
                    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                      Oorspronkelijk geplaatst door Racerke Bekijk bericht
                      als idd het verschil met Nikkormlenzen zo groot gaat zijn dan is het beter dat ik ietsje langer wacht om het zelf aan te kopen.
                      Staar je niet blind op toplenzen en de daaraan verbonden mythes (en prijzen).
                      Er zijn heel wat fotografen die perfect presenteerbare foto's afleveren zonder peperdure pro-lenzen te gebruiken (>>> genoeg knappe voorbeelden hier op de site).
                      Een goeie fotograaf maakt zelfs knappe foto's met een kitlens, een slechte fotograaf zal het potentieel van een pro-lens niet benutten, en maakt er mogelijk zelfs geen toonbare foto's mee .

                      Met een middenklasse-lens (bv. die 17-50 of 28-75 of budgetvriendelijke primes) kan je nooit een slechte aankoop doen. En koop tweedehands: blijkt daarna dat je toch eerder een 17-50 wil i.p.v. een 28-75, dan heb je bij verkoop (het merendeel van) je centen terug.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                        Ik had ook al wel een vermoeden dat je niet persé een Mercedes moet kopen om snel en goed te zitten. Met een Ford Ka kan je evensnel rijden, minder comfortabel maar als je je eraan kan aanpassen dan lukt dat wel.

                        Maar ik ga nu nog even wachten op de lectuur en info die Digipics357 nog voor mij heeft en dan overgaan kan ik beslissen in eer en geweten

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                          Ik heb tot september al mijn concertfotografie gedaan met de 2 kitlenzen van de D70s (zijnde de 18-70 f/3.5-5.6 en 70-300 f/4-5.6) en een 50mm f/1.8.

                          Ik heb nu ook een Nikon 70-200 f/2.8 AF-S VR en ja die is oneindig veel beter, maar neen het is geen goed idee die nu snel te gaan halen/gebruiken, omdat je het `vak' veel beter leert met minderwaardig materiaal waarbij je constant tegen de grenzen aan loopt.

                          Om een klein voorbeeldje te geven, op de myspace van Admiral Freebee staat momenteel een foto van mij (http://www.myspace.com/admiralfreebee1 ) genomen kort voor ik men 70-200 had. De foto is genomen met een 70-300 lens van 110 euro, op 90mm met een diafragma van f/4.2 en een sluitertijd van (hou je vast) 1/19de (eerlijkheidshalve moet ik wel toegeven dat hij op 100% niet haarscherp is en dat je dat vanaf een 20x30cm print begint te zien, maar kleiner niet).



                          Ik vind de foto van Admiral Freebee eigenlijk zelf absoluut niet mijn beste (of zelfs betere) werk, maar hij toont wel heel duidelijk iets aan: Je kunt met prutsmateriaal goeie (blijkbaar zelfs spectaculair voor de Admiraal die toch regelmatig voor de lens staat) foto's maken. En die sluitertijd van 1/19de leer je niet met een toplens, dat leer je door constant gedwongen te worden om aan absurde sluitertijden te werken. Het resultaat is dat nu ik wel topglas heb ik in extreme situaties als cafétjes vrij makkelijk kan fotograferen, 1/20ste aan 100mm is voor mij peaunuts geworden mits VR zolang de muzikanten niet teveel in het rond lopen. Aan 1/10 haal ik nog regelmatig haarscherpe foto's. Het geheim: Concentratie, je camera keihard vasthouden (tot je het deurtje van de CF kaartjes hoort kraken ;-), een heleboel truukjes met ademhaling,... maar vooral heel heel heeel veel oefening.

                          Een 17-55 f/2.8 heb ik nog steeds niet, hij staat wel op de verlanglijst maar een 12-24, en een 100mm macrolens staan er nog boven.

                          Die 50mm kan ik je wel aanraden, momenteel gebruik ik op optredens eigenlijk bijna enkel nog mijn 50mm f/1.8 en men 70-200mm f/2.8. De resultaten van men 50mm zijn even goed. Als ik groothoek nodig heb gebruik ik een oude 20mm f/2.8 AF (niet D) maar die is niet helemaal scherp op f/2.8.

                          Dus mijn gedacht (en ik doe bijna niets anders dan concertfotografie): Laat die standaardzooms voorlopig nog voor wat ze zijn. Als ze iets voor jou zijn (wat best kan) zul je dat snel genoeg weten. Maar het kan best zijn dat ze een miskoop zijn. De kans dat een 50mm f/1.8 een miskoop is is quasi onbestaande (hij is heel vaak de redding voor concertfotografen en kan wat zelfs de letterlijk 20 keer meer kostende 70-200 soms niet kan, en is daarnaast uiterst veelzijdig, ik gebruik hem ook constant in de studio en de mooiste foto's die er van mijn vriendin en zelfs van mezelf bestaan zijn er allemaal mee genomen, de 50mm f/1.8 is een droom van een portretlens als je de schouders ook nog in beeld wil).

                          De F/1.4 is nog iets beter, maar ik weet niet of hij 3 maal zoveel waard is (mischien wel). Voor mij eigenlijk wel, maar ik hoop dat Nikon een AF-S versie uitbrengt dus wacht ik daarop (als je snel moet zijn scheelt dat toch).

                          Aangezien je overigens met de 50mm f/1.8 nog lang niet aan je budget zit kun je er ook nog een Sigma 30mm f/1.4 bij doen. De combinatie van die twee lenzen is optisch veel beter dan een goedkopere f/2.8 kitlens en dwingt je bovendien te leven binnen de beperkingen van een bepaalde brandpuntsafstand (waardoor je meer oog zult krijgen voor compositie).

                          O ja, om het even nog wat complexer te maken, als je vooral uit bent op portretten van muzikanten kun je mischien beter voor een 85mm f/1.8 gaan. Die past dacht ik ook binnen je budget en daarmee zit je wel veel dichter. Je kunt dan met je huidige kitlens nog altijd globalere beelden fotograferen. Als het licht een beetje goed zit zou je op kortere brandpuntsafstanden niet echt problemen mogen hebben als je hoge iso waarden niet schuwt en een beetje een vaste hand hebt. Mischien kan die zelfs nog in combinatie met een 50mm. Nadeel van deze is wel dat hij op een digitale camera echt wel serieus tele begint te worden en daardoor iets minder veelzijdig is. MM heeft Labadoux in mei gefotografeerd met een 85mm en als je zen resultaten gezien hebt zul je weten dat het aan jouw ligt als je daarmee geen resultaat haalt.

                          Waar ga je precies fotograferen? Zal het professionele belichting zijn? En kun je leven met de ISO1600 output van je camera?
                          Last edited by jantjen; 25 juni 2007, 21:05. Reden: edit: url foto klopte niet

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welke lens kopen? -- zoek lichtsterke lens --

                            racerke, je mag altijs eens vrijblijven mijn tamron 28-75 2.8 lens komen testen
                            en mijn nikon 50mm 1.8

                            Comment

                            Working...
                            X