Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Waarom zou ik een 50mm voor mijn D80 moeten kopen?

Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
    Als ik dit stuk lees (wat me een goede indruk geeft) http://www.vothphoto.com/spotlight/a...otten-lens.htm

...dan lees ik altijd over de geweldige brandpuntsafstand en natuurlijk ogende compositievan een 50mm op een standaard 35mm (analoge) camera.

Dit is natuurlijk wel anders bij een DSLR waarbij de 50mm een 75mm wordt. Hoe zit dat dan precies?
    Zet maar eens een D80 met een 50mm er op aan je oog, dan weet je onmiddellijk wat die "natuurlijk ogende compositie" wil zeggen: er is geen vergroting,verkleining of vertekening merkbaar, maw dit is een wysiwyg-lens.
    Haar enige nadeel is dat ze zich op een APS-c camera als lichte tele gedraagt. En dat maakt ze véél minder universeel inzetbaar dan het geval is voor diezelfde 50mm op 35mm kleinbeeldformaat. Het alternatief is een 28mm gebruiken (die heb ik ook), maar die gedraagt zich qua glaseigenschappen dan weer te veel als een echte groothoek.
    Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
    Maar voor de prijs van een 50mm/1.8 mag je deze eigenlijk niet laten staan, al is het zoals jij het zegt; in geval van nood.
    Inderdaad. En, Paul, zoals oplettende lezertjes tussen de regels hebben kunnen lezen is die "noodlens" ook niet mijn enige prime .

Comment

Zet maar eens een D80 met een 50mm er op aan je oog, dan weet je onmiddellijk wat die "natuurlijk ogende compositie" wil zeggen: er is geen vergroting,verkleining of vertekening merkbaar, maw dit is een wysiwyg-lens.
      Haar enige nadeel is dat ze zich op een APS-c camera als lichte tele gedraagt. En dat maakt ze véél minder universeel inzetbaar dan het geval is voor diezelfde 50mm op 35mm kleinbeeldformaat. Het alternatief is een 28mm gebruiken (die heb ik ook), maar die gedraagt zich qua glaseigenschappen dan weer te veel als een echte groothoek.
      Heel juist Pol, hetzelfde verhaal met mijn technische camera met imacon en Leaf rug.

Comment

Persoonlijk vind ik 50mm wat te nauw voor een standaardobjectief op APS-C DSLRs. En als portretobjectief is het voor mijn persoonlijke stijl dan weer niet lang genoeg. Ik gebruik zelf meestal een 31mm (Pentax FA31/1.8 limited) als standaard en een 77mm als portret (Pentax FA77/1.8 limited).

Afhankelijk van je eigen stijl kan 50mm echter wel een interessante brandpuntsafstand zijn. Het voordeel van de f/1.8 is zeker de extra isolatie die je een onderwerp kan geven tov z'n achtergrond. Let wel op dat je je onderwerp zelf niet deels onscherp maakt, dat gebeurt erg snel aan f/1.8. Anderzijds gaat dit objectief optisch veel beter zijn aan f/4.5 dan een kitobjectief met vergelijkbare diafragma-opening.

Belangrijk om een mooi onscherpe achtergrond te hebben is het aantal diafragmabladen in het objectief en of deze gerond zijn of niet. Dit bepaalt immers de vorm van de vlekjes in de achtergrond. Hoe ronder en hoe gelijkmatiger gevuld deze worden weergegeven, hoe romiger de achtergrond zal zijn. De gangbare term hiervoor is Bokeh (uit het Japans). Dit is zeker ook een criterium dat z'n plaats verdient bij de evaluatie van een dergelijk objectief.

f/1.8 is OK om wat snellere sluitertijden te halen, maar hierbij is het erg opletten op het verlies aan scherptediepte, waardoor je foto's veel makkelijker onscherp zullen zijn omdat je niet precies scherpstelde of je na scherpstelling lichtjes bewoog tov je onderwerp (of het onderwerp tov jou). Het belang van de extra stops voor low light fotografie moet daarom niet overdreven worden...

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Even testen,wie waagt het hier eens in te schatten met welk brandpunt/diafragma deze foto werd gemaakt (zaterdag gemaakt).
          Even een tipje van de sluier oplichten, het toestel is een Nikon D200, sluitersnelheid was 1/200 sec., niet geflitst, ISO 640, geen uitsnede,alleen omgerekend naar 900 pix. langste zijde.

Comment

85 mm f:1.8

Comment

Proficiat L.Cavalier
              Deze is gemaakt met de 85mm f1.4D maar op f 2.0, je was er met je f1.8 dus heel dicht bij, wat heeft je tot dit besluit gebracht? Ik zie dat je EX beroepsfotograaf bent.
              Ik weet dat deze lens in mijn handtekening staat, maar het kon ook met de 105 of de 17-55 geweest zijn.
              Maar ik weet ook dat velen hier zich niet hebben durven uitspreken
              Last edited by Guest42; 6 mei 2007, 19:20.

