Een tijdje geleden las ik in een vakblad een stukje over het gebruik van Analoge lenzen op een Digitale spiegelreflex camera. Bij mijn analoge toestel van het merk Petri had ik ooit eens een Pangor 135 mm M42 lens gekocht waar ik toen der tijd zeer tevreden over was. Het stukje in het vakblad vertelde dat je met een losse adapterring toch je oude M42 lenzen kon gebruiken. Toen ik dat las ben ik gaan zoeken op internet en kwam bij een fotoshop in Aalten (google M42 Aalten) terecht die zulke ringen verkocht voor, in 2007 €17.50 inclusief verzendkosten. Ik er natuurlijk een besteld om eens mee te experimenteren. Na het maken van een aantal proeffoto's kwam ik er, tot mijn verbazing achter dat de lens soms mooiere foto's produceerde als de kitlens die ik toen bij de 350D had gekocht. Het enige dat eigenlijk anders was, was dat ik alleen in de M of AV stand en niet meer in de auto of TV stand kon fotograferen. Natuurlijk ergens logisch want je diafragma moet je met een analoge lens altijd met de hand instellen. En het scherpstellen gaat nu ook niet meer met de autofocus maar weer zoals vroeger met de hand. Gelukkig had ik met mijn oude vertrouwde Petri al langere tijd ervaring opgedaan. Dus dat was geen probleem. Ik heb er nu inmiddels 2 analoge lenzen bijgekocht een Kenlock 500mm en een Chinon 70-205 en ben zeer tevreden over de resultaten. Natuurlijk geeft deze keus weer een extra dementie aan mijn foto hobby.
Dit is een klein voorbeeldje van een foto gemaakt met mijn panagor 135mm
Dit is een klein voorbeeldje van een foto gemaakt met mijn panagor 135mm
Comment