Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon lenzen ipv sigma 18-200 mm OS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon lenzen ipv sigma 18-200 mm OS

    Zijn geen prijzen van in België.

    Een vriend van mij gaat deze maand naar Hongkong. Aangezien de lenzen een wereldwijde garantie hebben, besloot ik maar om ze daar te laten kopen.

    De 17-55 => kan er iemand mij vertellen wat dit zou geven in optische zoom? die mm zeggen voorlopig niet veel . Dus X3 - X4 ...

    alvast bedankt!
    Canon 400D - Canon F2.8 17-55mm
    Herdenk de momenten, vergeet ze nooit

    Comment


    • #17
      Re: Canon lenzen ipv sigma 18-200 mm OS

      Oorspronkelijk geplaatst door soulplayer Bekijk bericht
      Zijn geen prijzen van in België.

      Een vriend van mij gaat deze maand naar Hongkong. Aangezien de lenzen een wereldwijde garantie hebben, besloot ik maar om ze daar te laten kopen.

      De 17-55 => kan er iemand mij vertellen wat dit zou geven in optische zoom? die mm zeggen voorlopig niet veel . Dus X3 - X4 ...

      alvast bedankt!
      55/17=3.2x zoom

      ik stem ook voor de 17-55, tenzij je echt de robuuste bouw vd 24-105 nodig hebt (tussen al de feestende mensen ben ik blij dat ik die 24-70 tank heb...)
      Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

      Comment


      • #18
        Re: Canon lenzen ipv sigma 18-200 mm OS

        Oorspronkelijk geplaatst door soulplayer Bekijk bericht
        De 17-55 => kan er iemand mij vertellen wat dit zou geven in optische zoom? die mm zeggen voorlopig niet veel . Dus X3 - X4 ...
        De zoomfactor zegt weinig over een lens afgezien van het feit dat objectieven met meer dan 3-5x zoom doorgaans moeten onderdoen in kwaliteit aan objectieven met een kleinere zoomfactor, net zoals objectieven met een kleine zoomfactor op hun beurt meestal weer onderdoen voor primes (objectieven zonder zoom). Ik zeg doorgaans en meestal omdat er natuurlijk uitzonderingen bestaan door verschillen in bouwkwaliteit en de kwaliteit van het glas.

        Sommige mensen schijnen in de veronderstelling te verkeren dat een hogere zoomfactor de beelden "dichterbij" haalt. Dat is echter onzin. Het is net het getal in millimeters (in combinatie met de cropfactor van de camera) die je iets kan vertellen over dichtbij of veraf een object er op foto zal uitzien.

        Stel dat je een vogeltje zo dichtbij als mogelijk wilt halen en je hebt een 18-200 mm met een indrukwekkende 11x zoom (200/18 =~ 11) en een 100-400 mm met slechts 4x zoom (400/100 = 4), dan zal ondanks de lage zoomfactor het 100-400 mm objectief op 400 mm de vogel aanzienlijk dichterbij brengen dan de 18-200 mm op zijn grootste telebereik - 200 mm. Heb je dan nog een 50-500 mm met 10x zoom (500/50 = 10), dan zal deze op 500 mm het vogeltje nog wat dichterbij brengen dan de 100-400 mm kan. Anders bekeken, neem die 100-400 mm met 4x zoom en zet deze naast een 24-105 mm met 4.5x zoom (105/24 =~ 4.5). Nagenoeg dezelfde zoomfactor dus, maar tocjh hebben deze objectieven slechts 5 mm overlap in hun bereik - negeerbaar weinig. Dus je zou kunnen stellen dat je met het 24-105 mm objectief vanop dezelfde plaats een object op geen enkel zoombereik even dichtbij kunt laten komen als de 100-400mm in zijn zoombereik (op die schamele negeerbare 5 mm na).

        Zoals je ziet heeft zoomfactor dus absoluut geen zinvolle betekenis naar de grootte van een object op de foto. Het geeft enkel de verhouding tussen tussen verste brandpuntsafstand en de kortste van het objectief...

        Wel van belang is te weten dat de millimeters op een objectief niet op een lineaire schaal staan. Waar in het groothoekbereik het verschil tussen bijvoorbeeld 10 mm en 24 mm haast een compleet andere foto is, gaan die 14 mm verschil in het telebereik nauwelijks zichtbaar zijn.

        Eerder in dit bericht haalde ik al even de cropfactor aan. Ook die is van belang. Alle camera's met een sensor even groot als een 35 mm frame hebben cropfactor 1 (full frame). Camera's met kleinere sensoren (de meesten dus) krijgen een groter getal dat de verhouding ten opzichte van dat 35 mm frame uitdrukt. Je moet de brandpuntsafstanden van je objectief vermendigvuldigen met die cropfactor. Neem bijvoorbeeld de Canon EOS 400D. Deze camera heeft een cropfactor van 1.6. Dat betekent dat het eerder aangehaalde 100-400 mm objectief eigenlijk een 160-640 mm objectief lijkt te zijn. Wel degelijk "lijkt" want aan het objectief is niets veranderd. Het is de kleinere sensor die de lens zo doet lijken. Wanneer je vanop dezelfde plaats een vogeltje trekt met de 100-400 mm op 400 mm brandpuntsafstand met een EOS 400D (cropfactor 1.6) en een EOS 5D (cropfactor 1) zal de 400D het vogeltje het dichtste bij doen komen op de foto. Voor vogel/wildfotografen zijn camera's met cropfactor dus eigenlijk wel leuk: De lens wordt gratis een langere lens waarmee ze verre objecten dichterbij kunnen halen... In het groothoekbereik is het verhaal omgekeerd. Hier zijn de full frame camera's in het "voordeel". Een 10 mm objectief is echt 10 mm wat spectaculaire wide shots oplevert. Op een 1.6 cropcamera is dat 10 mm objectief echter schijnbaar slechts 16 mm wat in het groothoekbereik een wereld van verschil is...

        Comment


        • #19
          Re: Canon lenzen ipv sigma 18-200 mm OS

          Een hele mooie post die toch wel klaarheid brengt. Ik ga dus idd kiezen voor die 17-55 mm en dan volgend jaar een extra lens kopen voor verder te kunnen gaan.

          Allemaal bedankt
          Canon 400D - Canon F2.8 17-55mm
          Herdenk de momenten, vergeet ze nooit

          Comment


          • #20
            Re: Canon lenzen ipv sigma 18-200 mm OS

            Hier zie je goed wat die millimeters betekenen: http://www.tamron.com/lenses/learnin...comparison.php

            Comment


            • #21
              Re: Canon lenzen ipv sigma 18-200 mm OS

              Dit is ook héél handig
              Canon 400D - Canon F2.8 17-55mm
              Herdenk de momenten, vergeet ze nooit

              Comment

              Working...
              X