Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overbruggings lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overbruggings lens

Als je én portretten wil maken met je lens én toch lichte tele behouden zou je eventueel je 70-300 kunnen vervangen door een 70-200 2.8, hetzij Nikon hetzij Sigma, ze zijn beiden zeer goed. Dan heb je ineens een heel goede, lichtsterke en uiterst scherpe lens die bovendien snel genoeg is voor actiefotografie en waarmee je prachte portretten en candid's kan maken.
    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fasole Bekijk bericht
      Nu ben ik aan het twijfelen over de Nikon AF-S 18-135mm f/3.5-5.6G IF ED DX of de Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC.
      Wat ik ervaar is dat je met de 18/70 mm geen mooie portret foto's kunt maken hierbij vind ik dat er vervorming optreed
      Sterk, héél sterk. Je vind dat de 18-70 vervorming geeft en dan verwacht je dat een lens met méér zoom minder vervorming zal geven.
      Volgens dat ik hier altijd lees (en kan begrijpen) is meer zoom meer vervorming.

Mocht ik jou zijn ga voor een 28-70 f/2,8 (Sigma of Tamron, beide zijn goed), of als je het geld hebt ga voor de Nikkor.
      De 50 en 85 primes die hier voorgesteld worden zijn ook goed, maar dan heb je geen zoom (behalve de voetzoom ).
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
        Sterk, héél sterk. Je vind dat de 18-70 vervorming geeft en dan verwacht je dat een lens met méér zoom minder vervorming zal geven.
        Volgens dat ik hier altijd lees (en kan begrijpen) is meer zoom meer vervorming.

Mocht ik jou zijn ga voor een 28-70 f/2,8 (Sigma of Tamron, beide zijn goed), of als je het geld hebt ga voor de Nikkor.
        De 50 en 85 primes die hier voorgesteld worden zijn ook goed, maar dan heb je geen zoom (behalve de voetzoom ).
        Dat is raar door deze bewering ben ik dit meer gaan uitdiepen en heb op het net wat anders gevonden dan wat men hier beweerd.

Fasole
        Rivieren weten het; er is geen haast bij.
        Op een dag komen we er wel
        Fujifilm 9600- Canon power shot A700

Comment

Dat is raar door deze bewering ben ik dit meer gaan uitdiepen en heb op het net wat anders gevonden dan wat men hier beweerd.

Fasole
          Nee, nee, je bent dingen aan het verwarren:
          * 18-70 is MEER ZOOM dan de 80-135
          70/18 = +/- 4; dus deze lens is een 4x zoom
          135/80 = +/- 2; dus een 2x zoomlens
          * het ZOOMBEREIK van de 80-135 ligt hoger dan dat van de 18-70
          het zoombereik van de 18-70 is maximum 70
          dat van de 80-135 is maximum 135

Het zoombereik heeft in principe niets met kwaliteit te maken. De zoom des te meer: hoe meer zoom, hoe meer compromissen er moeten gesloten worden tussen bereik en kwaliteit, m.a.w. hoe sterker de kwaliteit afneemt!
          Vuistregel is dat een kwalitatieve zoomlens maximaal (ongeveer) een 3x zoom heeft: bvb. 18-50, 24-70, 70-200, 100-300, 200-400, enz.
          Last edited by Larah&Bo; 28 maart 2007, 21:37. Reden: aanvulling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
            Tom Boonen de sprint winnen op mijn stadsfiets? Denk het niet.
            Wel met gelijkwaardig spul natuurlijk.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Wel met gelijkwaardig spul natuurlijk.
              Inderdaad, en daar heeft hij een racefiets voor. Om te wielrennen dus.
              En een bepaalde portretlens is er nou eenmaal voor portretten...
              M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

als je met "portret" bedoelt dat je onderwerp scherp moet zijn en de achtergrond wazig, één goedkope oplossing, de 50/1.8 - kóóp ze!
                Als je daarmee niet uit de voeten kan omdat je "de zoom mist" was je beter bij een compact gebleven; als je het op den duur plezant vindt om daarmee te werken dan kan je ook nog overschakelen op de duurdere oplossingen die hier voorgesteld worden, zoals 1.4-primes of 2.8-zoomlenzen.

Ik ben begonnen met net dezelfde setup als jij en met die 50/1.8 heb je voor relatief weinig geld toch wel een héél andere lens, waar je mee kan leren werken op gebied van DOF... en waar iedereen het toch wel min of meer over eens is dat het een heel scherpe lens is!

