Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op safari

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Op safari

Ik kocht ongeveer 10 jaar geleden een 70-300mm f4-5’6 macro Apo voor m'n F90x en bezocht er sindsdien ettelijke nationale parken mee. Op m'n F90x speelde natuurlijk nog geen cropfactor mee. Intussen gebruik ik dezelfde lens op m'n D70 en lijkt alles nog wat dichter. De opvolger van deze lens kost tegenwoordig rond de 200 Euro. Natuurlijk heeft deze lens zijn beperkingen op safari, maar die zijn nu beter beheersbaar dan 10 jaar geleden. Nu kan ik vlot switchen van 200 naar 800 iso. Toen kon dit niet. Naast lichtsterkte zou de scherpstelling iets sneller en beter (als het donkerder wordt) mogen, maar wellicht is dit opgelost als je vandaag de nieuwe versie koopt.
    JPL stelt dat een 50-500 een must is als je op safari gaat. Tja, wat voor de ene een must is, is dat helemaal niet voor een ander. Ik heb vrijwel nooit spijt gehad dat ik niet meer zoom had. Een zebra die op 100m staat, daar neem ik geen foto's van. Een minuut later staat er een op 5 meter afstand. Ja, natuurlijk, die ene luipaard die 123 meter verder in die boom hangt, die maakt natuurlijk het verschil. Maar ga je daarvoor 1500 Euro extra uitgeven, als je weet dat de kans om een luipaard te zien überhaupt zeer klein is (tenzij in Londolozi, maar daar volstaat een 50mm ook)? Ik zag de afgelopen 10 jaar 3x een luipaard. De eerste keer was hij uit de boom gesprongen en verdwenen in het struikgewas tegen dat ik door mijn zoeker keek. De tweede keer lag er een te slapen in een boom op ongeveer 30 meter afstand. Geslaagde foto's. De derde keer zat er een wat verder, maar het probleem was vooral dat je hem nauwelijks kon zien door het bladerdak. Foto ok, maar zeker niet super.

Als ik in een nieuwe tele zou investeren, zou ik zeker kiezen voor meer lichtsterkte en/of VR. De bigma is niet lichtsterk en heeft geen VR.

Mijn tip voor Loreley: Een D80 met 18-70 (kitlens van D70) + een sigma 70-300 Apo Macro. Dit koop je voor een goeie 1300 Euro in Duitsland, in België geleverd.
    Waarheen gaat de safari trouwens?

mvg,
    Last edited by pichayandege; 19 april 2007, 10:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
      @TooT : en heb je ook de post van TS gelezen ?
      Budget van 1700 € voor body en lenzen is teveel ?
      Jij spreekt over een camera die goed is in de hoge iso's, tele Lglas, een macrolens, een breedhoek, lichtsterk, stabilasiatie : plak daar eens een kostenplaatje op
      Mijn opmerkingen na "---" waren algemeen bedoeld, omdat iedereen hier focust op "zoveel mogelijk tele halen uit een bepaald budget". Terwijl dat volgens mij niet de goeie methode is.

Het enige dat specifiek aan de TS gericht is (of tenminste; aan diegenen die hem de 50-500 aanraden) is dat er beter te krijgen is voor dat budget. Ik zou bvb eerder een 2e hands 35-350 kopen ipv een Bigma!

Als ik echt zou moeten kiezen voor "slechts" 1700 euro:

- Canon 400D (voor de ruiswaarden beste instapmodel)
      - 35-350 2e hands (bereik, AF snelheid)
      - een breedhoeklenske (zo breed mogelijk zonder fish-eye te zijn)
      - zeer belangrijk; extra batterijen van Hahnel (iets duurder dan de andere "black market" batterijen, maar nog steeds veel goedkoper dan Canon, en tenminste de garantie dat ze de temperaturen ginds kunnen verdragen).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
        Waarheen gaat de safari trouwens?
        goeie vraag, want dat is inderdaad ook belangrijk. De ene safari vereist heel ander lensmateriaal dan de andere.

