Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Objectief voor luchtvaartfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

    Maar waarom met een Pentax?
    De Pentax K10D heeft Shake Reduction ingebouwd in de body. Dit scheelt je 2 tot 4 stops en is zeer handig bij tele objectieven... Bovendien krijg je voor relatief weinig geld héél véél camera! Klik hier maar eens voor de technische eigenschappen van de K10D.
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #17
      Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

      Ik ben er zelf van overtuigd dat Pentax meer waar biedt voor zijn geld dan de meeste andere merken (sorry mensen)

      Maar, er is natuurlijk ook wel een downside, de lenskeuze is veel beperkter, alsook de keuze in flitsers etc.

      Zo heb je bv. nog geen usm varianten voor Pentax (die gaan wel uitkomen, maar kosten veeeel centjes), en er zijn nog wel andere kleine nadeeltjes (er is hier een thread waarin alle nadelen staan opgesomd over ieder toestel, misschien wel het bekijken waard)

      Wat bij Pentax nog een heel groot voordeel is, is dat je volledig manuele objectieven kan kopen (als je ze vindt kan je een 400mm F4 of zo kopen voor relatief weinig geld) en deze toch automatisch bedienen met je toestel (enkel geen autofocus).

      Nuja, iedereen mag proberen dit te weerleggen (wat ook wel zal gebeuren)

      Comment


      • #18
        Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

        Goed,

        Dit topic begint een leuke wending te krijgen.

        Het uiteindelijke waar ik naar op zoek ben is een body met een objectief van minstens 300mm en andere basisacc (tas, 2e accu, geheugenkaartje) alles voor ±€1500,-, gewicht en grootte doen er niet zo toe daar ik toch veel foto's vanaf de grond maak. Merk e.d. doen er mij eigenlijk niet toe. De kwaliteit zal allicht beter zijn dan mijn huidige Fuji FinPix S5000.

        Dus als er mensen zijn met adviezen met de juiste combo body <-> objectief hoor ik die heel graag!

        Bedankt allen!
        "When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return." - Leonardo da Vinci

        Comment


        • #19
          Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

          Voor vliegtuigen is 300mm het minimum, langer is gewoonlijk beter.

          Ik gebruik daarvoor een 100-400L IS op mijn 20D, en dat gaat prima.

          Het probleem is dat die lens alleen al meer kost dan je vooropgestelde budget...

          Als je tot vlak bij de runway mag komen (daarvoor wordt niet gemakkelijk toestemming gegeven), dan kom je met een 70-200 ook toe. Met een 100-400 kan je in dat geval wel verder inzoomen, en details maken tijdens het opstijgen of de landing.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Als je tot vlak bij de runway mag komen (daarvoor wordt niet gemakkelijk toestemming gegeven), dan kom je met een 70-200 ook toe. Met een 100-400 kan je in dat geval wel verder inzoomen, en details maken tijdens het opstijgen of de landing.
            Zoals ik al eerder opmerkte gebruik ik mijn camera hoofdzakelijk bij het zweefvliegen. Daar ik zelf ook zweefvlieger ben kan ik vrij rondlopen op het veld om mooie hoeken te kiezen. Verder ga ik wel eens naar airshows en over het algemeen kan je dan ook wel wat dichter bij komen.
            "When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return." - Leonardo da Vinci

            Comment


            • #21
              Re: Objectief voor luchtvaartfotografie

              Vliegtuigen? Commercieel of millitair. Voor commercieel kun je met 300mm wel grotendeels uit de voeten. Voor millitair kom ik met mijn 100-400 soms tekort. De genoemde Bigma is waarschijnlijk een prima alternatief. Goed, maar wel aan de prijs.
              Voordat ik mijn 100-400 had, heb ik met een Sigma 170-500 gewerkt. Niet de snelste, maar voor mijn budget destijds een prima lens.

              De stap terug naar 400mm (voor mij dan) is iets waar mee te leven viel. 400mm op een 1.6 cropcamera is voor vliegtuigen goed te doen.

              Ik zou nog even doorsparen en een set kopen met de Sigma 50-500. Zit jr gewoon in 1 keer goed en heb je niet van die momenten dat je niet genoeg kon inzoomen en een te klein vliegtuigje overhoud voor een fatsoenlijke crop.

              Comment

              Working...
              X