Als je het ervoor over hebt om eens af te komen mag je altijd tot hier komen, zelf ben ik nièt echt onderlegd in de fotografie, maar ik weet ondertussen genoeg om de feiten van de windmakerij te onderscheiden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flotootje Bekijk bericht
                  Tom Boonen de sprint winnen op mijn stadsfiets? Denk het niet.
                  Ik denk toch dat Tom Boonen op uw stadsfiets nog sneller is dan jij op zijn nieuwe koersfiets...

Tenzij je natuurlijk een ouwe roestige knar van een stadsfietsje hebt natuurlijk en je zelf ook een profwielrenner bent...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
                    Ik denk toch dat Tom Boonen op uw stadsfiets nog sneller is dan jij op zijn nieuwe koersfiets...

Tenzij je natuurlijk een ouwe roestige knar van een stadsfietsje hebt natuurlijk en je zelf ook een profwielrenner bent...
                    vroeger 'n amateurke ook goed?

we dwalen wel af van de eerste vraag... en mijn reaktie was er op de kreet; gaat om de persoon die er achter zit. Grotendeels waar natuurlijk al gaat dat niet altijd op. Juiste gerief is vaak ook essentieel en niet alleen bij fotografie.
                    Allez nog een voorbeeldje dan, Formule 1?
                    Zou Fasole er touwens al uit zijn denk je? Tis zo stil
                    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

Fasole
                      Ik lees in de eerste alinea van het artikel: "alle brandpuntsafstanden worden in vergelijking met kleinbeeld formaat gegeven". Dus de 35 mm film uit het analoge tijdperk die negatieven opleverde van 24 bij 36 mm.
                      De sensor van jouw Nikon is echter van het kleinere APS formaat.
                      (Lees ook hier eens: http://forum.belgiumdigital.com/arch...p/t-72551.html ).
                      Om foto's te maken met dezelfde beeldhoek moet je de brandpuntafstanden van de objectieven, vermeld in het door jouw aangehaalde artikel, vermenigvuldigen met de cropfactor van 1,5.
                      D.w.z. dat bijv. een objectief met een brandpuntafstand van 100 mm zich op jouw D70 "gedraagt" als een 150 mm objectief op een kleinbeeldcamera of een "full frame" digitale camera (zoals bijv. de Canon EOS-1Ds Mark II).
                      Jan Akkermans
                      (BD1097BE)
                      Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

Comment

Neem een 50 of 85mm, of een Tamron 28-75/2.8.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Het begint me zo onderhand wel te tollen hoor maar ik geef nog niet op.
                          momenteel ben ik er achter wat nu brandpuntafstand echt betekend en dankzij jan ook de cropfactor.
                          Wat ik niet weet is wat je met deze gegevens kunt bepalen.
                          wanneer treed er vervorming op?

Gr Fasole
                          Rivieren weten het; er is geen haast bij.
                          Op een dag komen we er wel
                          Fujifilm 9600- Canon power shot A700

Comment

Wat ik niet weet is wat je met deze gegevens kunt bepalen.
                            wanneer treed er vervorming op?
                            Over het algemeen: hoe meer zoom, hoe meer vervorming.
                            Een 17-35 of 17-50 scoort normaal gezien dus beter dan een 11x-zoom zoals een 18-200 of 28-300.
                            Bij een prime heb je dus gewoonlijk het minste vervorming.

Zoals op elke regel, zijn er op deze dus ook uitzonderingen.
                            Als uiterste is er bv. een 10x zoom die nauwelijks iets van vervorming geeft: 50-500 van Sigma. En zoals niet alle zooms even slecht zijn, zijn ook niet alle primes even goed.

Om te weten te komen wat je goed genoeg vindt en wat niet, kan je ofwel de lenzen die je interesseren zelf gaan uitproberen, ofwel een aantal reviews vergelijken (bv. op www.photozone.de).
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

aanvulling; ook bij "mindere" primes in de groothoek hoek is vervorming/vignettering ook eerder aanwezig. Kijk eens op de site's van bepaalde lensfabrikanten. Daar staat meestal met voorbeelden goed uitgelegd wat de onderlinge eigenschappen van bepaalde brandpuntsafstanden hebben.
                              Gr

Comment

Working...
                              X