Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

    Heeeeel waardevolle info!

    merci.
    Kurt
    Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

    Comment


    • #17
      Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

      ja alvast merci voor de reacties

      Ik vind de tamron prijs kwaliteit zeer goed en is mijn eerste 2.8 lens
      de canon f4L 70-200 is een prachtige lens in mijn ogen en ik ga er nog veel plezier aan beleven

      die sport stand ga ik eens proberen in de week en de rest ook

      merci alvast.
      Last edited by TH1; 28 mei 2007, 22:57.
      canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

      Comment


      • #18
        Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

        nog een kleine reactie :

        met de tamron heb ik op 70mm en 2.8 een glassherpe foto op 1 plaats maar direct erond vervaagd alles
        vanaf f4.0 is alles vrij ok object tov achtergrond
        dus ik denk die F2.8 is enkel bij donkere dagen en binnen ?

        de miserie is wel eenmaals geproefd van deze lichtsterke lenzen aaaarg
        waarom moeten ze zoveel geld kosten verdomme
        canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

        Comment


        • #19
          Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

          Uit deze 2 posts krijg ik het idee dat je weinig van mijn verhaal hebt begrepen.
          D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

          Comment


          • #20
            Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

            ik begrijp het heel goed maar ik bedoel dat men met deze lenzen een voorwerp nog veeeel meer kan doen aftekenen dan gewonen lenzen precies

            ik heb alles getest en zal nu gewoon moeten blijven oefenen en vergelijken
            canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

            Comment


            • #21
              Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

              hoi th1,

              ik denk dat je niet begrijpt wat fantastisch schreef... Bij f 2.8 kun je geen grote scherptediepte hebben, daarom precies neem je een foto bij een dergelijk diafragmagetal, om een kleine DOF (depth of field, scherptediepteveld) te hebben (of omdat er weinig licht is, natuurlijk. Die DOF is de zone die scherp is rond het punt waarop je scherpstelde. Stel bv. dat je scherpstelt op een mens op 2 meter afstand op zijn/haar ogen. Bij een f2.8 kan het zijn dat zijn/haar arm niet meer scherp is, maar het gezicht wel. Bij een diafragma f8 of f11 of zoiets (en bijpassende sluitersnelheid) zal die arm wel scherp zijn.

              Hier vind je een uitleg met foto's erbij...

              Weet je, een fijne test: Zet 5 bierflesjes op een rij op je tafel (verspreid over pakweg 2 meter lengte). Zet je schuin ten opzichte van die flesjes en stel altijd scherp op het middenste flesje, zodanig dat je alle flesjes na elkaar ziet. Neem dan foto's bij f2.8, f5.6, f8 enzoverder. Vergelijk dan het aantal scherpe flesjes. Bij f2.8 zal alleen het etiket scherp zijn van het middenste flesje waarop je scherpstelde, en bij hoger diafragmagetal zul je steeds meer scherpe etiketten hebben, omdat je scherptediepte groter wordt.

              Ik snap niet dat je voor portretten een hoger diafragmagetal zou moeten nemen. Het fijne aan f1.8 of f2.8 is precies dat je de persoon in de spotlight zet, en die vervelende struik erachter onscherp blijft. Zo houd je de aandacht waar je wil, bij die persoon.

              Qua nuttige tip aan TH1: zet je camera op manuele stand, je zult enorm veel prutsen in de eerste dagen, maar je zult al heel snel begrijpen waarom je de ene keer kiest voor dit of dat diafragmagetal, of voor die sluitersnelheid... Je kunt dan ook eens vergelijken met dezelfde foto die je neemt met de automatische stand, en je zult al heel snel begrijpen dat in de manuele stand "jouw smaak" meer naar voor komt en dat de automatische stand gewoon foto's van dertien in een dozijn oplevert. Veel plezier ermee!
              canon EOS 400D, 17-55mm f3.5-5.6, EF 50mm f1.8, Sigma 28-105mm f2.8-4 site

              Comment


              • #22
                Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                dat bedoel ik nou juist allemaal , maar jij krijgt het verwoord
                ik heb veel geoefend op vaste onderwerpen en op 2.8 is een heel heel klein gedeelte maar scherp en naar F3,2 F4 .... telkens meer en meer scherper naar achtergrond toe ,door deze reeksen te bezien snapte ik het wel maar telkens verkeerd verwoord
                de kitlenzen zijn veel sneller door diafragma (start opF 3.5 ) scherper over een groter gebied op de foto
                met mijn 50 500 bigma is dit nog toffer nl
                maar ik bedoel met scherpte gewoon op 2.8 is een gezicht closup zoveel scherper op het focus punt dan een kitlens

                hopelijk heb ik het nu goed beschreven maar ik snap nu de handel wel
                canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

                Comment


                • #23
                  Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                  De hoeveelheid detail (= hetgeen je "scherpte" noemt) die je hebt op het focuspunt hebt is niet altijd hoger op een lichtsterk objectief dan op een minder lichtsterk objectief. De hoeveelheid detail die je ziet is evenredig aan de resolutie die een objectief kan weergeven.