Maar ik vermoed dat het niet een plaats zal zijn waar luipaarden dicht op elkaar geplakt zitten inderdaad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TooT Bekijk bericht
          Nu, wat betreft zoom op safari moet iedereen eigenlijk beseffen;
          Momentje... Laten we de TS niet verwarren. Terminologie is zo al een zwak punt op dit forum, maar zoom en tele zijn twee verschillende zaken en wat je hier zoom noemt Toot is eigelijk tele, niks met zoom te maken.

De term zoom komt van het allereerste objectief met variabel brandpunt dat voor 35mm film camera's werd gemaakt, i.e. de Zoomar 36-82/2.8 (voor het Bessamatic systeem geloof ik). Zoom wil zeggen variabel brandpunt. De meeste kitobjectieven (niet kitlenzen, maar daar ga ik niet op ingaan) zijn dus zoomobjectieven.

Tele is grieks voor ver of "op een afstand", en die term slaat in de fotografie op objectieven die een object dat verweg staat dichterbij halen. Dwz alles objectieven met brandpuntsafstand langer dan de standaard. Op APS-C DSLRs is alles langer dan pakweg 35mm dus tele. Maar voor 't gemak spreken we tot zeg maar 70 à 80mm van portret en daarna pas van tele. Heeft niks te maken met vaste of variabele brandpunt.

Vooraf: safari trips doe je 's ochtends en in de namiddag, want op de middag zijn de slagschaduwen vaak te erg. Dat geldt in volle zon, maar ook in de schaduw (felle stralen door het gebladerte maken het erg moeilijk iets correct te belichten dat zich onder die bladeren bevindt).
          Klopt, maar de belangrijkste reden is niet de fotografie, maar de temperatuur die op de middag gewoon te hoog is opdat de dieren nog veel activiteit vertonen. Dieren zijn actief 's ochtends tot pakweg 10u en 's avonds vanaf pakweg 16u. Die uren variëren van regio tot regio, maar 't principe is overal het zelfde.
          Het hoge contrast van de middag is overigens altijd een probleem, niet enkel bij dierfotografie op safari.

1) als je focust op de grote dieren (grazers, roofdieren) dan is 200mm (300mm met crop factor) meestal genoeg. Let wel; meestal!
          Als je rechttoe rechtaan fotografie wil ja. Als je meer wil dan de foto's waar oma en opa mee afkomen, dan ga je best ook wat details fotograferen en dan is 200mm ver ontoerijkend.

2) je verdere zoomrange dient voor de kleinere dieren (voornamelijk vogels) en grotere dieren veraf (dieren die niet dicht bij jeeps komen zoals een luipaard en zo). Voor de meeste van deze dieren geldt; ze bevinden zich meestal in de schaduw! Onder het gebladerte van een boom of struik wil ik zeggen. En voor deze dieren heb je dus niet alleen zoom power nodig, maar ook een lichtsterke lens, en liefst stabilisatie, en een sensor die je zonder schrik kan pushen naar hogere ISO's (want zoals gezegd; je zal vaak fotograferen in de ochtend of in de namiddag).
          Dat valt allemaal nogal mee. In Afrika (ik veronderstel deze bestemming) is er meer licht dan hier, en tijdens de ochtenden en avonden is er vaak meer licht dan hier in de herfst of lente. Alleen moet je opletten dat je op je onderwerp lichtmeet.

3) De meesten vergeten breedhoek!!! Staar je niet blind op 'zoom'! Een dier plaatsen in zijn natuurlijke omgeving levert doorgaans een veel mooier plaatje op dat de zoveelste close-up van datzelfde dier. Zeker omdat die natuurlijke omgeving werkelijk prachtig is. Bovendien zijn close-ups genomen vanuit de typische 'hoogte' van een jeep vaak boooooring tov een plaatje genomen door een pro (die bvb uit de jeep mag en al liggend dezelfde shot kan/mag nemen).
          Breedhoek is inderdaad handig voor de landschappen. Tele (niet zoom) is niet heiligmakend. Variatie is het geheim van iedere goede fotoreeks.
          Je hebt een punt met het vogelperspectief dat je krijgt als je dieren vlakbij de wagen fotografeert. Als er niet teveel volk in die wagen zit, kan je mss wel afspreken met de chauffeur af en toe eens van de weg af te rijden en de wagen op het laagste deel van de omgeving te zetten. Leeuwen liggen vaak te luieren op de weg (die vaak wat hoger ligt dan de omgeving), en als je dan even naast de weg kan parkeren, kan je vanuit de wagen schitterende portretten schieten.

