Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tamron 28-75 onscherp/soft???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: tamron 28-75 onscherp/soft???

Oorspronkelijk geplaatst door Wim 76 Bekijk bericht
    Maar je leest ook heel veel positieve lovende reviews over deze lens. Dat de AF eerder traag en behoorlijk luid is, dat kan ik bevestigen, dat heeft mijn exemplaar ook. Maar onbruikbaar op f 2.8 is absoluut niet het geval en AF inconsistency ervaar ik ook niet.
    Het feit dat je in sommige reviews negatieve ervaringen leest, moet betekenen dat er waarschijnlijk wel links en rechts een minder exemplaar van deze lens tussen zit.
    Ik moet Wim hier bijtreden. Heb begin maart een theatershoot gedaan van meer dan 250 foto's, allemaal op f2,8. Slechts een 20-tal onscherpe foto's gehad enkel en alleen door bewegingsonscherpte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MOL Bekijk bericht
      All,

heb nog eens wat testjes gedaan om er achter te komen of mn lens soft is, back/front focus issue, of dat het aan mij ligt...

http://http://picasaweb.google.com/m...eman/TestFotoS
      Aantal batterijen op een rij, telkens gefocussed op de middelste, op de tekst "Mignon - AA - AM3"

Volgens mij is dit niet scherp genoeg, en bovendien lijkt de focus niet consequent op dezelfde locatie te zijn...

Wat is jullie commentaar/advies?

txs
      Mijn raad : zoek een BD-er in de buurt die ook dit objectief heeft, wissel eens van body en wissel eens van objectief. Zo kan je beter uitmaken of het aan de body, het objectief of je eigen kunnen ligt.

Mvg,
      TravelToy.
      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

De meningen over lichtgevoeligere lenzen zijn blijkbaar zeer verdeeld.

f 2.8 is blijkbaar zeer belangrijk om foto's te nemen bij weinig licht maar dan komt onmiddellijk het nadeel erbij : niet mogelijk om scherpe foto's te nemen.
        Vaak wordt vermeld dat vanaf f4 een beetje scherpte kan bekomen worden, maar dat gaat dan ook via een gewone standaardlens...

Is het de moeite om naast de standaardlens (bijv. 15-45 mm F3.5 - 4.5 van mijn Olympus e500) te investeren voor een lichtgevoeligere lens die op alle brandpuntafstanden op 2.8 kan fotograferen ?

R.
        Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Ik heb een Nikon 28-70 2.8.
          Is effectief scherp bij 2.8...

Jos
          Meerdere zwarte kastjes waar Nikon opstaat en ook enkele doorzichtige zwarte buizen met dezelfde vreemde opdruk...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
            f 2.8 is blijkbaar zeer belangrijk om foto's te nemen bij weinig licht maar dan komt onmiddellijk het nadeel erbij : niet mogelijk om scherpe foto's te nemen.
            Vaak wordt vermeld dat vanaf f4 een beetje scherpte kan bekomen worden, maar dat gaat dan ook via een gewone standaardlens...
            De voordelen van een f 2.8 lens, zijn veel ruimer dan alleen maar duistere omstandigheden:
            Een f 2.8 lens zou ook al scherp moeten zijn op f 2.8, maar wordt nog scherper bij f 4.
            Een f 2.8 lens zou normaal beter moeten zijn van optiek dan een kitlens, wat maakt dat de F 2.8 lens, op een vergelijkbaar diafragma bijvoorbeeld f 4 scherper zou moeten zijn dan de kitlens.
            Een f 2.8 lens geeft meer mogelijkheden om je onderwerp te kunnen losmaken van de achtergrond, je kan makkelijker je achtergrond vervagen.

Hieronder heb ik trouwens een paardebloem getrokken bij voldoende licht, op f 2.8 en een sluitertijd van 1/1600. Dit voorbeeld is gemaakt met de Tamron 28-75, zijn onbewerkt en niet verscherpt. Dit maar om een idee te geven, waarbij je geen duistere omstandigheden hebt en toch gebruik maakt van een f/2.8 lens.

100% crop

Comment

welke uitvoering van de lens heb je? (staat vermeld op de doos)?
              er zijn idd issues gekend met scherpte-problemen bij sommige oudere reeksen.

Zelf heb ik deze lens in canon-mount, en prijs/kwaliteit een absolute topper.
              Ik doe er al mijn reportages mee (weinig licht op 2.8 met zeer acceptabele resultaten)

Algemeen mag je stellen dat ze scherp is 2.8, zeer scherp vanaf 4.0 (<70mm) en als je naar de 75mm gaat zou je nog een stopje moeten toegeven om scherp te blijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                De meningen over lichtgevoeligere lenzen zijn blijkbaar zeer verdeeld.

Is het de moeite om naast de standaardlens (bijv. 15-45 mm F3.5 - 4.5 van mijn Olympus e500) te investeren voor een lichtgevoeligere lens die op alle brandpuntafstanden op 2.8 kan fotograferen ?

R.

Daar zit het hé, en als je goede lenzen koopt dan is de maximale opening ook een werkbare opening. Want wat ben je met een lens van 1.8 of 2.8 als je der op die opening niks mee kan doen. Let wel dat ik het heb over scherpte en niet over scherptediepte, want aan een grote opening is een beperkte scherptediepte eigen .

Of het de investering waard is kan je alleen zelf uitmaken en zal voor iedereen verschillen, je kan ook aan optiek verslaafd geraken.
                Dus voor mij is goede lichtsterke optiek zeker zijn geld waard .

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Mijn 28-75 is focust verkeerd op mijn Fuji S3, en correct op mijn Nikon D70. Ik verdenk mijn fuji van backfocus. Ik ga deze avond testen. De SD MHA heeft nogal wat onscherpe foto's opgeleverd.... Ik hou jullie op de hoogte.
                  natwork.be

Comment

Mijn Tamron 28-75 / 2.8 focust verkeerd op mijn Nikon D200 en focust helemaal juist op de D50. Je kan blijkbaar heel scherpe foto's maken met deze lens. In de winkel besloot men zeer vlug dat de D200 een back of front focus probleem had. Dit probleem zou wel vaker voorkomen. Het zou dus best kunnen dat de D80 hier ook last van heeft. Het probleem is in 90% van de gevallen NIET de lens maar de body (volgens de verkoper).

Mijn D200 gaat deze week in herstelling naar NIKON.

Comment

even een kleine update:

heb uiteindelijk mn lens binnengebracht bij Konijn, was idd een backfocus probleem.
                      Let op, binnen op 2/4/2007, en na weken radiostilte maar gaan bellen.
                      Na 2 maanden een vervanglens toegestuurd gekregen, en mijn eigen lens terug ontvangen 18/7/2007.
                      Ruim 3 maanden weggeweest!!

En guess what: nu heb ik een frontfocus van 6-10mm

Heb contact gehad met Konijn, en wil die Tamron kwijt, denk dat ik maar voor de 18-70 ga.

Hoop dat het lukt, want met de Tamron zie ik het niet meer zitten...
                      Nikon D80 - Tamron 28-75 - Sigma 70-300 APO - Sigma 500 DG ST

Comment

Working...
                      X