Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony lenzen en Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sony lenzen en Nikon

btw ik heb geen nikkor G maar een gewone, de robuste versie.

K-2 ik zie dat je een minolta-sigma hebt.

Heeft Sigma en Tamron ook al hun lenzen aangepast aan de Sony? (op de site staat iets van A-koppelingen?) of blijf ik dan gebonden aan minolta en sony?

Mijn zus heeft een cybershot (ook Sony) en daar bijv passen ook maar hun eigen geheugenkaartjes in.

Is het een juiste conclusie als ik stel dat de sensor van de sony en de D80 evenwaardig zijn?

dank u voor de antwoorden!

Comment

De sensor is 1 ding, de rest van de camere telt ook. AA filter, software, beeldstabilisatie, maken een camera tot wat hij is. En van dat eeuwige gezeik dat je MOET nabewerken krijg ik zo langzamerghand de .... want ik weet, en vele Sony Minolta gebruikers, dat het WEL zonder kan!!
      De beelden uit een Sony zijn gewoon leuker dan uit de meeste andere cams. Whatever settings je ook gebruikt, of curves of wat dan ook, en met welk merk ook!
      Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet met een ander merk prachtige beelden kunt maken, er is alleen extra werk nodig, en dat heb ik er niet voor over!

Comment

Awel Rudy, ik kan in elk geval ook niet anders dan tevreden zijn, zowel met de 7D als de a100 sinds een maandje. Ik heb veel minder ervaring met andere merken dan jij, maar ik voel ook niet de behoefte aan iets anders. Zoals je zegt: meestal ben ik gewoon heel tevreden met wat op het CF-kaartje staat, dus nabewerking komt vrijwel enkel voor om eens hier of daar iets weg te knippen of uit te vergroten... Voor mij werkt mijn huidige materiaal zoals ik dat verlang. Meer moet dat niet zijn hé
        Last edited by K-2; 12 april 2007, 14:48.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
          Heeft Sigma en Tamron ook al hun lenzen aangepast aan de Sony? (op de site staat iets van A-koppelingen?) of blijf ik dan gebonden aan minolta en sony?

Mijn zus heeft een cybershot (ook Sony) en daar bijv passen ook maar hun eigen geheugenkaartjes in.

Is het een juiste conclusie als ik stel dat de sensor van de sony en de D80 evenwaardig zijn?
          De sensors van D80 en a100 zijn beide in elk geval 10Mp-sensors die door Sony gebouwd zijn. Volgens sommigen hier zijn ze identiek, maar evenwaardig is de Sony-sensor zeker. Ik zou niet weten waarom Sony betere sensors aan de collega's/concurrentie zou leveren dan ze in hun eigen camera's stoppen. Dat zou op z'n zachtst gezegd nogal dom zijn hé.

Een a100 werkt met CF-kaartjes, maar er zit ook een adapterkaartje in waardoor ook hij ook werkt met de Sony memory sticks.

Sigma, Tamron en Tokina brengen hun lenzen ook uit met a-vatting (dus voor Sony/Minolta), zij het meestal met wat vertraging t.o.v. de uitvoeringen voor Nikon/Canon. Zo komt bv. binnenkort de 70-200 EX DG Macro voor Sony op de markt, terwijl die er wel al is voor Nikon/Canon. Na de overname van de Minolta fotoproductie door Sony heeft Sigma een hele tijd de kat uit de boom gekeken (kwestie van geen lenzen te ontwerpen waarnaar mogelijk onvoldoende vraag zou zijn, vermoed ik), maar daaraan komt langzaam aan een eind. Naarmate de vraag stijgt, zal ook Sigma wel weer meer en sneller gaan produceren (ze zouden dom zijn om het niet te doen hé).
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Ik denk ook dat Sony een fabriek heeft voor de 10 MP Sony sensor en daarnaast nog een andere fabriek voor de 10 MP Nikon sensor.

