Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma lens op concerten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sigma lens op concerten?

Oorspronkelijk geplaatst door johanvansteenkiste Bekijk bericht
    Ja, maar dat is bij elke f2.8 zoomlens... die van 20mm naar een 80mm gaat.
    Kijk maar naar de reviews van een dure canon, of nikon zoom.
    Edit mod JLP: De foto's zijn niet door de poster gemaakt, daarom zijn ze achter deze link gezet. Zie ook de forumregels aub.

Link 1

dit is een centerfoto @ F2.8 @ 50mm van een canon 24-70L
    die vind ik al een stuk scherper dan de tamron foto (nog lang niet perfect maar komt al beter in de buurt)

ter vergelijking is hier een foto van diezelfde center bij tamron @

Link 2

en hier is een edge vergelijking (ook op F2.8)
    Canon

Link 3

Tamron

EDIT MOD Franciskine : 4 de foto achter linkje gezet zodat iedereen nog kan gaan kijken en om de inhoud van deze post te vrijwaren . . . 3 foto's maximum per post . . . niet vergeten he . . .
    Last edited by JLP; 18 mei 2007, 22:41.
    Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ms-designs Bekijk bericht
      Heeft er iemand vbn van foto's die genomen zijn met de 50mm?
      Hier nummer 2: http://forum.belgiumdigital.com/show...highlight=arno

hier alledrie: http://forum.belgiumdigital.com/show...highlight=arno

Dat was wel van erg dichtbij, tegenwoordig gebruik ik zowel de 50mm als de 70/2.8 macro op concerten, omdat ik voorlopig nog geen lichtsterke tele heb willen kopen. Op mijn verlanglijstje staat dus die 50-150.
      50 en 70mm vind ik volstaan als je voor de hekken kan staan. Voor verderaf ga je vroeg of laat toch naar grotere brandpuntafstanden moeten gaan.

Comment

Hoi,

je kan ook eens kijken naar de Sigma 24-70mm f2.8, ze is iets duurder maar heeft wel 2.8 over het hele bereik wat je zeker zal kunnen gebruiken op concerten.
        Maar.... ik weet niet of je aan 70mm genoeg zal hebben op een concert.

mvg
        Koen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ms-designs Bekijk bericht
          Heeft er iemand vbn van foto's die genomen zijn met de 50mm?
          Ja, ik. Hier vind je foto's van een kleinschalig 'rockfestival' op mijn oude school. Alle foto's zijn gemaakt met mijn D80 en de Nikon 50mm f/1.8D. Ze zijn niet allemaal even goed gelukt maar ik ben tevreden van deze eerste 'echte' keer. ('echt', want ik had backstage toegang en aan mocht aan weerskanten óp het podium foto's maken).
          Nikon D80 en toebehoren.

Comment

@ ijsje

ik wil geen afbreuk doen aan de canon 24-70 2.8,
            maar als je de foto's van de tamron wilt vergelijken met die van canon, moet je er wel rekening met houden dat de foto's (uit de review van Bob Atkins) van de tamron 200% crops zijn en als ik mij niet vergis zijn jouw foto's van de canon 100% crops
            Nice pen, bet you write good stories with it.
            Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Seppe86 Bekijk bericht
              @ ijsje

ik wil geen afbreuk doen aan de canon 24-70 2.8,
              maar als je de foto's van de tamron wilt vergelijken met die van canon, moet je er wel rekening met houden dat de foto's (uit de review van Bob Atkins) van de tamron 200% crops zijn en als ik mij niet vergis zijn jouw foto's van de canon 100% crops
              ja je hebt gelijk.. stoem van mij
              het stond bij de eerste foto's er specifiek bij , en daarna niet meer (en ze waren ook ineens beter) dus ik dacht dat het 100% crops waren
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

Comment

ik gebruik zowel f1.8 (50mm en 85 mm prime) als f2.8 (24-70 en 70-200) lenzen voor concertfotografie. De f1.8 lenzen genieten verreweg de voorkeur, zeker in kleine zaaltjes met weinig licht.
                www.rainbow-eyes.nl
                www.utrecht-roxx.nl

Comment

Een 2ehands 1.8 85 zal super resultaten opleveren in vergelijking met de hier besproken zoomlenzen in dat budget.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Ik ben het ook wel eens met de meeste mensen hier. Die Sigmalens kan je inderdaad wel gebruiken op concerten, maar als je hem niet hebt mis je die geen seconde.
                    Belangrijkste: 50mm f/1.8
                    Deze lens heeft natuurlijk ook zijn nadelen. In sommige gevallen (als je pal in het midden op de eerste rij staat) kan je er te dicht met je neus op staan. Levert mooie close-ups maar soms te veel soortgelijke beelden. In andere gevallen geeft hij wat rommeligere foto's. Vooral vanaf de zijkant genomen krijg je veel podiumrommel mee. Persoonlijk hou ik meer van dat soort foto's dan van cleane action-portraits, maar mijn persoonlijke smaak is nu even niet heel belangrijk.

Als tweede lens heb ik gekozen voor een 18-125mm f3.5-5.6 . Die doet het goed als de belichting wat mee zit, en je niet op de kleinste diafragmawaarden moet gaan ploeteren. Op de kortste brandpuntafstand kan je vrij lekkere kleinbeeldfoto's maken. Voor langere brandpuntsafstanden gebruik ik hem minder. Ev. voor de freaky close-ups.
                    Als je ooit de combinatie concertfotografie mét flits wil gaan uitproberen (geen lachtertje. Heeft me heel wat optredens geduurd om ook op die manier goede foto's te maken, waarbij de flits iets toevoegt ipv het hele beeld verneukt) is dit een leuke lens, vrij budgetvriendelijk.

De tip van Spanjaart is echter nog veel waardevoller. 85mm f/1.8 ... dat ik daar nog nooit aan gedacht heb. Erg mooi in combinatie met de 50mm, en waarschijnlijk (kan iemand dat bevestigen) ook goed te doen vanuit de frontstage van een festivalpodium. Kan iemand dat bevestigen?

De grote namen vragen grotere investeringen. Ik leg al een tijdje elke maand wat geld opzij om me tegen het najaar een vaste f2.8 (EF 70-200 2.8L IS USM ??). Voor zeiktrienen in het sportpaleis die je de eerste paar seconden vanaf de pa mag fotograferen is dat wel nodig.

Het is in eerste instantie vooral een kwestie van roeien met de riemen die je hebt, en langzaamaan uitbreiden in de richting waarin je je het meest beperkt voelt. Vind ik. 50mm f/1.8 is de beste start. Die kitlens is voor concerten geen cent waard.

Comment

Working...
                    X