Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectieven bakken ze bruin...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Objectieven bakken ze bruin...

    Als ik zomers in Frankrijk in mijn vogel-observatiehutje zit heb ik meer last van de hitte dan mijn objectieven.
    Dat Canon hun tele-objectieven wit maakt begrijp ik niet: zij vallen te veel op en schrikken daardoor vogels of ander wild af. Canon natuurfotografen verpakken hun witte objectieven daarom in een camouflage hoes, wat het (handmatig) instellen weer belemmerd.

    Comment


    • #17
      Re: Objectieven bakken ze bruin...

      Het vet dat Canon vroeger gebruikte voor zijn grote objectieven was niet viskeuze genoeg bij hoge temperaturen. Daardoor kreeg je vet lekkage uit de lagers, geleidingen etc…

      Op het glas zelf heeft warmte geen of nauwelijks invloed (de smelttemperatuur van de coating ligt wel lager dan die van zand, maar beduidend hoger dan de temperatuur die de lens zal krijgen)

      Waar je meer bang moet van hebben is de sensor, wanneer die te lang te warm is geweest krijg je vervorming van het sensor oppervlak met onscherpte tot gevolg.
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #18
        Re: Objectieven bakken ze bruin...

        Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
        Op het glas zelf heeft warmte geen of nauwelijks invloed (de smelttemperatuur van de coating ligt wel lager dan die van zand, maar beduidend hoger dan de temperatuur die de lens zal krijgen)
        .
        ja dat zal wel .. ooit van dichtbij naar een telescoop gekeken ? (niet "in" )

        Comment


        • #19
          Re: Objectieven bakken ze bruin...

          bij mijn weten, gaat ook glas uitzetten en krimpen als de temperatuur verandert dus zou het me echt niet verbazen als dit nadelig is voor de kwaliteit
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #20
            Re: Objectieven bakken ze bruin...

            Ik heb ooit (misschien al 10 jaar geleden) eens gesproken met de vaste fotograaf van de staalfabriek Sidmar tijdens een bezoek aldaar. Beginnen praten omwille van zijn mooie Hasselblad. Ik had toen nog mijn net nieuw gekochte Nikon FM2 met 20mm... Van digitaal toen nog geen sprake.

            Hij had toen net een lens die defect geraakt was tijdens het fotograferen van vloeibaar staal dat uit de hoogoven kwam gelopen. De lens kreeg focusproblemen; dan wel scherp, dan plots weer niet scherp. Door de stralingwarmte waren er enkele geplakte lenzen intern losgesprongen...
            Weliswaar extreem maar temperatuur kan zijn invloed hebben op lenzen...

            Groetjes,
            Frank
            Nikon D200 - Fujifilm X10

            Comment

            Working...
            X