Zo duur kan het twee keer opstarten van hetzelfde productie proces voor een bepaalde sensor nu ook weer niet zijn.

En de investering wordt twee keer zo vlug terugverdiend. Alleen maar voordelen.

Jan.
            Ik denk niet dat de CEO van Sony lid is van BD, dus op zijn verheldering moeten we niet wachten. Ik hecht toch redelijk veel geloof aan de informatie van Thom Hogan. En als ze toch niet identiek zouden zijn, dan zal het eerder een andere productielijn dan een andere fabriek zijn. Dat Sony daar commercieel wel bij vaart is een feit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              De beelden uit een Sony zijn gewoon leuker dan uit de meeste andere cams. Whatever settings je ook gebruikt, of curves of wat dan ook, en met welk merk ook!
              OK,
              Bedankt voor de 'info'
              Ik moet toegeven dat ik tegen zoveel wijsheid niet op kan.
              Veel success met uw 'leuke' foto's.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                OK,
                Bedankt voor de 'info'
                Ik moet toegeven dat ik tegen zoveel wijsheid niet op kan.
                Veel success met uw 'leuke' foto's.
                Mogelijk is er een verschil tussen "wijsheid" en "ervaring", ook al gaan die soms samen.
                Neem misschien een keer samen met Rudy de resultaten door die met de verschillende bodies waarmee hij de laatste drie gewerkt heeft, bereikt worden.

Comment

De sensor is 1 ding, de rest van de camere telt ook. AA filter, software, beeldstabilisatie, maken een camera tot wat hij is. En van dat eeuwige gezeik dat je MOET nabewerken krijg ik zo langzamerghand de .... want ik weet, en vele Sony Minolta gebruikers, dat het WEL zonder kan!!
                  Natuurlijk kan het zonder! Waarom zou dat niet kunnen?

Los van wat je precies bedoelt met "leuke" foto's, zou ik willen opmerken dat wat de ene "leuk" vindt, de andere misschien juist niet "leuk" vind. Persoonlijk vind ik het helemaal niet "leuk" om naar een foto te kijken die overmatig met USM behandeld is, en weet dat dit onomkeerbare behandeling is.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet met een ander merk prachtige beelden kunt maken, er is alleen extra werk nodig, en dat heb ik er niet voor over!
                  Dat extra werk achter de computer is natuurlijk niet iedereen zijn ding. Ik denk dat dit ook iets persoonlijks is. Ik maak soms 100 foto's op een dag waarvan ik er uiteindelijk toch maar 10 bijhoud. In dat geval hoef ik ook maar 10 foto's te "bewerken". En nu moet dat "bewerken" ook niet overdreven worden he. Desnoods doe je dit in batch en dan kost het ook geen werk. En dan nog zullen de resultaten beter zijn dan de in-camera berwerking.

Comment

Dit soort zaken is een keuze... je kan een Nikon of Canon ook op JPG instellen en zorgen dat de settings in de camera al juist zijn (al dan niet geholpen door de voorkeurprogramma's). Het beeld wat er dan uit komt is direct bruikbaar en vast net zo mooi als het geroemde Sony beeld (?).

Veel fotografen, waaronder ikzelf, kiezen er voor om in RAW te schieten waardoor alle informatie onderveranderd van de sensor naar de geheugenkaart wordt geschreven als ware het een negatief. Op de computer (de Doka zeg maar) vinden de laatste bewerkingen plaats zodat de foto helemaal naar eigen smaak is.
                    Dat kan gewoon in batch als het moet door op alle foto's 'as shot' instellingen toe te passen en eventueel een kleine verscherping en de resultaten te bewaren als JPG bijvoorbeeld om ze naar een afdrukcentrale te sturen. Dat kost amper meer tijd dan het opladen van de beelden uit de camera maar het geeft naast de JPG waarop een aantal onomkeerbare bewerkingen zijn gedaan, zoals vercsherpen, nog altijd de mogelijkheid om terug te gaan naar het digitale negatief en hierop 'helemaal los te gaan'.