4) En dan hebben we nog niet gesproken over macro! Gewoon in je lodge wat rondlopen in de tuin kan meer geslaagde plaatjes opleveren dan een doorsnee gamedrive.
          Klopt, en een goede flash kan wonderen doen om je scherptediepte wat op te krikken bij die macro's... Maar dan tikt de kost en het gewicht van de tas snel aan...

Waarvoor je echt wel zoom (dus variabel brandpunt) nodig hebt op safari is juist de variatie. Er is veel stof dat je niet in je camera wil, en je zit vast aan de wagen die vaak op de weg moet blijven (door het parkreglement of simpelweg door de onberijdbaarheid van de omgeving naast de weg).

Een objectief als de Bigma levert voldoende bereik opdat je ook landschappen aankan naast de nodige details. Hoewel ik persoonlijk voorkeur geef aan een combinatie van objectieven om niet teveel kwaliteit in te leveren.

hth, Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

amaai zo moeilijk allemaal. Maar ik heb nog altijd geen antwoord gehad waarom de tamron 18-250 niet goed is. Mij lijkt het zaligmakend,want dan moet ik niet van lens wisselen.Heeft het dan zin om een kit lens bij te nemen?

Wij gaan naar Tanzania, Northern Parks. Het is een prive safari, dus ergens zal ik wel vrijheid krijgen. We zullen ook een ballonvaart doen (tips?). Daarna een week Zanzibar. Wat ik nu wel geleerd heb is dat ik te veel leek ben om prof foto's te kunnen nemen. Ik heb geleerd dat ik vooral mijn ogen de kost zal geven, en dan de foto's op de tweede plaats te laten komen.

Bedankt allemaal, maar ik kan nog veel tips gebruiken hoor...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Momentje... Laten we de TS niet verwarren. Terminologie is zo al een zwak punt op dit forum, maar zoom en tele zijn twee verschillende zaken en wat je hier zoom noemt Toot is eigelijk tele, niks met zoom te maken.
              Neenee ik bedoel weldegelijk ZOOM.

Van breed tot in de verte. Ik heb het dus over RANGE. Ik haal daarom ook punten aan die gaan over tele, over breedhoek, over macro, enz.

Als je rechttoe rechtaan fotografie wil ja. Als je meer wil dan de foto's waar oma en opa mee afkomen, dan ga je best ook wat details fotograferen en dan is 200mm ver ontoerijkend.
              Ontoereikend. Sorry... force of habit... ikke en spelfouten... niet op letten.

Wat betreft detailshots; point taken. Dat is inderdaad weer een van die redenen waarom je meer tele nodig zou kunnen hebben. Maar zoveel neem je die niet.

Dat valt allemaal nogal mee. In Afrika (ik veronderstel deze bestemming) is er meer licht dan hier, en tijdens de ochtenden en avonden is er vaak meer licht dan hier in de herfst of lente. Alleen moet je opletten dat je op je onderwerp lichtmeet.
              Sorry, maar met 5 Afrikaanse landen en meerdere safaris op mijn actief zou ik eerder zeggen; dat valt tegen. Elk klein subject dat onder een bladerdak zit, vraagt veel van je body en lens. En naarmate de lichtsterkte afneemt vraagt zo'n foto vaak het uiterste van je tools. En een blauwe lucht is ook geen vast gegeven in afrika. Ik heb ginder ook al dagenlang onder een gesloten hemel moeten fotograferen.

Waarvoor je echt wel zoom (dus variabel brandpunt) nodig hebt op safari is juist de variatie. Er is veel stof dat je niet in je camera wil, en je zit vast aan de wagen die vaak op de weg moet blijven (door het parkreglement of simpelweg door de onberijdbaarheid van de omgeving naast de weg).
              Klopt; lenzenwissels moet je zoveel mogelijk vermijden indien mogelijk, en dan zeker in een bewegende wagen. Maar als de jeep stilstaat, en je doet effe je raampje dicht, en je gebruikt bvb iets zoals een lege kussensloop met twee open eindes, dan zit je safe qua stof.

