Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-Snelheid

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: AF-Snelheid

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Vroeger heb ik hier op dit forum ooit geklaagd over de autofocus van Canon.Ik werkte toen nog analoog met een EOS IN.Het onderwerp van toen waren motoraces in Oostende,waar ik weinig scherp kreeg.Toeval wilt nu dat ik vandaag terug de races gaan fotograferen ben met m'n MK IIn en een 70-200,2.8.(Zelfde lens als toen).Op het rechte stuk halen deze motoren 250 tot 270 per uur.Geen probleem voor de autofocus schuin op de kop van de motoren.Hoek ongeveer 30 graden met het verlengde van de baan.sluiter
    1/8000,diafragma 4,iso 400.Geeft wel geen mooie plaatjes,maar ik wou mijn toestel even testen.Je kunt je beter opstellen bij het bochtenwerk etc.
    Dus autofocus en snel bewegende onderwerpen,het kan.
    Maar nu ben je wel appelen met peren aan't vergelijken he ...
    een instap dsrl van sony (α100) met het parade paardje van canon (MK IIn)

met een golfje zal je ook minder snel de ring rondgeraken dan met een porsche !
    As I look back over my life I am struck by postcards ... ruined snap shots ... faded posters of a time, I can't recall. James Douglas Morrison
    like.no.other

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Grf Bekijk bericht
      Maar nu ben je wel appelen met peren aan't vergelijken he ...
      een instap dsrl van sony (α100) met het parade paardje van canon (MK IIn)

met een golfje zal je ook minder snel de ring rondgeraken dan met een porsche !
      Leon heeft gewoon gevraagd wat mogelijk was zonder een budget te vernoemen...

Alweer die vergelijking met auto's

MVG,

Comment

Je probleem ligt vrees ik gewoon in een te trage combinatie van camera en lens. Als je zo een G lens op je camera zet zal het heel wat beter lukken denk ik.

Want zo een fietser fotograferen dat zou toch moeten lukken. Auto's tracken gaat met een snelle combinatie eigenlijk zonder noemenswaardige problemen en fietsers zelfs in een bergaf zijn meestal nog een stuk trager.

Comment

Kijken of ik kort kan antwoorden
          Ik heb div keren wat moters geknipt, met een snelheid die zeker 100 km/uur of meer was, en tegemoet komend naar mij,en dit was totaal geen probleem

Ps heb wel leuk spul om te fotograferen
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door aqw0 Bekijk bericht
            Stel je lens dus maar in op manueel, diafragma op 22 of meer en focus al maar voor.
            En bij overtrokken weer doe je de ISO maar omhoog en eventuele ruis werk je later dan maar weg via PC.
            Oorspronkelijk geplaatst door aqw0 Bekijk bericht
            Dus... groter diafragma, snellere sluiter,hoger ISO, pre-focus, burst-mode of achteraan op 'n moto kruipen.
            Ik vraag me sterk af of leonbidon hier veel wijzer van gaat worden, je zegt elke keer totaal iets anders

@ kristofpattyn: ik wil wel eens een voorbeeldje zien overdag genomen op een afstand van 30m op f4 of f2.8, met en zonder flits!?

Comment

Zoals ik al zei: heel leerrijk. Wat voor mij ook de reden is om zulke rare vragen te stellen .

Wat ik tot nu toe geleerd heb: Ik gebruik een HS APO "G" f/2.8 lens en toch lukte het niet. Toch niet op die manier. Voor alle duidelijkheid, ik heb die namiddag WEL veel mooie foto's genomen die goed gefocust waren. Maar die waren dan wel zijdelings met AF genomen (gepant?, gepanned?, al pannende? panningsgewijs? soit, je weet wel, "meegetrokken" dus) of manueel gefocust of met vastgehouden vooringestelde focus.

Mijn conclusie is dat het niet aan de lens ligt maar dat het AF-systeem van de Sony waarschijnlijk tekort schiet.
              Het instapmodel van Sony is inderdaad niet te vergelijken met het topmodel van Canon.

Wat ik nog geleerd heb: Flitsen tot 30 meter. Ik heb het opgezocht en tot mijn grote verbazing kan het dus Maar dan wel bij een hogere ISO waarde, bij ISO 100 en F/2.8 haal je echter nog wel een respectabele 20 meter. Dit volgens de formule: afstand in meters x Werkdiafragma = Richtgetal (bij ISO 100). En aangezien het richtgetal van een 580-flitser '58' is dan kom je inderdaad aan die 20 meter. Indrukwekkend.

Verder nog geleerd: "Predictive" of "Anticiperende" focus. Had ik nog nooit van gehoord en voor mij klinkt het ook als pure science-fiction. Wat me dus zeer benieuwd maakt naar welke top-camera's hiermee zijn uitgerust. Ik vermoed: niet veel. Tevens stel ik mij hierbij de vraag waarom dit systeem nodig is als volgens de meesten zelfs aanstormende race-wagens met gewone AF kunnen genomen worden. Klinkt als dubbelop (onnodige overkill) Of het zou moeten zijn dat het enkel lukt met die predictive focus.

Domme vragen bestaan niet. Sommige antwoorden hier hebben dat wel bewezen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door leonbidon Bekijk bericht
                "Predictive" of "Anticiperende" focus.
                Als ik me niet vergis, was dit ook al aanwezig in analoge Minolta's (o.a. 7000i, 500si, 700si en 7). Wel is het zo dat Minolta bij de overstap naar digitaal een stukje van zijn AF-snelheid verloren lijkt te zijn. Met de onderweg zijnde nieuwe bodies wordt dit hopelijk rechtgezet ...
                Last edited by K-2; 4 juni 2007, 19:48.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bij Canon heb je ook goede lenzen nodig als je sportfoto's wil maken. Ik heb een Tamron 28-75 f2,8 XR DI gehad, en die was niet in staat om degelijk te werken met de Servo-AF van de 20D. Op een voertuig dat aan zo'n 20km/h naderde, werd met schokjes scherpgesteld, op die manier kan je soms wel eens één scherpe foto maken, maar meer ook niet.

