Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

    Heb je toevallig een UV filter erop staan?
    Toen ik mijn 70-200 IS ging halen was hij ragscherp in de winkel bij het testen.
    Thuis kreeg ik er geen enkel scherpe foto uit, zelfst met op sluiter 2000.Steeds was het precies of je dubbel beeld of bewegingscherpte had.
    Toen ik teste zonder de UV filter deed hij het weer perfect.
    Het lag dus gewoon aan een slecht geslepen filter.

    Mvg
    Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

    Comment


    • #17
      Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door Palyaço Bekijk bericht
      Of kan iemand me zeggen hoe dit eenvoudiger en sneller kan?
      Palyaço, ik ben van Ninove, niet zo ver van Aalst dus. Als je zin hebt mag je eens langskomen met je lenske. Ik heb ook een 30D, dan kunnen we eens zien hoe je objectief zich op mijn body gedraagt. Ik hoor het wel via pm.

      Comment


      • #18
        Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

        GLEEKE

        WAT EEN SUPERGENIALE SUGGESTIE VAN JOU!
        Zonder die stomme uv filter bekom ik razendscherpe foto's!

        Jij hebt zopas iemand superblij gemaakt!!!!!!!!!!!!!!!
        Hoe dom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!
        Ik sta er van verstomd dat een gewone uv-filter (ter bescherming van mijn objectief) zo een invloed kan hebben.
        Aan allen bedankt voor de suggesties en GLEEKE nattuurlijk in het bijzonder!!!
        Probleem is opgelost! JIPIEEEEEEEEEEEEEEEEEE
        Ik zal er proberen voor te zorgen dat ik de twee verschillende foto's hierbij krijg. Dan kunnen jullie zelf oordelen.

        Comment


        • #19
          Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door andyvde Bekijk bericht
          De backfocus wordt bepaald door de afstand tussen je laatste lens en de ccd. Als je helemaal inzoomt en scherpstelt en je zoomt dan weer uit dan blijft je onderwerp scherp. Als deze niet meer scherp is betekend dat, dat je backfocus (die afstand dus) niet juist is. Dit is echter belangrijk bij videolenzen. Als je in AF staat kijkt je toestel elke keer de focus na op basis van verschilsignalen tussen pixels die je ccd doorstuurd.
          Een backfocus is normaal enkel van belang als je tijdens het filmen in of uitzoomt.

          Om je backfocus na te kijken kan je zo'n testkaart afdrukken, maar elk scherp contrast is ook goed. Bv een wit blad met zwarte tekst. Ook is het belangrijk dat je dit test bij volopen diafragma.
          Zet je lens op MF. Zoom in. Stel scherp. Trek een foto. Zoom uit zonder aan je focusring te komen. Trek een foto en vergelijk deze twee. Wanneer foto2 onscherp is, is je backfocus fout.
          Andy,

          Wanneer hier op 't forum over back- en frontfocus gesproken wordt, dan gaat het over de afwijking tussen wat het AF systeem aan de lens doorgeeft, en waar de lens dan de focus plaatst. Dat kan al eens verschillen door de mechanische afwijking van de mount van de lens versus de mount van het toestel. Maar voor lenzen vanaf F/4 is dit niet echt van belang meer omdat de DOF groot genoeg is om dat op te vangen. Bij heel snelle objectieven (F/2.8 en groter) kan dat wel eens een probleem zijn. Normaal kan een repair center je lenzen aan je toestel matchen en een correctie in de software steken. Bij de Canon 1D MkIII kan dat trouwens via de custom functions.

          Maar je uitleg over backfocus met video was wel interessant.

          (disclaimer: andy is mijn broer)
          pixelpusher

          Comment


          • #20
            Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

            Nou willen we natuurlijk wel graag weten welk mer/type die UV filter is die alles voor jou verpestte!
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #21
              Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Nou willen we natuurlijk wel graag weten welk mer/type die UV filter is die alles voor jou verpestte!
              Dat wilde ik dus ook wel even weten.
              ______
              www.vue.photo

              Comment


              • #22
                Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                Post misschien ook eens een foto genomen met de filter en eentje zonder de filter, dan kunnen we het verschil zien. Dan kan ik en andere geinteresseerden het resultaat ook eens vergelijken met eigen foto's (ook met de 70-300IS).
                Mvg, Fre

                Comment


                • #23
                  Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                  Palyaço heeft mij de full resolution foto's gestuurd met de vraag ze hier te posten. Dit zijn de foto's, en daaronder de link naar de full resolution versies. Raden maar!


                  http://www.pbase.com/simplephotography/image/81299188/



                  http://www.pbase.com/simplephotography/image/81299564
                  ______
                  www.vue.photo

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                    Wow das inderdaad een wereld van verschil!
                    Welke UV filter gebruikte je? Ik heb het gisteren ook eens getest bij mijn lens met B&W UV MRC filter, maar niet echt een verschil te zien...
                    Mvg, Fre

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                      De UV filter die ik gebruikte is er ene van "Sakar International Inc." Er staat duidelijk op dat hij kan gebruikt worden voor "digital camera/video UV Filter". Er staat zelfs nog op "Professional High Quality Filters". Ik heb deze tesamen met mijn objectief gekocht bij Grobet in Antwerpen. En ik vroeg er direct een UV filter bij om mijn objectief te beschermen, en deze hebben ze mij gegeven.
                      Ik heb er nooit aan gedacht dat dit te wijten zou kunnen zijn aan deze filter. Deze onscherpte kwam vooral tot uiting naarmate ik meer inzoomde. Ik dacht werkelijk dat het aan de kwaliteit van het objectief lag...
                      Zo zie je maar! De foto's die ik er deze week al mee getrokken heb; daar ben ik uiterst tevreden over!

                      Simplephotography, bedankt om deze foto's on-line te zetten!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                        Mijn filter was een cokin UV Filter,

                        mvg
                        Canon EOS 400D -Grip - Sigma 10-20mm, Canon 70-200mm L F4 IS, Sigma 150mm f2.8 1:1 Macro, Tamron 18-250mm, kenko 1.4x DG, Tokina 80-400mm, speedlight 430EX

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Palyaço Bekijk bericht
                          De UV filter die ik gebruikte is er ene van "Sakar International Inc." Er staat duidelijk op dat hij kan gebruikt worden voor "digital camera/video UV Filter". Er staat zelfs nog op "Professional High Quality Filters". Ik heb deze tesamen met mijn objectief gekocht bij Grobet in Antwerpen. En ik vroeg er direct een UV filter bij om mijn objectief te beschermen, en deze hebben ze mij gegeven.
                          Ik heb er nooit aan gedacht dat dit te wijten zou kunnen zijn aan deze filter. Deze onscherpte kwam vooral tot uiting naarmate ik meer inzoomde. Ik dacht werkelijk dat het aan de kwaliteit van het objectief lag...
                          Zo zie je maar! De foto's die ik er deze week al mee getrokken heb; daar ben ik uiterst tevreden over!

                          Simplephotography, bedankt om deze foto's on-line te zetten!
                          Graag gedaan. Ik zal ze omwille van de leesbaarheid van 't forum laten staan tot deze topic uitdooft, dan doe 'k ze weg, met jouw goedvinden natuurlijk.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon EF 70-300 IS USM: onscherpe foto's

                            tijd voor een goeie b+w filter dus
                            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                            Comment

                            Working...
                            X