Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon & sigma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nikon & sigma

    Hello iedereen

    Ik zou hier ook even mijn inzicht in willen geven.

    Ik heb me in begin maart ook een dslr gekocht. Een d70s met kitlens 18-70 en 2 weken later sigma 70-300 macro bijgekocht. Budgetlens om te zien of zowel macro (geen echte macrolens natuurlijk) als het zoombereik (voor natuurfotografie) mij zouden liggen.

    Nu bijna 2 maand voort neig ik voorlopig toch naar natuurfotografie. Dus ben ik ook zelf aan het rondzien voor een betere lens en heb er wel wat in gedachten, maar geraak er niet echt uit.

    Eerste gedacht was sigma 70-200 2.8, lichtsterke allround lens met hsm motor maar een vrij kort bereik, eventueel op te lossen met 2x converter, af blijft werken wordt wel trager en wordt een 5.6, maar kwaliteitsverlies (hoe erg zijn de meningen over verdeelt)

    Tweede mogelijkheid is sigma 100-300 4.0 minder lichtsterk maar iets meer bereik en goed te gebruiken met een 1.4x converter waarbij af blijft werken maar ook een 5.6 wordt.

    Dan sigma 80-400 4.5-5.6 goed bereik, os stabilisatie, maar nadeel vind ik dat hij op 400mm bijna dubbel zo lang wordt, waar de 70-200 en 100-300 inwendige zoom en scherpstelling hebben.

    Dan heb je hier ook nog de nikon varianten van de 70-200 en 80-400 maar die gaan boven mijn budget. Zullen waarschijnlijk ook wel iets scherper zijn maar is dit verschil merkbaar op een zes-megapixel-camera's zoals de d50/d70(s)?

    Is het verschil van de duurdere eigenmerklenzen duidelijk zichtbaar op de 6megapixelcamera's ten opzicht van de sigma, tamron of tokina's?

    mvg

    Willem
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

    Comment


    • #17
      Re: nikon & sigma

      Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
      Is het verschil van de duurdere eigenmerklenzen duidelijk zichtbaar op de 6megapixelcamera's ten opzicht van de sigma, tamron of tokina's?

      mvg

      Willem
      Hallo Willem,

      Van sommige wel en van andere minder.
      En het hangt er ook een beetje vanaf hoelang je met een D70s zal blijven werken. Zal het 5 jaar worden
      Ik zie het zo: Sedert mei 2004 heb ik een D70. Na drie jaar heb ik heel wat geinvesteerd in objectieven. Ik denk ongeveer een 8-tal keren de prijs van de D70 toen. Maar hiervoor heb ik dan ook de top. Ik ben er van overtuigd dat de meeste van deze lenzen nog beter zullen presteren op een 10 of 12 megapixelbody. Ik neem echter mijn tijd en investeer nog wat verder in glas. De bodies gaan er snel op vooruit en bijgevolg kan het ook niet anders dat het eindresultaat met deze toplenzen ook beter wordt. En om de 6 maand is er wel een upgrade of een nieuwigheid op dat gebied. De prijzen van de bodies blijven zowat gelijk en zakken na enkele maanden nogal in prijs, maar dat kan je niet zeggen van de objectieven. Zie maar naar Nikon : een jaar geleden kocht je sommige lenzen aan 15% minder.
      Dus als je goed materiaal wil, kijk dan ook eens in de toekomst.

      Groetjes,
      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #18
        Re: nikon & sigma

        Oorspronkelijk geplaatst door dany10 Bekijk bericht
        van die oude fiets ik ga veel naar het veldrijden (zaterdag en zondag en indien ook in de week ) en stel het begin goed te lukken met fotograferen zit ik dan wel met een dubbel kost allèè dat is mijn gedacht erover.
        ik weet niet wat er andere over denken
        De Sigma en Nikkor verschillen te weinig om te vergelijken met een oude of nieuwe fiets. Een standaardzoom 70-200 (à la f3.6-4.5) is een oude fiets, een f2.8 is al een nieuwe fiets. De Nikkor heeft gewoon een versnelling meer. Als ik een beginner was, zou ik wat in de gaten houden wat hier wordt aangeboden en een tweedehands Sigma kopen. Zéér degelijke lens en mocht je toch die VR nodig vinden kan je ze nog steeds verkopen, veel verlies zal je er niet meer op maken.

        Comment


        • #19
          Re: nikon & sigma

          ja pol zo nog iets hè misschien na een tijdje dat ik een andere body koop en dan zal ik wel beter afzijn met een nikkor 70/200 dan met een sigma ???????
          Ik denk wel als beginner
          maar ik moet jullie toch bedanken voor jullie commentaar hoor

          ik heb nog wat tijd het crossseizoen begint toch maar in de winter
          Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
          Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

          Comment


          • #20
            Re: nikon & sigma

            Oorspronkelijk geplaatst door dany10 Bekijk bericht
            ja pol zo nog iets hè misschien na een tijdje dat ik een andere body koop en dan zal ik wel beter afzijn met een nikkor 70/200 dan met een sigma ???????
            Ik denk wel als beginner
            maar ik moet jullie toch bedanken voor jullie commentaar hoor

            ik heb nog wat tijd het crossseizoen begint toch maar in de winter
            Cross doet mij denken aan stof, veel stof.
            De Nikon 70-200 is weather-sealed en kan stukken beter de natuurelementen verdragen. Mijn ervaringen in het verleden hebben geleerd dat Sigma optisch vrij goede lenzen produceert (alhoewel nooit beter dan Nikkors), maar na verloop van tijd (2-tal jaar) mechanisch serieuze steken laat vallen. De zogenaamde ZEN-finish kwam los, de bajonetvatting bleek serieus wat speling te vertonen en de zoomlenzen bleken nogal wat vrij verloop te kennen. Sinds ik exclusief meer Nikon-producten koop heb ik al deze ergernissen niet meer moeten ervaren. De professionele Nikon-lenzen zijn vervaardigd om lang mee te gaan, heel lang. Vandaar alleen al de hogere prijs.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #21
              Re: nikon & sigma

              bedankt voor de uitleg en nog iemand voor de nikkor
              Nikon D4 / Nikon /Nikon D300 /Nikon 80 - 200 AFS 2.8
              Nikon / nikon 300 2.8 afs /nikon 24 -120 vr 4/ nikon 200 - 500 vr 5.6 / Flitser / SB600

              Comment


              • #22
                Re: nikon & sigma

                De Sigma is absoluut een topper. Maar wil/kun je investeren in de Nikkor, dan kan ik je dit zeker aanraden. Zoals al eerder beschreven krijg je het prijsverschil terugebetaald in de vorm van VR, een gesealde lens tegen (beperkt) water, stof en zooi, en nog zo'n knopke voorop voor een vaste instelling. En als ik me niet vergis heeft de sigma een 7 bladig diafragma tegen 9 op de Nikkor (Maar schiet me niet lek, als de Sigma ook 9 bladen heeft)

                Voordeel van beiden is dat ze zeer gewillig zijn op de 2e hands markt. Dus besluit je toch voor de Sigma te gaan, dan ga je hier niet teveel op wegleggen wanneer je weer wilt switchen.

                'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                Comment

                Working...
                X