Met de 17-55 2,8 IS en de 24-105 f4 L gaat dat wel perfect (ook tegen heel wat hogere snelheden), de 70-200 f2,8 L IS en de 100-400L hebben er ook helemaal geen problemen mee om de actie te blijven volgen.

Voor panning-foto's is de AF-snelheid wat minder belangrijk, dat ging zelfs redelijk met de Canon 75-300.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Als ik me niet vergis, was dit ook al aanwezig in analoge Minolta's (o.a. 7000i, 500si, 700si en 7). Wel is het zo dat Minolta bij de overstap naar digitaal een stukje van zijn AF-snelheid verloren lijkt te zijn. Met de onderweg zijnde nieuwe bodies wordt dit hopelijk rechtgezet ...
                    Dat en iets betere prestaties op hogere ISO's en...knopjes zoals op de D7 en...een 1,3 cropfactor zou ook leuk zijn.
                    We blijven dromen .

In feite is mijn vraag bovenal theoretisch want zoals ik al zei: Mijn camera had serieuze problemen met de ontspanknop waardoor hij ook heel slecht focuste. Voor dit probleem is mijn camera trouwens momenteel in reparatie.

Volgend weekend is er echter opnieuw een triatlon in Brugge waar ik nogmaals wat testjes ga doen (met een goedwerkend vervangtoestel ditmaal).

Comment

Dat en iets betere prestaties op hogere ISO's en...knopjes zoals op de D7 en...een 1,3 cropfactor zou ook leuk zijn.
                      We blijven dromen .
                      Voor mij is het bedieningsgemak van de 7D als extra ook welkom op een "a10"-model.
                      AF-snelheid mis ik tot nu toe niet (- ik doe bv. ook niet aan sportfotografie -), maar voor anderen zal dit wel anders liggen.
                      En hoge ISO... voor mij is de a100 op dat vlak ook OK. Sony heeft gekozen voor zoveel mogelijk detailweergave ten koste van wat meer ruis. Wil ik bv. minder ruis, dan werk ik die op de pc wel weg, maar ik heb ook zelden >400 iso nodig dus de pc komt er nauwelijks aan te pas. Mijn 7D heeft ruisarme hoge iso (gebruik ik trouwens ook zelden op iso 800 of meer), maar levert ook minder beelddetail.
                      Voor mij wel liever geen 1.3-crop... Vind ik eigenlijk maar een raar formaat. FF in het topmodel en de rest gewoon 1.5x, dat zou voor mij het beste zijn.

Maar soit, dit hoort allemaal in een ander topic thuis hé.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Zoals ik al zei: heel leerrijk. Wat voor mij ook de reden is om zulke rare vragen te stellen .

Wat ik tot nu toe geleerd heb: Ik gebruik een HS APO "G" f/2.8 lens en toch lukte het niet. Toch niet op die manier. Voor alle duidelijkheid, ik heb die namiddag WEL veel mooie foto's genomen die goed gefocust waren. Maar die waren dan wel zijdelings met AF genomen (gepant?, gepanned?, al pannende? panningsgewijs? soit, je weet wel, "meegetrokken" dus) of manueel gefocust of met vastgehouden vooringestelde focus.

Mijn conclusie is dat het niet aan de lens ligt maar dat het AF-systeem van de Sony waarschijnlijk tekort schiet.
                        Het instapmodel van Sony is inderdaad niet te vergelijken met het topmodel van Canon.

Wat ik nog geleerd heb: Flitsen tot 30 meter. Ik heb het opgezocht en tot mijn grote verbazing kan het dus Maar dan wel bij een hogere ISO waarde, bij ISO 100 en F/2.8 haal je echter nog wel een respectabele 20 meter. Dit volgens de formule: afstand in meters x Werkdiafragma = Richtgetal (bij ISO 100). En aangezien het richtgetal van een 580-flitser '58' is dan kom je inderdaad aan die 20 meter. Indrukwekkend.

Verder nog geleerd: "Predictive" of "Anticiperende" focus. Had ik nog nooit van gehoord en voor mij klinkt het ook als pure science-fiction. Wat me dus zeer benieuwd maakt naar welke top-camera's hiermee zijn uitgerust. Ik vermoed: niet veel. Tevens stel ik mij hierbij de vraag waarom dit systeem nodig is als volgens de meesten zelfs aanstormende race-wagens met gewone AF kunnen genomen worden. Klinkt als dubbelop (onnodige overkill) Of het zou moeten zijn dat het enkel lukt met die predictive focus.

Domme vragen bestaan niet. Sommige antwoorden hier hebben dat wel bewezen
                        Aan je lens zal het niet liggen...

Ik heb al verschillende vergelijkingen van AF systemen gezien en daar is toch wel een defting verschil met de "duurdere" modellen. Zoals reeds aangegeven heeft de -beperkte- shutterlag ook een effect op het focussen, vermits er toch wat afstand afgelegd wordt ondertussen.

Flitsen kan nog verder dan 30 meter : better beamer (wel zelf geen ervaring mee), of met gebruik van één of meerdere slave flitsen. Professionele radio-triggers gaan zelfs tot enkele honderden meters (pocket wizard). Uiteraard moeilijker als er veel volk staat.
                        Als fill-flash zal je flash ook verder gaan dan als ze het merendeel van het licht moet leveren.

mvg

Alain

Comment

Met een 300mm F4 gaat het ook perfect hier. Wel is waar op een 1D.

Comment

Working...
                          X