Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lenzen?

Met mijn simpel ringetje doet de camera dat ook, het bolletje van correcte focus is dan ook in het display aanwezig...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
      Zeker als je weet dat M42 een uitvinding van Pentax zelf is!
      Ik meen te weten dat M42 (in feite M42 x 1) in 1949 voor het eerst toegepast werd door Contax en Pentacon (allebei Zeiss, Jena) en daarna ook door Praktica (fusie van diverse Oostduitse fabrikanten w.o. Pentacon). M42 was niet gepatenteerd, en werd overgenomen door een aantal Japanse merken, en werd ook bekend onder de benaming "Praktica-draad".
      De Asahiflexen (1952 tot 1957, geen pentaprisma) daarentegen gebruikten M37 mount. De Asahi Pentax was de eerste Asahi met Prakticadraad of M42. Hij werd geintroduceerd in 1957 en had een pentaprisma, vandaar de naam. Maar M42 is zeker geen uitvinding van Asahi (of Pentax) !
      De M42 wordt ook wel Pentaxdraad genoemd, maar dat is dus in feite te veel eer.
      Last edited by pol parasol; 24 mei 2007, 14:45. Reden: typfoutje; laatste zin toegevoegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mattie Bekijk bericht
        Met mijn simpel ringetje doet de camera dat ook, het bolletje van correcte focus is dan ook in het display aanwezig...
        Ja, maar jij hebt waarschijnlijk geen Canon
        Bij Canon hebben ze ervoor gekozen om AF confirmatie uit te schakelen als de camera geen EF lens detecteert
        Vandaar dat je dus een adapter met electronica nodig het op een Canon, als je die confirmatie wil.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Ik meen te weten dat M42 (in feite M42 x 1) in 1949 voor het eerst toegepast werd door Contax en Pentacon (allebei Zeiss, Jena) en daarna ook door Praktica (fusie van diverse Oostduitse fabrikanten w.o. Pentacon). M42 was niet gepatenteerd, en werd overgenomen door een aantal Japanse merken, en werd ook bekend onder de benaming "Praktica-draad".
          De Asahiflexen (1952 tot 1957, geen pentaprisma) daarentegen gebruikten M37 mount. De Asahi Pentax was de eerste Asahi met Prakticadraad of M42. Hij werd geintroduceerd in 1957 en had een pentaprisma, vandaar de naam. Maar M42 is zeker geen uitvinding van Asahi (of Pentax) !
          De M42 wordt ook wel Pentaxdraad genoemd, maar dat is dus in feite te veel eer.
          Je hebt gelijk. Ik herinnerde het me verkeerd. Excuses!

Wim

PS: als je het lijstje firsts in de SLR wereld bekijkt: Single-lens reflex camera - SLR chronology (onderaan), dat begrijp je dat het moeilijk alles juist onthouden is...
          Last edited by ishpuini; 24 mei 2007, 14:56.
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
          X