Daarom dat een lens met een grote range erg nuttig kan zijn. Maar mijn punt blijft; opteer dan voor een lichtsterke lens met een snelle AF, ipv de logge Bigma, met trage AF en met F6.3 op 500mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Loreley Bekijk bericht
                amaai zo moeilijk allemaal. Maar ik heb nog altijd geen antwoord gehad waarom de tamron 18-250 niet goed is.
                Omdat die qua AF en lichtsterkte tegenvalt. Daarom dat hier andere en betere lenzen worden geopperd. In feite is je lens het belangrijkst uit je set-up. Net zoals de speakers dat zijn bij een stereo. In feite is een goede raad; geef wat meer aan je lens, en minder aan je body.

Mij lijkt het zaligmakend,want dan moet ik niet van lens wisselen.Heeft het dan zin om een kit lens bij te nemen?
                Als je een lens neemt die begint aan 18 heb je idd geen kitlens nodig. Maar 250mm is misschien wel wat weinig tele...

Wij gaan naar Tanzania, Northern Parks. Het is een prive safari, dus ergens zal ik wel vrijheid krijgen. We zullen ook een ballonvaart doen (tips?). Daarna een week Zanzibar. Wat ik nu wel geleerd heb is dat ik te veel leek ben om prof foto's te kunnen nemen. Ik heb geleerd dat ik vooral mijn ogen de kost zal geven, en dan de foto's op de tweede plaats te laten komen.
                Dat laatste is inderdaad zeer ZEER belangrijk. Kom niet thuis met het gevoel Ngorongoro alleen door je lens gezien te hebben!

Comment

Neenee ik bedoel weldegelijk ZOOM.

Van breed tot in de verte. Ik heb het dus over RANGE. Ik haal daarom ook punten aan die gaan over tele, over breedhoek, over macro, enz.
                  Ok, 'k had het niet direct begrepen uit je post. Feit is dat zoom en tele te vaak door elkaar worden gebruikt. Sorry voor het schoolmeestermoment...

Ontoereikend. Sorry... force of habit... ikke en spelfouten... niet op letten.
                  Idd, vreemd dat een mens al tikkend soms fouten maakt die je al schrijvend nooit zou maken...

Wat betreft detailshots; point taken. Dat is inderdaad weer een van die redenen waarom je meer tele nodig zou kunnen hebben. Maar zoveel neem je die niet.
                  Ik neem die altijd veel meer dan algemene shots. Die detail vind ik persoonlijk altijd interessanter vandaar. Maar 't is natuurlijk voor een stuk ook persoonlijke voorkeur...

Sorry, maar met 5 Afrikaanse landen en meerdere safaris op mijn actief zou ik eerder zeggen; dat valt tegen. Elk klein subject dat onder een bladerdak zit, vraagt veel van je body en lens. En naarmate de lichtsterkte afneemt vraagt zo'n foto vaak het uiterste van je tools. En een blauwe lucht is ook geen vast gegeven in afrika. Ik heb ginder ook al dagenlang onder een gesloten hemel moeten fotograferen.
                  Idd, Ik heb op m'n verschillende safari's in alle seizoenen al gefotografeerd. Gesloten hemel vond ik vaak zelfs mooiere beelden geven dan onder fel zonlicht. Het regenseizoen is zelfs het interessantst omdat de dieren er dan meestal ook beter uitzien omdat ze beter gevoed zijn, er is minder stof in de lucht door de regen die de lucht af en toe zuivert, en groen gras/struikgewas/gebladerte is ook allemaal een stuk frisser.
                  Mijn minst lichtrijke ervaring was in Maart 2007 toen ik een hele week workshop deed in het South Luangwa NP in Zambia. Da's 't einde van het regenseizoen als de rivier op z'n hoogst staat. De enige momenten dat licht een probleem was waren de eerste momenten na zonsondergang voor we de spotlichten aanstaken. Regelmatig dieren onder een bladerdek gefotografeerd, maar niet echt een probleem. Nu gebruikte ik wel steevast ofwel een monopod ofwel een beanbag. Voor de nachtopnames gaf het spotlicht genoeg licht om met m'n 70-200/2.8 aan ISO800 of 1600 te werken. Dan was het bereik een stuk minder, en dus was het wat meer selecteren naar onderwerp toe, maar echt verdere dieren die een langer bereik echt nodig hadden waren toch buiten bereik van het spotlicht. Allez, voor 't menselijk oog gaf het op die afstand voldoende licht, maar niet voor de camera.

