Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

105mm f208G een miskoop?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 105mm f208G een miskoop?

    en weet ook dat je op een DSLR een grotere f-waarde moet nemen om alles scherp te krijgen dan bij een compactje/prosumer

    f16 is niet ongewoon

    daar heb je wel genoeg licht voor nodig om een aanvaardbare sluitertijd te verkrijgen tenzij je werkt met een statief (doe dat bijna nooit)
    die VR kan mss ook van pas komen

    en zoals gezegd een toplenske voor portretjes met korte tele

    heb zelf de 'oude' 105
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #17
      Re: 105mm f208G een miskoop?

      Oorspronkelijk geplaatst door Act Bekijk bericht
      Het gaat hier over de AF-S VR wat dat ook mag zijn
      de juiste benaming is :
      AF-S VR Micro Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED
      Sinds enkele weken heb ik de deze lens ook en de allereerste dag zat die lens zot te draaien en kon ik er maar niet mee op het onderwerp focussen. Dikke frustraties uiteraard . Maar effe doorgezet en nu leer ik er stap voor stap beter mee om te gaan en nu ben ik er echt op geworden.
      Zoals velen hierboven reeds gezegd hebben: oefenen, dan oefenen, nog effe oefenen, en na al dat geprobeer nog verder oefenen (totdat uw polsen er pijn van beginnen te doen) en dan .... nog oefenen

      Uiteraard mag je uw probeersels niet gaan vergelijken met de juweeltjes hier van Koeks, Pendragon, Rupselkopke, enz... en verwachten dat je zelf al direct dergelijke prachtresultaten gaat halen, nee dat kan niet.

      Ik oefen nu al een tijdje binnen op een paar kleine stilstaande voorwerpen, ik ben begonnen met een 2-euro muntstuk en zo verder. Zo leer ik stilletjes aan mijn materiaal kennen ( dof, VR, werkafstand , ... ) en als ik dit onder de knie heb, begeef ik mij naar buiten. Daar weer opnieuw beginnen en oefenen op stilstaande voorwerpen met natuurlijk licht, enz............

      Uiteindelijk zal het wel eens gaan lukken he
      Je hebt naar mijn mening dus zeker geen miskoop gedaan
      BD0723BE

      Comment


      • #18
        Re: 105mm f208G een miskoop?

        Oké ik heb gisteren de knoop doorgehakt. Ik heb de lens gehouden en nog tussenringen gekocht. Ik wil echt de twee fotograferen.
        En ja, het zal dus veel oefenen zijn. Ik heb van de enkele foto's die ik genomen heb al eentje die wel de moeite waard is. Dus toen zag ik wel dat ik niet zo maar gewoon glas had gekocht, maar degelijk glas.
        ik was alleen teleurgesteld omdat ik niet juist wist wat macro juist was.
        nu weet ik het wel.
        morgen vertrek ik op verlof en in spanje zal ik wel degelijk kunnen fotograferen.
        ik zal wel een paar foto'kes posten van ginder.
        bedankt voor jullie reakties.

        Comment


        • #19
          Re: 105mm f208G een miskoop?

          Super! De juiste beslissing. Goede reis. En waar gaat het heen in Spanje?
          "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
          Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
          Uit: Apocrief

          Comment


          • #20
            Re: 105mm f208G een miskoop?

            Proficiat maat! Ge hebt een dijk van een lens in huis gehaald. Wees er maar van overtuigd dat er weinig beter zijn dan deze, in zijn soort tenminste.
            Zal wel snel duidelijk worden.

            Ik ga het houden op de Sigma 150 f2.8 en ga die hoogstwaarschijnlijk morgen aanschaffen. Ne mens moet eens content zijn. 'k Heb toch ook wel een tijdje met de Nikon 105 VR in mijn koppeke gezeten. Maar 't prijzeke ligt nog een stukske hoger.
            Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

            Comment


            • #21
              Re: 105mm f208G een miskoop?

              Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
              En vergeet vooral geen statief te gebruiken bij macrofotografie
              'k Begrijp niet dat je daar zo op drukt en dan zeker voor een VR lens.
              'k Heb zelf nog nooit een statief gebruikt en 'k denk niet dat m'n foto's daarom slechter zijn.Het is gewoon kwestie van geduld,oefenen en doorzetten.
              Ook zeker geen schrik hebben van insecten en vuil worden
              'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

              Comment


              • #22
                Re: 105mm f208G een miskoop?

                Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle Bekijk bericht
                Proficiat maat!
                Maat? Het betreft hier een maatin!
                "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                Uit: Apocrief

                Comment


                • #23
                  Re: 105mm f208G een miskoop?

                  Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle Bekijk bericht
                  Proficiat maat! Ge hebt een dijk van een lens in huis gehaald. Wees er maar van overtuigd dat er weinig beter zijn dan deze, in zijn soort tenminste.
                  Zal wel snel duidelijk worden.

                  Ik ga het houden op de Sigma 150 f2.8 en ga die hoogstwaarschijnlijk morgen aanschaffen. Ne mens moet eens content zijn. 'k Heb toch ook wel een tijdje met de Nikon 105 VR in mijn koppeke gezeten. Maar 't prijzeke ligt nog een stukske hoger.
                  Hi,

                  De sigma 105 mm f/2.8 moet zeker niet onderdoen voor de nikkor versie met VR. Op vele review sites krijgt de Sigma zelfs gelijke of hogere waarderingen dan de Nikkor versie.
                  Aan dat hele VR gedoe heb je toch niets als je met statief werkt, integendeel zelfs, fotos zijn niet scherp met combinatie statief en VR ingeschakeld. Heb een tijdje met de VR versie van nikkor mogen werken, maar prefereer de 105 versie zonder VR van sigma, geeft naar mijn mening even goede, zo niet betere resultaten.

