Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zeiss biogon, distagon, planar, ZM

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
    Bedankt DPaul.

Ik denk om op termijn de Zeiss Distagon T* 25mm f/2.8 op de 5D te zetten (landschappen is mijn favoriete ding).
    Deze bestaat nu als in ZF mount maar op een crop camera kan ik daar niet veel mee doen (ik wil een breedhoek).
    Da's één van de redenen waarom ik naar de 5D zou gaan.
    Op een full frame wordt het een breedhoek (niet super wide maar OK).
    Dit is echt wel een super lensje.

De Distagon 25mm zou later dit jaar in M42 mount moeten verschijnen en dan zou ik die met een adapter op de 5D kunnen zetten.

Deze thematiek is heel nieuw voor mij (heb me er pas de laatste dagen wat op toegelegd via internet) dus moest je bedenkingen of advies hebben, dan hoor ik dit heel graag.
    Groothoek op de 5D, veel keuze, maar dit is de gevaarlijkste range wegens de spiegel problematiek.

Dus eerst nagaan of de gewenste lens compatibel is of niet. (vb. geen van de takumar 24,28,35 WA is bruikbaar).

Ik weet niet of de nieuwe distagon 25mm hetzelfde gaat zijn van de oude, maar van alle distagons is dit nu net de MINST "begeerde".

De ster van de distagons is de 21mm, maar die gaat meer dan 2500 euro. De tweede in lijn volgens 16-9, en ook zeldzaam is de zuiko 21mm f3.5. Klein lensje, zou je voor 300 euro moeten kunnen strikken. De lichtsterke versie gaat ook al 900 euro.

Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Ik weet niet of de nieuwe distagon 25mm hetzelfde gaat zijn van de oude, maar van alle distagons is dit nu net de MINST "begeerde".
      Is dat omwille van zijn bereik? Het is een breedhoek meer écht breed is die wel niet.

De tweede in lijn volgens 16-9, en ook zeldzaam is de zuiko 21mm f3.5. Klein lensje, zou je voor 300 euro moeten kunnen strikken.
      Wat zijn typische plaatsen waar je dit lensje zou kunnen vinden?

Kan je ook een plaats/bedrijf aanraden waar je een adapter kunt kopen.
      Bij sommige sites heb ik mijn bedenkingen of ze wel betrouwbaar zijn.

Comment

Is dat omwille van zijn bereik? Het is een breedhoek meer écht breed is die wel niet.

Wat zijn typische plaatsen waar je dit lensje zou kunnen vinden?

Kan je ook een plaats/bedrijf aanraden waar je een adapter kunt kopen.
        Bij sommige sites heb ik mijn bedenkingen of ze wel betrouwbaar zijn.
        Dist 25mm: (-) minder scherp dan de andere, bokeh is raar. (+) zachter en goede kleurweergave. Als je er een vindt voor 250 euro, toch kopen.

Zuiko vinden: op ebay (vooral .com en .de) maar dat kan even duren.

Converters: als het een contax mount/distagon is: dvdtechnik adapter. Oly zuiko: kopen bij ebay verkoper "jeanz-e-land " uit Duitsland.

Paul.
        DPaul - A.FIAP

Comment

Dist 25mm: (-) minder scherp dan de andere, bokeh is raar.
          Ik kan niet echt vergelijken met MF beauties van vroeger, maar hier vind je testresultaten van de scherpte & voorbeeldfoto van de bokeh van de recent gereleaste met ZF mount en die is toch wel supergoed.

De scherpte gaat gewoon off the chart en bij de lenzen van heden ten dage (die ik wel ken) heb ik dit nog nooit gezien.
          Haal je waarden van 2100 zit je met een héél goede lens en die haalt soms waarden van over de 2300.
          Op F8 over zijn piek (in het centrum) maar nog altijd tegen de 2200.
          Bij Canon zijn de 50/1.2 en 85/1.2 één van de weinige die zelfs aan 2100 geraken.
          Last edited by PSG; 21 mei 2007, 10:01.

Comment

Op F8 over zijn piek (in het centrum) maar nog altijd tegen de 2200.
            Bij Canon zijn de 50/1.2 en 85/1.2 één van de weinige die zelfs aan 2100 geraken.
            Even opmerken dat de scherpte cijfers van Nikon en Canon (of andere) niet te vergelijken zijn.

Alles wat bij Canon hoger is dan 2000 is s-u-p-e-r scherp en meer is nooit nodig.

En bekijk vooral of de scherpte in de hoeken gelijk is aan het midden.

Jan.

Comment

Hi,

De waarde van de lens wordt vaak bepaald door de scherpte aan de rand en in de hoeken. Zeker als je FF gaat ! De test werd gedaan met een corpfactor camera, en reeds daar zijn de randen minder.

In het midden zijn veel lenzen scherp.

De 25 is goed, maar minder goed dan andere distagons.

Paul.
              DPaul - A.FIAP

Comment

Working...
              X