Klopt; lenzenwissels moet je zoveel mogelijk vermijden indien mogelijk, en dan zeker in een bewegende wagen. Maar als de jeep stilstaat, en je doet effe je raampje dicht, en je gebruikt bvb iets zoals een lege kussensloop met twee open eindes, dan zit je safe qua stof.
                  Goede tip van die kussensloop, maar ik zou eerder voor een plastic zak opteren. Die stoffen kussensloop kan zelf ook een bron van stof worden...

Daarom dat een lens met een grote range erg nuttig kan zijn. Maar mijn punt blijft; opteer dan voor een lichtsterke lens met een snelle AF, ipv de logge Bigma, met trage AF en met F6.3 op 500mm.
                  Idd, een lichtsterke lens die je voor extra range met een TC kan verlengen. 70-200/2.8 + 2x TC, da's f/5.6 dus nog net genoeg om AF te laten werken. En extra lichtsterkte voor 's nachts zonder de TC. Voor landschappen was m'n 16-45 toch een stuk beter...

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

amaai zo moeilijk allemaal. Maar ik heb nog altijd geen antwoord gehad waarom de tamron 18-250 niet goed is. Mij lijkt het zaligmakend,want dan moet ik niet van lens wisselen.Heeft het dan zin om een kit lens bij te nemen?

Bedankt allemaal, maar ik kan nog veel tips gebruiken hoor...
                    De Tamron 18-250 ken ik niet. De Noordelijke parken in Tanzania wel. Fenomenaal mooi. Vooral Ngorongoro CA en de highlands errond kunnen me bekoren. Van de mooiste landschappen die ik ooit ergens zag. Arusha NP is mooi omwille van de ligging naast Mount Meru met Kilimanjaro in de achtergrond. Qua fauna is het wat beperkt. In Lake Manyara zie je al wat meer, maar je zit voor een deel in het woud en daar ga je in de problemen komen met de lichtsterkte van je lens. Iso omhoog halen dus. In Tarangire is de zonsopgang fenomenaal vanuit Tarangire River Camp. Ngorongoro en Serengeti zijn absolute top met een garantie op leeuwen in de laatste. Ballonvaart vond ik nogal veel geld voor een uurtje en heb ik dus nooit gedaan. In welke periode ga je? Als je in de buurt van de migration kan geraken, moet je dit zeker doen. Enorm indrukwekkend.
                    Vooral in de verbindingsstukken tussen Ngorongoro en Serengeti verandert de auto in een zandbak. Toestel goed inpakken tegen het stof daar.

De oostkust van Zanzibar is rustiger, dan het zeer toeristische noorden. Als je echt rust wil ga je naar Pemba, het noordelijke eiland.

Tussen de noordelijke parken en Zanzibar liggen een aantal andere zeer interessante plaatsen. Vooral Pare en Usambara mountains zijn de moeite waard.

Als je nog concretere vragen hebt, laat maar komen. Eventueel via pm.

Mvg,
                    Last edited by pichayandege; 23 april 2007, 09:04.

Comment

Bedankt, maar praktisch weet ik het niet meer. Ik zal zeker aan je denken.

Comment

Oops... ik had gehoopt dat 300 mm genoeg zou zijn voor onze safari.
                        Wat denken jullie, 300mm op een 10mp camera ?
                        Vind je 400mm of 500mm lenzen voor een haalbare prijs (<350 euro) ?

Comment

Iedereen spreekt vooral over tele. Maar stel nu dat ik een lens 70 - 300 mm zou kopen, kun je daar ook al iets uithalen op een safari?

Voor mij gaat het niet om close ups van die beesten, vooral om sfeerfoto's waarbij bijvoorbeeld een olifant niet zo op een stip lijkt.

Ik hoop alleen dat de objectief die Olympus zal uitbrengen (70 - 300 mm) dit jaar enigszins betaalbaar zal zijn.

