Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

    Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
    Martine, als je met een 2x extender dan nogmaals zo gaat croppen dan is het toch niet meer dan normaal dat je een dergelijk eindresultaat gaat krijgen ?
    Met zo een focuslengtes moet je ook wel een beetje leren werken hé , probeer ook eens een rijstzak als ondersteuning, is soms een pak doeltreffender dan een tripod ( als die niet stevig genoeg is )
    Ook met een 2x extender mag je haarscherpe beelden verwachten, het is net wat Luc zegt: oefenen. Maar test eerst je lens vanaf een statief op een pluche poppetje en wat veren ten grote van een pimpelmees. Doe dat met verschillende diafragma waarden en ook van verschillende afstanden. Als al je beelden dan nog zo wollig zijn dan ligt het niet aan jezelf. Breng je lens terug als je beelden net zo matig blijven als je voorbeeld: dat is niet acceptabel

    Comment


    • #17
      Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

      k heb geen ervaring met extenders maar die foto daar is toch wat niet mee in orde.
      Zoals Martine zegt, de foto van de mus (?) geeft een wollig gevoel en is dat een soortement korrel wat ik daar zie in de achtergrond ?
      Ik herinner me iets vanop een amerikaans Nikon forum (Digital Darrell ) en dat ging net over dit type van resultaten maar ik weet niet meer wat toen de oorzaak was. Ik ga dat vanavond eens moeten opzoeken.
      Die zwaan lijkt me dan weer perfect scherp, ik neem aan dat die zonder extender genomen is?
      OK Martine, als met je andere lenzen er geen probleem is, dient het zich dus idd op de 300 te koncentreren.
      Ik zou voorstellen wat met die lens maar zonder extender te fotograferen, en als je dat onder de knie hebt (gebruik een statief en klap de spiegel op vóor je afdrukt, best met tijdsontspanner - maar je moet hier ook uit de hand haarscherpe fotos mee kunnen trekken - zie de tijger ) ga je over naar extenders.
      Neem zoals gesteld eerst enkele vrij simpele kontrastrijke onderwerpen , en ga verder van daar.
      Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

      Comment


      • #18
        Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

        oh, en laat aub de EXIF in de foto's , dat is voor ons makkelijker.

        Nog snel voor ik vertrek: zet de beeldstabilisatie UIT als je met statief werkt ! Ik denk dat het topic op Digital Darrell daar mee te maken had. !!
        Last edited by Adri H; 1 mei 2007, 06:50.
        Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

        Comment


        • #19
          Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Ook met een 2x extender mag je haarscherpe beelden verwachten, het is net wat Luc zegt: oefenen. Maar test eerst je lens vanaf een statief op een pluche poppetje en wat veren ten grote van een pimpelmees. Doe dat met verschillende diafragma waarden en ook van verschillende afstanden. Als al je beelden dan nog zo wollig zijn dan ligt het niet aan jezelf. Breng je lens terug als je beelden net zo matig blijven als je voorbeeld: dat is niet acceptabel
          Kijk eens naar deze post's van me en lees nog even goed

          Na het volgen van een fotografieworkshop bij Bas Meelker heb ik een 500 mm lens gezien (maar voor mij te zwaar!). We passeerden bij Konijnenberg en ik kreeg van mijn echtgenoot voor op mijn Canon 20 D de EF300 mm F2.8L IS USM lens met extender EF 2X van Canon. Ik was in de wolken en dacht sublieme foto's te kunnen maken, ik


          Na het volgen van een fotografieworkshop bij Bas Meelker heb ik een 500 mm lens gezien (maar voor mij te zwaar!). We passeerden bij Konijnenberg en ik kreeg van mijn echtgenoot voor op mijn Canon 20 D de EF300 mm F2.8L IS USM lens met extender EF 2X van Canon. Ik was in de wolken en dacht sublieme foto's te kunnen maken, ik


          Met 2x extenders heb je ALTIJD scherpteverlies, en dat zal met gelijk welke zijn, mits wat nabewerking is er echter heel wat mooi's uit te halen.
          Zelfs vanop statief zet ik de IS nooit uit, nog geen enkel probleem mee gehad.
          Dat die foto van die tapuit wollig is, tja, dit is een uitsnede van misschien 20% uit de originele foto die op ISO400 is genomen...
          Last edited by RDB; 1 mei 2007, 07:01.
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