                  Patrick.

                  http://www.pbase.com/n70
                  http://www.shutterstock.com/gallery.mhtml?id=5024

                  Comment


                  • #24
                    Re: 105mm f208G een miskoop?

                    mensen, bedankt voor de reacties.
                    Het is inderdaad een "maatin", ook dames nemen macro's.
                    Ik zal er inderdaad mee moeten leren werken, maar ik heb 14 dagen de tijd om ontspannen met dat beestje te leren fotograferen.
                    ik zit in Cala de finestrat, vier kilometer van DE STAD van de Vlamingen.
                    Tot binnenkort

                    Comment


                    • #25
                      Re: 105mm f208G een miskoop?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ballistic Bekijk bericht
                      Maat? Het betreft hier een maatin!
                      &

                      Oorspronkelijk geplaatst door Act Bekijk bericht
                      mensen, bedankt voor de reacties.
                      Het is inderdaad een "maatin", ook dames nemen macro's.
                      Ik zal er inderdaad mee moeten leren werken, maar ik heb 14 dagen de tijd om ontspannen met dat beestje te leren fotograferen.
                      ik zit in Cala de finestrat, vier kilometer van DE STAD van de Vlamingen.
                      Tot binnenkort
                      Tja, als ge "moderator" bent, of "senior member" dan weet ge al wat meer dan een "junior member"...

                      De naam Act zegt nu niet bepaald veel over het geslacht hé. Mijn excuses indien het hard aankwam, maar 'k vermoed van niet zeker..?
                      Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                      Comment


                      • #26
                        Re: 105mm f208G een miskoop?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                        'k Begrijp niet dat je daar zo op drukt en dan zeker voor een VR lens.
                        'k Heb zelf nog nooit een statief gebruikt en 'k denk niet dat m'n foto's daarom slechter zijn.Het is gewoon kwestie van geduld,oefenen en doorzetten.
                        Ook zeker geen schrik hebben van insecten en vuil worden
                        ik gebruik ook niet altijd een statief , afhankelijk van het onderwerp, maar:

                        Uit de handleiding van de 105 VR
                        "As the reproduction ratio increases from 1/30x, the effects of vibration reduction gradually decrease"


                        en ja de ene heeft al een vastere hand dan de andere, als je ergens op kan steunen helpt het maar als je onderwerp piepklein is en ik met de camera ergens hang gebruik ik wel een statief.
                        groetjes linda16093

                        Comment


                        • #27
                          Re: 105mm f208G een miskoop?

                          zelf heb ik een sigma 180mm, en had hetzelfde probleem zoals jij in het begin. Maar nu vlot het al veel beter en elke week gaat nog beter. dus oefenen oefenen oefenen

                          Zelf ben ik begonen met vliegen, ze zijn er ( in grote getallen ). De meeste zijn niet echt schuw en je werkt buiten waar toch meer licht is dan binnen.

                          Over het statief ik ben zeker voorstander. Welliswaar nog maar gisteren enen aangeschaft. (heb de lens nu een maand). Daarvoor vooral gebruikgemaakt van de stabiliteit van muren en dergelijke. Gewoon foto's maken zonder stabiliteit is moeilijk (maar niet onmogelijk).

                          En om een grotere vergroting te halen dan 1/1 moet je gewoon een beetje cropen

                          Vandaag wat zitten zoeken achter insectjes die verstoppertje aan het spelen waren. Deze zweefvlieg deed ook mee.


                          deze is ongeveer 50% gecropt en ik vind persoonlijk nog zeer aanvaardbaar scherp ( is ook een van de scherpste die ik tot nu toe heb gemaakt ).

                          Natuurlijk heb jij dan ook nog VR wat een groot voordeel biedt.
                          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                          Comment


                          • #28
                            Re: 105mm f208G een miskoop?

                            Een statief wat is dat ??



                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

                            Comment


                            • #29
                              Re: 105mm f208G een miskoop?

                              Een statief is mestal te onhandig om macrofoto's in de natuur te maken. Voor een paddestoel gaat dat nog want die lopen niet weg normaal gezien
                              Wil je een foto van een insect maken dan is het beestje al lang weg eer je statief opgesteld staat.
                              Toch kan een statief wel handig zijn om met zo'n lens te leren werken, gewoon op een plantje in de huiskamer bijvoorbeeld. Zo kan je dan ook makkelijk testen met de verschillende f-waarden.
                              Mijn eerste foto's waren ook vreselijk om aan te zien en het leek wel alsof de lens rommel was. Toch was het door mijn onkunde want iemand anders maakte met dezelfde lens wel een mooie foto
                              Gewoon veel oefenen en blijven oefenen is de boodschap ..en dat doe ik zelf ook nog steeds
                              Il caffè deve essere nero come il diavolo, bollente come l'inferno e dolce come l'amore

                              Bezoek mijn foto's online

                              Comment


                              • #30
                                Re: 105mm f208G een miskoop?

                                Ana Carmen, uw fotopic links werken niet
                                wat die macro lens betreft is anders alles hier al wel gezegd denk ik.
                                Geduld is de belangrijkste gave bij macro, daar ben ik ondertussen ook al wel achter.
                                En je kan die 105 ook voor vele andere dingen gebruiken (portret, zelfs aktiefoto's ) dus een miskoop, no way !
                                Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

                                Comment

                                Working...
                                X