Comment

Naar aanleiding van het laatste bericht en de prachtige foto:

Dus de 50mm f/1.8 moet gekocht worden????

(even terug naar waar het over begon...)

Comment

Dus de 50mm f/1.8 moet gekocht worden????
                  Als je er de centen voor liggen hebt, en je hebt niets anders dat verder dan f/2.8 gaat, dan zou ik zoiets in elk geval kopen ja (en zelfs liefst tweedehands; moet gemakkelijk te vinden zijn).

Als je al zwemt in de primes (bv. 85 en 35mm), dan hoeft deze 50mm er niet noodzakelijk meer bij, denk ik.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

...Dus de 50mm f/1.8 moet gekocht worden????...
                    Neen, dat moet helemaal niet. Ik heb me ook ooit laten overhalen om de 50 mm 1.8 te kopen. Qua beeldkwaliteit voor zijn geld inderdaad een opmerkelijk lens al was ik niet zo kapot van de bokeh en was het verschil in scherpte enkel in de beeldhoeken opmerkelijk beter dan de 18-70. f1.8 klinkt fantastisch maar is in praktijk door de beperkte scherptediepte niet altijd bruikbaar. Wat overblijft is een lens waarvan het echt sterkste punt de prijs-kwaliteitsverhouding is. Ik heb geleerd dat ik liever werk met lenzen waarvan het sterkste punt hun scherpte of veelzijdigheid of vergrotingsfactor is. Aan een foto zie je niet dat de prijskwalitetisverhouding van de gebruikte lens uitzonderlijk is.

Vooraleer je een 50 mm koopt: neem een stuk plakband en 'vergrendel' daarmee je kitlens op 50 mm. Probeer eens een paar dagen of dit je bevalt of dat het gebrek aan zoom je op de zenuwen werkt. Blokkeer de lens daarna eens op 30 mm - misschien merk je dan dat dit een veel handigere beeldhoek oplevert.
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                      Neen, dat moet helemaal niet. Ik heb me ook ooit laten overhalen om de 50 mm 1.8 te kopen. Qua beeldkwaliteit voor zijn geld inderdaad een opmerkelijk lens al was ik niet zo kapot van de bokeh en was het verschil in scherpte enkel in de beeldhoeken opmerkelijk beter dan de 18-70.

...Blokkeer de lens daarna eens op 30 mm - misschien merk je dan dat dit een veel handigere beeldhoek oplevert.
                      Kan best zijn wanneer je voldoende licht hebt of de flits mag gebruiken.

Wanneer je echter met weinig beschikbaar licht verder moet, dan zal je met jouw 18-70 nog maar weinig kunnen aanvangen .

En een 35/1.4 of 35/2.0 kan qua beeldhoek best wel interessanter zijn, maar is ook heel wat duurder.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

't Gaat hem allemaal om persoonlijke voorkeuren denk ik. Bij mij gaat de 50mm bijna nooit van mijn camera (tenzij ik een bredere hoek moet hebben, en dan is het een 17-35).

Ik gebruik mijn 50mm meestal op f4. Nagelscherp.
                        ______
                        www.vue.photo

Comment

Een goed idee om een tijdje te testen met de zoomlens vast op 85, 50, 35 of 30mm.
                          In de prijsklasse onder de 300 euro zijn volop nieuwe en tweedehandse lichtsterke primes te koop.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Zou dit dan een betere keuze zijn?

Sigma 30mm F/1.4 EX DC HSM

369,- t.o.v. 150,-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                              't Gaat hem allemaal om persoonlijke voorkeuren denk ik. Bij mij gaat de 50mm bijna nooit van mijn camera (tenzij ik een bredere hoek moet hebben, en dan is het een 17-35).

Ik gebruik mijn 50mm meestal op f4. Nagelscherp.
                              Of het bij een foto alleen maar om nagelscherpte gaat.
                              Het gaat toch op de eerste plaats om spelen met licht en de beeldcompo. Waaronder diepte werking, scherptediepte, kadering allemaal afhankelijk van je brandpuntsafstand en lensopening. Ook heb je niet altijd de mogelijkheid om de afstand tot je onderwerp te kiezen. Natuurlijk is onder maakbare omstandigheden en tijd een objectief met vast brandpunt idiaal, maar je moet wel de keuze hebben tussen verschillende objectieven. Werken met één brandpunt is een creative belemmering. De 50mm gebruikte ik analoog vaak, digitaal valt hij net overal tussen in waardoor ik hem minder gebruik.

Comment

Zou dit dan een betere keuze zijn?

Sigma 30mm F/1.4 EX DC HSM

369,- t.o.v. 150,-
                                Volgens mij niet... Bekijk de testresultaten op www.photozone.de een keer.

Heeft Nikon zelf geen goeie lichtsterke 30 of 35mm ? Indien je die betaalbaar vindt, dan kan je daarvoor kiezen; maar anders zou ik het bij de 50mm houden.

Comment

Working...
                                X