          Comment


          • #20
            Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

            Nikon raadt aan de VR af te zetten als je een statief gebruikt (heeft dan ook 0,0 zin ) .. wat beweging in het gras kan ervoor zorgen dat er korrektie gebeurd en dat wil je niet.
            Ik gebruik VR nooit boven pakweg 1/125e, ik kan die extra bewegingen best missen.
            Ik ga ervan uit dat dit met IS hetzelfde is.
            Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

            Comment


            • #21
              Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

              Een paar nieuwe probeersels van vandaag zie: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=158672
              Alvast bedankt allemaal voor de nuttige tips, ik zie de zon alweer schijnen
              Canon EOS-1D Mark III, D 20 en Canon lenzen van 17 tot 500mm.
              Altijd welkom:http://martine.launoy.be

              Comment


              • #22
                Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                ik heb dat wollig effect ooit es voorgehad , bleek de Polarisatiefilter te zijn waar iets mee mis was .
                www.Klikkerdeklik.be
                Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

                Comment


                • #23
                  Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Paradroid Bekijk bericht
                  ik heb dat wollig effect ooit es voorgehad , bleek de Polarisatiefilter te zijn waar iets mee mis was .
                  Met een polarisatiefilter heb je twee stops verlies, 1/500sec wordt dan bijvoorbeeld 1/125sec (als de iso en het diafragma hetzelfde blijven), en dat zorgt ook voor een "wollig effect", zeker in combinatie met een wat langere lens.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                    Ik bezit ook de 300 2.8 IS en een scherpere lens heb ik niet in mijn bezit.
                    De stelt vreselijk snel scherp en het is nagenoeg altijd raak. Ik gebruik m op een 1D MKII, maar kan met haast niet voorstellen dat hij op een 20D minder scherpere foto's maakt. Maar ervaring heb ik daar niet mee. Het aan of uitzetten van de IS is iets waar ik me niet druk om maak. Nagenoeg 90 % van de tijd staat IS aan en het werkt voor mij geweldig.

                    Scherpte is verder relatief, als ik bv een foto maak van een vogel dan zijn de ogen werkelijk gestoken scherp, de tak waar de vogel op zit is dat ook en ik heb altijd het idee dat de veren dat net niet helemaal zijn.( zie in mijn voorbeeld foto 9964) Maak je bv een foto van een strak onderwerp, bv een vliegtuig, een muur, een fiets dan is de scherpte overal te zien. Dan speelt ook de lichtinval mee. Kijk maar eens, nu na zessen in je tuin waar het licht bijna haaks op de tuin valt, je neemt dan overal een grotere scherpte waar, op hout, muur etc. En dat

                    Maak ik een telefoto waarbij de vogel op zo'n afstand zit dat hij nog maar 10 % van het beeld uitmaakt en ga ik dat tot 100 % croppen, dan zal het wel gaan tegenvallen. Het houd natuurlijk een keer op.

                    Maar ik heb een kleine reeks aan full size testfoto's online staan. Deze zijn allemaal in RAW geschoten, daarna in PS zonder verscherping omgezet naar JPG en dan in PS met verscherpt. Veel verscherping hebben de foto's met de 300 niet nodig, anders wordt het overdreven.
                    Last edited by steldat; 1 mei 2007, 20:20.
                    Canonvijfdeemarkdrie

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                      Ik heb de Canon 300 mm f2,8 IS uitgebreid kunnen vergelijken én testen met een testkaart (geen gewoon onderwerp), en ze stak met kop en schouders boven alle andere lenzen uit, zelfs de L-lenzen van Canon.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                        Oorspronkelijk geplaatst door steldat Bekijk bericht
                        Maar ik heb een kleine reeks aan full size testfoto's online staan. Deze zijn allemaal in RAW geschoten, daarna in PS zonder verscherping omgezet naar JPG en dan in PS met verscherpt. Veel verscherping hebben de foto's met de 300 niet nodig, anders wordt het overdreven.
                        http://www.pbase.com/steldat/canon_300_28_is

                        Slik

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wie heeft Canon EF 300mm F 2.8L IS USM?

                          Dat is een keigoede lens, zoveel is duidelijk uit die foto's
                          Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                          Comment

                          Working...
                          X