                  Heb even de border-resolutie (in LW/PH) opgezocht van een 4-tal objectieven op (ongeveer) 35mm bij f/5,6:
                  Zoals je ziet doet de kit-lens het beduidend minder goed dan de overige in dit rijtje. Bovendien kan je zien dat de Canon EF 17-40mm f/4 USM L het ongeveer even goed doet dan de lichtsterkere Canon EF 20-35mm f/2.8L: beiden geven dus ongeveer even veel detail weer.

                  De resolutie hangt af van de kwaliteit van het glas: hoe kleiner de toleranties voor imperfecties, hoe beter het glas en hoe beter de resolutie.

                  Lichtsterkere objectieven zijn duurder omdat het oppervlakte van het glas groter moet zijn dan bij een minder lichtsterker objectief (alleen zo vang je namelijk meer licht op): het is makkelijker&goedkoper om 105cm² kwalitief glas te produceren (zoals op de Canon kit-lens) dan 140cm² lenzen te produceren (zoals in de Tamron 17-50). Merk op dat ik het hier enkel heb over de lichtsterkte-prijs verhouding; de kwaliteit staat daar nog los van!!
                  1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

                  Comment


                  • #24
                    Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                    mercie voor alle uitleg gasten
                    canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

                    Comment


                    • #25
                      Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                      Sjapoo voor al die mensen die hier cursussen "fotografie" geven, en al hun tijd en typ-werk steken in antwoorden op vragen van "beginners" !!

                      toch een kleine bedenking ...
                      zouden sommige beginners niet eens een simpel (mag oud zijn) fotoboek vastpakken en daar de basisbeginselen van de fotografie opdoen ? Mijn indruk is dat vele antwoorden al dikwijls geschreven zijn, zodat BD-ers ze hier niet wekelijks moeten herhalen ...

                      Met ALLE respect voor "beginners" en "commentators" op BD !!!!!
                      Versta me niet verkeerd !!
                      Nikon D80 + MBD80 + met twee zoomlenzen
                      http://www.flickr.com/photos/bellybouncer/

                      Comment


                      • #26
                        Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                        @ bellybouncer

                        Dat roep ik ook regelmatig.
                        Deze vraagsteller heeft zich weliswaar niet te zeer verdiept in theorie maar neemt wel de moeite om de vraag vrij exact te formuleren. Logisch dus dat velen graag antwoorden, want ik heb het hier al vaker meegemaakt dat mensen nog niet eens kijken wat er op hun lens staat en dan al gaan roepen. Als ik dan een soortgelijk antwoord als het jouwe geef word ik ook nog uitgemaakt voor onnodig humeurig en zo

                        @ TS
                        Veel toestellen hebben programmastanden om het fotograferen z.g. makkelijker te maken, maar het begrip van waar je mee bezig bent wordt daar natuurlijk zelden door versterkt.

                        Persoonlijk gebruik ik 99% van de situaties de A (diafagma-voorkeuze) omdat de scherptediepte toch de meeste invloed heeft op je resultaat; daarnaast moet je qua sluitertijd binnen het aanvaardbare blijven i.v.m. beweging van het onderwerp en natuurlijk de eigen hand/lens/camera/standpunt combinatie.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #27
                          Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                          ik bedoel maar de nieuwe generaties cameras is gemaakt voor jan en alleman
                          alles automatish en een beetje lezen in het boekske
                          99% van de functies blijven onbenut
                          ik begreep alle standaard termen vrij goed en mijn vriendin is bijberoep fotograaf maar die legt da uit alsof het niks is en tgaat dan ook nie in men kopke
                          nu heb ik iets lichtsterker lenzen aangeschaft en wou ik jullie mening om er alles uit te halen ipv automatisch en btw op een forum iets formuleren is niet simplel
                          canon 350D-400D/sigma 50-500EX-DG/canon 18-55/55-200 kitlenzen/ canon F4L 70-200 /tamron 18-35 3.5-4.5 wideangle /tamron 28-75 DI II F2.8/ canon 50mm 1.8/canon EX 430 II /

                          Comment


                          • #28
                            Re: hoe lichtsterke lenzen juist gebruiken??

                            Ik lees eigenlijk bijna nooit oude topics tenzij ik iets opzoek.

                            Dus ik zeg blijven posten die vragen en die antwoorden. Al staat het er al eens. Anders mogen er bijna geen nieuwe topics meer worden gestart want we hebben het er ongetwijfeld al eens over gehad.
                            Last edited by FotoDirk; 31 mei 2007, 18:51.
                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment

                            Working...
                            X