Ehh... dit is off-topic geloof ik...

Comment

Het is redelijk off topic :-) maar ik vind het wel super interessant en kheb al veel bijgeleerd.

Maar het maakt het kiezen er niet makkelijker op. (als er dan al een keuze uit de bus komt)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dervy-D50 Bekijk bericht
                        Het is redelijk off topic :-) maar ik vind het wel super interessant en kheb al veel bijgeleerd.

Maar het maakt het kiezen er niet makkelijker op. (als er dan al een keuze uit de bus komt)
                        Het makkelijkste zou zijn als de leverancier je geld teruggeeft en je nog ergens een D50 kan terugvinden.
                        Als dat niet kan kan je misschien kijken hoeveel spullen je kan hergebruiken op een D40 of D80 en de rest tweedehands verkopen en bijkopen.

Als je over gaat naar een ander merk kan je zeker bijna niets hergebruiken, maar dan nog kan een financiele rekensom bepalen wat gunstig(er) is...

Vraag aan jezelf is: wil je over naar een ander merk? Zo ja, waarom?

En begin dan maar te rekenen... SUCCES!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                          Vraag aan jezelf is: wil je over naar een ander merk? Zo ja, waarom?

En begin dan maar te rekenen... SUCCES!
                          Goeie samenvatting

Comment

awel de rekening zit zo :-)

Nikon D50 + kitlens (zelf gekocht)

Nikkor 70-300 (zelf gekocht 2de hands)

1 batterij (verloren gegaan een herstelling, dus nieuw gekregen)
                            1 extra batterij als cadeutje

2 SD geheugenkaarten (als cadeautje)

1 statief (herbruikbaar) als cadeautje.

dus mn eigen centen krijg ik voor een groot stuk terug :-). Maar ik ga in de zomervakantie lang op vakantie (3 weken), met wsl geen oplaadmogelijkheden, zowel voor batterijen als voor geheugenkaarten. Dus ga ik die extras wel zelf moeten bijkopen. en kheb graag een redelijke zoomlens...

een overstap naar de sony zie ik wel zitten maar dat materiaal he

Comment

ahja en het waarom ik die overstap zie zitten, omdat de fotos die op deze forums worden gepost en gemaakt zijn met een sony er echt mooi uitzien.

Die van canon en nikon ook maar toch het heeft iets extra's...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                                Dit soort zaken is een keuze... je kan een Nikon of Canon ook op JPG instellen en zorgen dat de settings in de camera al juist zijn (al dan niet geholpen door de voorkeurprogramma's). Het beeld wat er dan uit komt is direct bruikbaar en vast net zo mooi als het geroemde Sony beeld (?).
                                Mij is het niet gelukt, ik heb het zowat met alles uitgeprobeert, en helaas, geen Canon, Nikon of weet ik veel gaf me ooit de wow-foto's uit de camera.
                                Maar zoals altijd staat iedereen te roepen dat het wel kan, terwijl ze meestal niet verder dan een merk en een paar modellen geraken. Als je dan ook nog eens over voorkeursprogramma's begint, dan houd het voor mij helemaal op.
                                Sorry, ik weet waar ik over spreek, en zonder kunstingrepen, no way dat je ze gelijk krijgt. Minolta en Sony hebben dat "ietsje meer" als het over de beelden uit de cam komen. Love it or hate it, das een ander punt. Maar ik hou ervan.
                                Als iemand natuurlijk een raw workflow opzet, en in batch werkt, zal die MISSCHIEN betere resultaten halen, (alhoewel ik dat betwijfel in grote batchen , de ervaring leert me dat je toch kwa witbalans en verscherping geen rechte lijn voor een grote reeks fotos kunt trekken), wel als je individueel per foto werkt.
                                Last edited by Rudy; 13 april 2007, 12:07.

Comment

Working...
                                X