Comment

Bigma is leuk op een safari maar de vraag is of TS als hij weer thuis is de Bigma ooit nog eens uit de kast trekt...... met een Bigma leuke familiekiekjes maken is er niet bij
                            Wellicht is het een overweging om een 2e hands 80-200 (AFS) + converter op de kop te tikken samen met een D70s of iets dergelijks van Canon? D70S kost vrijwel niks meer. In combi met de kitlens 18-70 heb je dan een heel leuke range waar TS later ook nog eens wat aan heeft als de hobby niet echt opbloeit en hij z'n spulletjes alleen maar gebruikt voor de leuke kiekjes van het gezin en de rest van de familie. Ik zou toch wat meer voor allround kiezen.
                            Heb zelf eens rond gehobbeld op het Afrikaanse continent en ik moet zeggen dat ik behalve tele toch ook wel erg veel landschappen geschoten heb..... Alleen maar de grote jongens later close up terug zien gaat echt vervelen hoor. Overigens gebruikte ik een 200mm met 2x converter en dat voldeed bij mij meer dan goed. Met 400 mm kan je heel behoorlijk wegknippen. Moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik een deel van de reis gewoon rondliep en niet gebonden was aan een jeep....... is wat makkelijker dichtbij komen, ook wel eens beetje te dichtbij Maar ook met de jeep kom je over het algemeen toch behoorlijk dicht bij het wild om met 400mmm goed uit de voeten te kunnen.

In ieder geval een hele mooie reis gewenst en succes met je keuze.

Groetjes

Ed

PS kijk eens bij "aangeboden", staat een D70 te koop voor 375.......
                            Last edited by edjeB; 28 mei 2007, 22:57. Reden: toevoeging van PS
                            ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Hoewel ik een volledige leek ben op safari gebied. (Nog nooit gedaan), en na het lezen van alle reacties op uw vraag, zou mijn eigen keuze iets in die aard worden denk ik :

Gelet op uw budget :
                              - Een body waarbij er stabilisatie aanwezig is (heb je direct al geen dure lenzen nodig ) en de huidige reeks van 10 mega pixels (vb Sony A100, Pentax K10D en ik denk nu ook de Canon 400D... Zal wel verbeterd worden indien niet zo )
                              - Een kitlens
                              -Vervolgens een gemiddelde nemen van de aanbevolen lenzen hier. Zijnde dus ergens tussen 200mm en 500 mm. Ik meen dat de meeste toestellen verkocht worden met een dual kitlens zijnde iets in de aard van 18 - 70 en 70 - 300.
                              - Een goede fotorugzak of tas die tijdens de ruwe omstandigheden uw kostbare bezit goed beschermt.
                              - Een monopod of tripod om uw tekort aan lichtgevoeligheid van uw lenzen een beetje op te vangen.

Dit valt binnen het budget. Het zijn inderdaad 'maar' kitlenzen, maar je mag niet vergeten dat je geen pro bent zoals je zelf al hebt vermeld.
                              Je zal inderdaad misschien hiermee niet die extreme mogelijkheden aankunnen die hier al beschreven zijn, maar je zal toch al aardig uit de voeten kunnen en toch al een deel van de felbesproken tele hier hebben.

En geef toe : niet iedere foto die je neemt komt aan de muur op postergrootte. Uit die 10 mp kun je nadien een leuke foto nog altijd dichterbij 'croppen'. Je hebt immers resolutie genoeg. Je zal hem zelfs wel nog op een A4'tje krijgen indien nodig.

Het wisselen van lenzen blijft inderdaad, maar je kan toch enkele voorzorgen nemen zoals hier ook al beschreven.

Koop uw toestel ook enige tijd vooraf, zodat je er grondig mee kunt 'kennismaken'.

Wil je toch zo'n Bigma dan zou ik de tweedehandssite's eens afschuimen. Je zal ze wel tegenkomen. Enkel opletten dat de vatting voor uw gekozen body past (nadien kan je die dan nog altijd terug tekoop stellen)

Enkel mijn nederige mening
                              Last edited by Orcanick; 29 mei 2007, 15:22.
                              Nico Greetz u !!! :-)

Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

Comment

Working...
                              X